Rekruter odpowiedzialny za pozyskiwanie pracowników tymczasowych na rynki zagraniczne. Prowadzi również szkolenia wewnętrzne w dziale rekrutacji. Prywatnie miłośnik historii XIX wieku i mniejszości narodowych i etnicznych w Polsce, Europie i na Świecie. Entuzjasta i zapalony rolkarz w Urban skating, od niedawna miłośnik MTB, a w szczególności dyscypliny ENDURO.
Rekruter odpowiedzialny za pozyskiwanie pracowników tymczasowych na rynki zagraniczne. Prowadzi również szkolenia wewnętrzne w dziale rekrutacji. Prywatnie miłośnik historii XIX wieku i mniejszości narodowych i etnicznych w Polsce, Europie i na Świecie. Entuzjasta i zapalony rolkarz w Urban skating, od niedawna miłośnik MTB, a w szczególności dyscypliny ENDURO.
Artykuły
Jak napisać ogłoszenie o pracę?
Kiedy firma chce zatrudnić nowego pracownika, musi rozpocząć proces rekrutacji i poinformować potencjalnych kandydatów o możliwości aplikowania. Jedną z podstawowych form dotarcia do kandydata jest przygotowanie ogłoszenia o pracę oraz jego publikacja w miejscach, które są odwiedzane przez osoby poszukujące zatrudnienia.
Ogłoszenie o pracę bardzo często jest pierwszym punktem styku kandydata z firmą. To przeważnie na jego podstawie osoba poszukująca pracy decyduje o tym, czy odpowie na ofertę i prześle swoje CV. Jak napisać ogłoszenie o pracę, które przyciągnie najlepszych? Jak powinno wyglądać dobre ogłoszenie rekrutacyjne? Jak dotrzeć do właściwych kandydatów i gdzie zamieścić ogłoszenie? Na te pytania postaram się odpowiedzieć w niniejszym artykule.
Ogłoszenie o pracę to tak naprawdę reklama konkretnego stanowiska i wizytówka firmy. Tak samo, jak celem reklamy jak sprzedaż produktu czy usługi, tak celem ogłoszenia jest „sprzedaż” wakatu potencjalnemu pracownikowi. Dobrze napisane ogłoszenie o pracę jest kluczem do tego, by oferta zainteresowała odpowiednich kandydatów.
Niestety rekruterzy często poświęcają za mało czasu na stworzenie dobrej treści oferty pracy, traktując ten obszar po macoszemu. Zapominają, że to właśnie po zapoznaniu się z ogłoszeniem rekrutacyjnym potencjalni kandydaci decydują, czy podejmą kontakt z firmą. Właśnie dlatego ogłoszenie o pracę powinno być wyczerpujące i powinno zawierać wszystkie istotne informacje związane z danym stanowiskiem.
Ogłoszenie o pracę – struktura
Jak napisać dobre ogłoszenie? Najlepiej, by było ono napisane przystępnym językiem i zawierało kilka istotnych i niezbędnych elementów. Jakich? Poniżej wypiszę te najważniejsze, bez których ogłoszenie byłoby niekompletne i mało atrakcyjne dla kandydatów.
Nazwa stanowiska i miejsce pracy
Zdarza się, że osoby poszukujące pracy wysyłają CV wyłącznie na podstawie tytułu ogłoszenia czy też samej nazwy stanowiska, nie zagłębiając się w szczegóły. Dlatego bardzo ważnym elementem każdej oferty pracy jest prawidłowe i precyzyjne określenie nazwy stanowiska.
Złe zdefiniowanie nazwy stanowiska pracy może generować spływ aplikacji osób niepasujących do danego wakatu. Kluczowe znaczenie ma także wskazanie miejsca wykonywania pracy.
Sekcja „Oferujemy” w ofertach pracy
Precyzyjne określenie tego, co oferujemy, zwiększa zainteresowanie kandydata ofertą. W tej części ogłoszenia o pracę powinny znaleźć się wszystkie informacje dotyczące tego, co dzięki pracy w twojej firmie zyskuje pracownik, czyli:
zarobki lub przedział wynagrodzenia – ważne jest, żeby precyzyjnie wskazać, czy przedstawiona stawka to kwota brutto czy netto, poza informacją o wynagrodzeniu miesięcznym można też podać stawkę godzinową
premie, nadgodziny
rodzaj umowy – czy jest to umowa o pracę, umowa o pracę tymczasową, umowa zlecenie, B2B
wymiar czasu pracy – cały etat, pół etatu, elastyczny grafik, praca w stałych godzinach
benefity pozapłacowe – takie jak na przykład ubezpieczenie grupowe, karta Multisport, dofinansowanie posiłków, zwrot kosztów przejazdu, skrócone godziny pracy w piątki
oferowane narzędzia pracy – samochód czy telefon służbowy, odzież robocza
możliwości rozwoju, podnoszenia kwalifikacji, awansu
W sekcji „Oferujemy” można też wskazać informacje o systemie zmianowym i godzinach pracy. Jeżeli oferta dotyczy pracy za granicą, to warto doprecyzować kwestie związane z zakwaterowaniem (darmowe, zapewnione, zwrot części kosztów), dojazdem (całkowity lub częściowy zwrot kosztów podróży, pomoc w zorganizowaniu wyjazdu) czy wszelkimi dodatkami (np. za korzystanie z własnego samochodu na miejscu czy znajomość języka obcego). Jeżeli firma oferuje dodatkowe bonusy za polecenie pracownika, również warto się tym pochwalić w tym miejscu.
Odpuść sobie używanie w treści oferty zwrotów typu „praca w młodym dynamicznym zespole” – takie sformułowania nic nie wnoszą i w dzisiejszych czasach wyglądają po prostu niepoważnie. Zamiast pisać „atrakcyjne wynagrodzenie” napisz, ile ono konkretnie wynosi lub podaj widełki wynagrodzenia.
Zadania na danym stanowisku
Konkretny opis stanowiska to niezwykle istotny element każdego ogłoszenia o pracę. Sam tytuł ogłoszenia może nie być jednoznaczny, gdyż praca na tym samym stanowisku w różnych firmach charakteryzuje się nieco inną specyfiką i obowiązkami. Dlatego sekcja „Zadania” jest idealnym miejscem do wskazania zakresu obowiązków potencjalnego pracownika. Takie informacje pozwolą kandydatowi określić, czy będzie on odpowiednią osobą na to stanowisko u danego pracodawcy i czy zakres zadań mu odpowiada. Dokładny opis stanowiska to z pewnością jeden z najważniejszych elementów każdego ogłoszenia.
Wymagania wobec kandydata
W tym miejscu rekruter powinien wskazać, czego firma oczekuje od potencjalnego pracownika, podać listę wymaganych kwalifikacji. W szczególności warto tu wyróżnić następujące elementy:
wymagane doświadczenie i wykształcenie
kursy, szkolenia, certyfikaty, uprawnienia
znajomość obsługi konkretnych narzędzi czy programów
pożądane kompetencje miękkie
znajomość języków obcych
dyspozycyjność
Jak w całej ofercie pracy, tak również tutaj ważna jest precyzyjność. Ważne, żeby wskazać kandydatowi, jakie wymogi musi spełniać, aby mógł zostać zatrudniony. Jeśli jakaś umiejętność nie jest wymagana, dopisz, że jest ona mile widziana. Nie wpisuj wymagań, które nie są potrzebne na danym stanowisku.
Informacje kontaktowe
Istotne jest umieszczenie w ogłoszeniu o pracę linku kierującego do formularza aplikacyjnego, dzięki któremu potencjalny pracownik będzie mógł przesłać swoje CV i zostawić dane kontaktowe. W samym formularzu aplikacyjnym możemy też umieścić dodatkowe pytania selekcyjne.
Dobrą praktyką jest także umieszczenie pod treścią oferty numeru telefonu lub adresu email do rekrutera bądź działu kadr / HR. Dzięki temu zainteresowany kandydat będzie mógł zadzwonić do osoby odpowiedzialnej za proces rekrutacyjny i dopytać o szczegóły oferty jeszcze zanim prześle swoje dokumenty aplikacyjne.
Informacje o firmie
Jest to bardzo ważny element każdego ogłoszenia o pracę. Ta sekcja może znaleźć się na początku lub na końcu oferty (często zależy to od szablonu ogłoszenia dostępnego na danym portalu rekrutacyjnym). Mogą się tutaj znaleźć takie informacje, jak:
krótki opis działalności – czym zajmuje się firma, w jakiej branży działa, z jakimi klientami współpracuje
siedziba firmy
jak długo przedsiębiorstwo jest obecne na rynku
liczba zatrudnionych pracowników
strona internetowa
Takie informacje wpływają na budowanie zaufania kandydata – dzięki temu może on zobaczyć, że aplikuje do wiarygodnej firmy.
Oferta pracy – pozostałe informacje
W treści oferty pracy warto uwzględnić również następujące elementy:
czy wymagamy listu motywacyjnego
przebieg procesu rekrutacji (etapy)
wymagane dokumenty aplikacyjne
przypomnienie o dodaniu do CV klauzuli (wyrażenie zgody na przetwarzanie danych osobowych w celu rekrutacji)
Ogłoszenie o pracę jest jednym z wielu elementów wpływających na wizerunek firmy. Dlatego powinno być napisane schludnie, poprawnie, zgodnie z zasadami języka polskiego i przejrzyście. Unikaj ogólnych sformułowań, które nie powiedzą kandydatowi nic konkretnego.
Ogłoszenie o pracę gotowe – co dalej?
Samo stworzenie ogłoszenia na dane stanowisko to połowa sukcesu. W następnej kolejności należy zamieścić ofertę pracy na stronie firmy, portalach rekrutacyjnych i w mediach społecznościowych, czyli w miejscach, które są odwiedzane przez osoby szukające pracy.
Trzeba też pamiętać, że oferta powinna trafić do grupy docelowej, zatem dobór portali będzie zależał także od tego, czy poszukujemy pracowników fizycznych, czy na przykład specjalistów wyższego szczebla.
Jak napisać ogłoszenie o pracę? – podsumowanie
Skuteczne ogłoszenie o pracę to takie, które pozwoli nam dotrzeć do właściwych kandydatów. Pamiętaj, że nie może w nim zabraknąć najważniejszych informacji! Oferta pracy powinna zawierać dokładny opis wymagań względem kandydata, zadań na danym stanowisku, a także tego, co potencjalny pracownik może zyskać dzięki współpracy z nami.
Z jednej strony zbyt obszerne, długie ogłoszenie może przestraszyć kandydata, jednak krótkie i lakoniczne może zostać uznane za mało transparentne. Złotym środkiem będzie przygotowanie zwięzłego, konkretnego ogłoszenia o pracę, przedstawiającego wszystkie najważniejsze informacje z punktu widzenia kandydata.
Jeżeli poszukujesz pracownika, powyższe wskazówki dotyczące tego, jak napisać ogłoszenie o pracę, z pewnością Ci się przydadzą!
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Duration
Description
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.