Artykuły

Jak napisać ogłoszenie o pracę?

Kiedy firma chce zatrudnić nowego pracownika, musi rozpocząć proces rekrutacji i poinformować potencjalnych kandydatów o możliwości aplikowania. Jedną z podstawowych form dotarcia do kandydata jest przygotowanie ogłoszenia o pracę oraz jego publikacja w miejscach, które są odwiedzane przez osoby poszukujące zatrudnienia.

Ogłoszenie o pracę bardzo często jest pierwszym punktem styku kandydata z firmą. To przeważnie na jego podstawie osoba poszukująca pracy decyduje o tym, czy odpowie na ofertę i prześle swoje CV. Jak napisać ogłoszenie o pracę, które przyciągnie najlepszych? Jak powinno wyglądać dobre ogłoszenie rekrutacyjne? Jak dotrzeć do właściwych kandydatów i gdzie zamieścić ogłoszenie? Na te pytania postaram się odpowiedzieć w niniejszym artykule.

Jak napisać ogłoszenie o pracę krok po kroku?

Ogłoszenie o pracę to tak naprawdę reklama konkretnego stanowiska i wizytówka firmy. Tak samo, jak celem reklamy jak sprzedaż produktu czy usługi, tak celem ogłoszenia jest „sprzedaż” wakatu potencjalnemu pracownikowi. Dobrze napisane ogłoszenie o pracę jest kluczem do tego, by oferta zainteresowała odpowiednich kandydatów.

Zobacz także: 6 sposobów na skuteczną rekrutację

Niestety rekruterzy często poświęcają za mało czasu na stworzenie dobrej treści oferty pracy, traktując ten obszar po macoszemu. Zapominają, że to właśnie po zapoznaniu się z ogłoszeniem rekrutacyjnym potencjalni kandydaci decydują, czy podejmą kontakt z firmą. Właśnie dlatego ogłoszenie o pracę powinno być wyczerpujące i powinno zawierać wszystkie istotne informacje związane z danym stanowiskiem.

Ogłoszenie o pracę – struktura

Jak napisać dobre ogłoszenie? Najlepiej, by było ono napisane przystępnym językiem i zawierało kilka istotnych i niezbędnych elementów. Jakich? Poniżej wypiszę te najważniejsze, bez których ogłoszenie byłoby niekompletne i mało atrakcyjne dla kandydatów.

Nazwa stanowiska i miejsce pracy

Zdarza się, że osoby poszukujące pracy wysyłają CV wyłącznie na podstawie tytułu ogłoszenia czy też samej nazwy stanowiska, nie zagłębiając się w szczegóły. Dlatego bardzo ważnym elementem każdej oferty pracy jest prawidłowe i precyzyjne określenie nazwy stanowiska.

Złe zdefiniowanie nazwy stanowiska pracy może generować spływ aplikacji osób niepasujących do danego wakatu. Kluczowe znaczenie ma także wskazanie miejsca wykonywania pracy.

Sekcja „Oferujemy” w ofertach pracy

Precyzyjne określenie tego, co oferujemy, zwiększa zainteresowanie kandydata ofertą. W tej części ogłoszenia o pracę powinny znaleźć się wszystkie informacje dotyczące tego, co dzięki pracy w twojej firmie zyskuje pracownik, czyli:

  • zarobki lub przedział wynagrodzenia – ważne jest, żeby precyzyjnie wskazać, czy przedstawiona stawka to kwota brutto czy netto, poza informacją o wynagrodzeniu miesięcznym można też podać stawkę godzinową
  • premie, nadgodziny
  • rodzaj umowy – czy jest to umowa o pracę, umowa o pracę tymczasową, umowa zlecenie, B2B
  • wymiar czasu pracy – cały etat, pół etatu, elastyczny grafik, praca w stałych godzinach
  • benefity pozapłacowe – takie jak na przykład ubezpieczenie grupowe, karta Multisport, dofinansowanie posiłków, zwrot kosztów przejazdu, skrócone godziny pracy w piątki
  • oferowane narzędzia pracy – samochód czy telefon służbowy, odzież robocza
  • możliwości rozwoju, podnoszenia kwalifikacji, awansu
  • możliwość pracy zdalnej

Przeczytaj również: Czym jest wellbeing i dlaczego warto włączyć go do oferty benefitów?

W sekcji „Oferujemy” można też wskazać informacje o systemie zmianowym i godzinach pracy. Jeżeli oferta dotyczy pracy za granicą, to warto doprecyzować kwestie związane z zakwaterowaniem (darmowe, zapewnione, zwrot części kosztów), dojazdem (całkowity lub częściowy zwrot kosztów podróży, pomoc w zorganizowaniu wyjazdu) czy wszelkimi dodatkami (np. za korzystanie z własnego samochodu na miejscu czy znajomość języka obcego). Jeżeli firma oferuje dodatkowe bonusy za polecenie pracownika, również warto się tym pochwalić w tym miejscu.

Odpuść sobie używanie w treści oferty zwrotów typu „praca w młodym dynamicznym zespole” – takie sformułowania nic nie wnoszą i w dzisiejszych czasach wyglądają po prostu niepoważnie. Zamiast pisać „atrakcyjne wynagrodzenie” napisz, ile ono konkretnie wynosi lub podaj widełki wynagrodzenia.

Jak napisać ogłoszenie o pracę? Treść dotycząca wynagrodzenia: Atrakcyjne wynagrodzenie; Szacowany zarobek wraz z nadgodzinami 2200-2800 euro netto/mies. (stawka godzinowa 12,50-15,78 euro netto)

Zadania na danym stanowisku

Konkretny opis stanowiska to niezwykle istotny element każdego ogłoszenia o pracę. Sam tytuł ogłoszenia może nie być jednoznaczny, gdyż praca na tym samym stanowisku w różnych firmach charakteryzuje się nieco inną specyfiką i obowiązkami. Dlatego sekcja „Zadania” jest idealnym miejscem do wskazania zakresu obowiązków potencjalnego pracownika. Takie informacje pozwolą kandydatowi określić, czy będzie on odpowiednią osobą na to stanowisko u danego pracodawcy i czy zakres zadań mu odpowiada. Dokładny opis stanowiska to z pewnością jeden z najważniejszych elementów każdego ogłoszenia.

Wymagania wobec kandydata

W tym miejscu rekruter powinien wskazać, czego firma oczekuje od potencjalnego pracownika, podać listę wymaganych kwalifikacji. W szczególności warto tu wyróżnić następujące elementy:

  • wymagane doświadczenie i wykształcenie
  • kursy, szkolenia, certyfikaty, uprawnienia
  • znajomość obsługi konkretnych narzędzi czy programów
  • pożądane kompetencje miękkie
  • znajomość języków obcych
  • dyspozycyjność

Jak w całej ofercie pracy, tak również tutaj ważna jest precyzyjność. Ważne, żeby wskazać kandydatowi, jakie wymogi musi spełniać, aby mógł zostać zatrudniony. Jeśli jakaś umiejętność nie jest wymagana, dopisz, że jest ona mile widziana. Nie wpisuj wymagań, które nie są potrzebne na danym stanowisku.

Informacje kontaktowe

Istotne jest umieszczenie w ogłoszeniu o pracę linku kierującego do formularza aplikacyjnego, dzięki któremu potencjalny pracownik będzie mógł przesłać swoje CV i zostawić dane kontaktowe. W samym formularzu aplikacyjnym możemy też umieścić dodatkowe pytania selekcyjne.

Dobrą praktyką jest także umieszczenie pod treścią oferty numeru telefonu lub adresu email do rekrutera bądź działu kadr / HR. Dzięki temu zainteresowany kandydat będzie mógł zadzwonić do osoby odpowiedzialnej za proces rekrutacyjny i dopytać o szczegóły oferty jeszcze zanim prześle swoje dokumenty aplikacyjne.

Informacje o firmie

Jest to bardzo ważny element każdego ogłoszenia o pracę. Ta sekcja może znaleźć się na początku lub na końcu oferty (często zależy to od szablonu ogłoszenia dostępnego na danym portalu rekrutacyjnym). Mogą się tutaj znaleźć takie informacje, jak:

  • krótki opis działalności – czym zajmuje się firma, w jakiej branży działa, z jakimi klientami współpracuje
  • siedziba firmy
  • jak długo przedsiębiorstwo jest obecne na rynku
  • liczba zatrudnionych pracowników
  • strona internetowa

Takie informacje wpływają na budowanie zaufania kandydata – dzięki temu może on zobaczyć, że aplikuje do wiarygodnej firmy.

Jakie elementy powinno zawierać ogłoszenie o pracę? - dokładna nazwa stanowiska - informacje, co dajemy pracownikowi - lista obowiązków na danym stanowisku - precyzyjny opis wymagań - dane kontaktowe i link aplikacyjny - krótki opis firmy

Oferta pracy – pozostałe informacje

W treści oferty pracy warto uwzględnić również następujące elementy:

  • czy wymagamy listu motywacyjnego
  • przebieg procesu rekrutacji (etapy)
  • wymagane dokumenty aplikacyjne
  • przypomnienie o dodaniu do CV klauzuli (wyrażenie zgody na przetwarzanie danych osobowych w celu rekrutacji)

Ogłoszenie o pracę jest jednym z wielu elementów wpływających na wizerunek firmy. Dlatego powinno być napisane schludnie, poprawnie, zgodnie z zasadami języka polskiego i przejrzyście. Unikaj ogólnych sformułowań, które nie powiedzą kandydatowi nic konkretnego.

Ogłoszenie o pracę gotowe – co dalej?

Samo stworzenie ogłoszenia na dane stanowisko to połowa sukcesu. W następnej kolejności należy zamieścić ofertę pracy na stronie firmy, portalach rekrutacyjnych i w mediach społecznościowych, czyli w miejscach, które są odwiedzane przez osoby szukające pracy.

Trzeba też pamiętać, że oferta powinna trafić do grupy docelowej, zatem dobór portali będzie zależał także od tego, czy poszukujemy pracowników fizycznych, czy na przykład specjalistów wyższego szczebla.

Jak napisać ogłoszenie o pracę? – podsumowanie

Skuteczne ogłoszenie o pracę to takie, które pozwoli nam dotrzeć do właściwych kandydatów. Pamiętaj, że nie może w nim zabraknąć najważniejszych informacji! Oferta pracy powinna zawierać dokładny opis wymagań względem kandydata, zadań na danym stanowisku, a także tego, co potencjalny pracownik może zyskać dzięki współpracy z nami.

Z jednej strony zbyt obszerne, długie ogłoszenie może przestraszyć kandydata, jednak krótkie i lakoniczne może zostać uznane za mało transparentne. Złotym środkiem będzie przygotowanie zwięzłego, konkretnego ogłoszenia o pracę, przedstawiającego wszystkie najważniejsze informacje z punktu widzenia kandydata.

Jeżeli poszukujesz pracownika, powyższe wskazówki dotyczące tego, jak napisać ogłoszenie o pracę, z pewnością Ci się przydadzą!

Przeczytaj również: Baza kandydatów – dlaczego warto ją budować?