Artykuły

Jak napisać ogłoszenie o pracę – oferta pracy, która przyciąga odpowiednich kandydatów.

Kiedy firma chce zatrudnić nowego pracownika, musi rozpocząć proces rekrutacji i poinformować potencjalnych kandydatów o możliwości aplikowania. Jedną z podstawowych form dotarcia do kandydata jest przygotowanie ogłoszenia o pracę oraz jego publikacja w miejscach, które są odwiedzane przez osoby poszukujące zatrudnienia.

Ogłoszenie o pracę bardzo często jest pierwszym punktem styku kandydata z firmą. To przeważnie na jego podstawie osoba poszukująca pracy decyduje o tym, czy odpowie na ofertę i prześle swoje CV. Jak napisać ogłoszenie o pracę, które przyciągnie najlepszych? Jak powinno wyglądać dobre ogłoszenie rekrutacyjne? Jak dotrzeć do właściwych kandydatów i gdzie zamieścić ogłoszenie? Na te pytania postaram się odpowiedzieć w niniejszym artykule.

W tym artykule dowiesz się, jak napisać dobre ogłoszenie o pracę, poznasz kluczowe elementy, które powinno ono zawierać oraz dowiesz się, jakich błędów unikać w ogłoszeniu o pracę. Czytając ten poradnik, zyskasz wiedzę, która pomoże Ci w skutecznej rekrutacji.

Dlaczego warto napisać dobre ogłoszenie o pracę?

Dobre ogłoszenie o pracę nie jest jedynie tekstem na stronie czy portalu pracy. To narzędzie, które ma za zadanie przyciągnąć uwagę tych, którzy najlepiej wpasują się w kulturę i wymagania firmy. Wyobraź sobie sytuację, w której masz do wyboru dwie oferty pracy. Jedna jest niejasna i pełna ogólników, druga precyzyjnie opisuje stanowisko, zakres obowiązków i oczekiwania. Którą wybierzesz? Prawdopodobnie tę drugą, bo daje Ci pełny obraz tego, czego możesz się spodziewać.

Dobre ogłoszenie to takie, które nie tylko informuje, ale i przekonuje. To nie tylko lista obowiązków, lecz także prezentacja wartości firmy oraz pokazanie, jakie korzyści czekają na przyszłego pracownika. Dlatego warto poświęcić chwilę, by dobrze przemyśleć treść ogłoszenia i dostosować ją do oczekiwań rynku oraz potrzeb firmy.

Jak napisać ogłoszenie o pracę krok po kroku?

Ogłoszenie o pracę to tak naprawdę reklama konkretnego stanowiska i wizytówka firmy. Tak samo, jak celem reklamy jak sprzedaż produktu czy usługi, tak celem ogłoszenia jest „sprzedaż” wakatu potencjalnemu pracownikowi. Dobrze napisane ogłoszenie o pracę jest kluczem do tego, by oferta zainteresowała odpowiednich kandydatów.

Zobacz także: 6 sposobów na skuteczną rekrutację

Niestety rekruterzy często poświęcają za mało czasu na stworzenie dobrej treści oferty pracy, traktując ten obszar po macoszemu. Zapominają, że to właśnie po zapoznaniu się z ogłoszeniem rekrutacyjnym potencjalni kandydaci decydują, czy podejmą kontakt z firmą. Właśnie dlatego ogłoszenie o pracę powinno być wyczerpujące i powinno zawierać wszystkie istotne informacje związane z danym stanowiskiem.

Co powinno zawierać ogłoszenie o pracę – szablon oferty

Jak napisać dobre ogłoszenie? Najlepiej, by było ono napisane przystępnym językiem i zawierało kilka istotnych i niezbędnych elementów. Jakich? Poniżej wypiszę te najważniejsze, bez których ogłoszenie byłoby niekompletne i mało atrakcyjne dla kandydatów.

Nazwa stanowiska i miejsce pracy

Zdarza się, że osoby poszukujące pracy wysyłają CV wyłącznie na podstawie tytułu ogłoszenia czy też samej nazwy stanowiska, nie zagłębiając się w szczegóły. Dlatego bardzo ważnym elementem każdej oferty pracy jest prawidłowe i precyzyjne określenie nazwy stanowiska.

Złe zdefiniowanie nazwy stanowiska pracy może generować spływ aplikacji osób niepasujących do danego wakatu. Kluczowe znaczenie ma także wskazanie miejsca wykonywania pracy.

Sekcja „Oferujemy” w ofertach pracy

Precyzyjne określenie tego, co oferujemy, zwiększa zainteresowanie kandydata ofertą. W tej części ogłoszenia o pracę powinny znaleźć się wszystkie informacje dotyczące tego, co dzięki pracy w twojej firmie zyskuje pracownik, czyli:

  • zarobki lub przedział wynagrodzenia – ważne jest, żeby precyzyjnie wskazać, czy przedstawiona stawka to kwota brutto czy netto, poza informacją o wynagrodzeniu miesięcznym można też podać stawkę godzinową
  • premie, nadgodziny
  • rodzaj umowy – czy jest to umowa o pracę, umowa o pracę tymczasową, umowa zlecenie, B2B
  • wymiar czasu pracy – cały etat, pół etatu, elastyczny grafik, praca w stałych godzinach
  • benefity pozapłacowe – takie jak na przykład ubezpieczenie grupowe, karta Multisport, dofinansowanie posiłków, zwrot kosztów przejazdu, skrócone godziny pracy w piątki
  • oferowane narzędzia pracy – samochód czy telefon służbowy, odzież robocza
  • możliwości rozwoju, podnoszenia kwalifikacji, awansu
  • możliwość pracy zdalnej

Przeczytaj również: Czym jest wellbeing i dlaczego warto włączyć go do oferty benefitów?

W sekcji „Oferujemy” można też wskazać informacje o systemie zmianowym i godzinach pracy. Jeżeli oferta dotyczy pracy za granicą, to warto doprecyzować kwestie związane z zakwaterowaniem (darmowe, zapewnione, zwrot części kosztów), dojazdem (całkowity lub częściowy zwrot kosztów podróży, pomoc w zorganizowaniu wyjazdu) czy wszelkimi dodatkami (np. za korzystanie z własnego samochodu na miejscu czy znajomość języka obcego). Jeżeli firma oferuje dodatkowe bonusy za polecenie pracownika, również warto się tym pochwalić w tym miejscu.

Odpuść sobie używanie w treści oferty zwrotów typu „praca w młodym dynamicznym zespole” – takie sformułowania nic nie wnoszą i w dzisiejszych czasach wyglądają po prostu niepoważnie. Zamiast pisać „atrakcyjne wynagrodzenie” napisz, ile ono konkretnie wynosi lub podaj widełki wynagrodzenia.

Jak napisać ogłoszenie o pracę? Treść dotycząca wynagrodzenia: Atrakcyjne wynagrodzenie; Szacowany zarobek wraz z nadgodzinami 2200-2800 euro netto/mies. (stawka godzinowa 12,50-15,78 euro netto)

Zadania na danym stanowisku

Konkretny opis stanowiska to niezwykle istotny element każdego ogłoszenia o pracę. Sam tytuł ogłoszenia może nie być jednoznaczny, gdyż praca na tym samym stanowisku w różnych firmach charakteryzuje się nieco inną specyfiką i obowiązkami. Dlatego sekcja „Zadania” jest idealnym miejscem do wskazania zakresu obowiązków potencjalnego pracownika. Takie informacje pozwolą kandydatowi określić, czy będzie on odpowiednią osobą na to stanowisko u danego pracodawcy i czy zakres zadań mu odpowiada. Dokładny opis stanowiska to z pewnością jeden z najważniejszych elementów każdego ogłoszenia.

Wymagania na dane stanowisko pracy

W tym miejscu rekruter powinien wskazać, czego firma oczekuje od potencjalnego pracownika, podać listę wymaganych kwalifikacji. W szczególności warto tu wyróżnić następujące elementy:

  • wymagane doświadczenie i wykształcenie
  • kursy, szkolenia, certyfikaty, uprawnienia
  • znajomość obsługi konkretnych narzędzi czy programów
  • pożądane kompetencje miękkie
  • znajomość języków obcych
  • dyspozycyjność

Jak w całej ofercie pracy, tak również tutaj ważna jest precyzyjność. Ważne, żeby wskazać kandydatowi, jakie wymogi musi spełniać, aby mógł zostać zatrudniony. Jeśli jakaś umiejętność nie jest wymagana, dopisz, że jest ona mile widziana. Nie wpisuj wymagań, które nie są potrzebne na danym stanowisku.

Informacje kontaktowe

Istotne jest umieszczenie w ogłoszeniu o pracę linku kierującego do formularza aplikacyjnego, dzięki któremu potencjalny pracownik będzie mógł przesłać swoje CV i zostawić dane kontaktowe. W samym formularzu aplikacyjnym możemy też umieścić dodatkowe pytania selekcyjne.

Dobrą praktyką jest także umieszczenie pod treścią oferty numeru telefonu lub adresu email do rekrutera bądź działu kadr / HR. Dzięki temu zainteresowany kandydat będzie mógł zadzwonić do osoby odpowiedzialnej za proces rekrutacyjny i dopytać o szczegóły oferty jeszcze zanim prześle swoje dokumenty aplikacyjne.

Informacje o firmie

Jest to bardzo ważny element każdego ogłoszenia o pracę. Ta sekcja może znaleźć się na początku lub na końcu oferty (często zależy to od szablonu ogłoszenia dostępnego na danym portalu rekrutacyjnym). Mogą się tutaj znaleźć takie informacje, jak:

  • krótki opis działalności – czym zajmuje się firma, w jakiej branży działa, z jakimi klientami współpracuje
  • siedziba firmy
  • jak długo przedsiębiorstwo jest obecne na rynku
  • liczba zatrudnionych pracowników
  • strona internetowa

Takie informacje wpływają na budowanie zaufania kandydata – dzięki temu może on zobaczyć, że aplikuje do wiarygodnej firmy.

Wynagrodzenie

Pamiętaj, że dla wielu osób to kluczowy element oferty. Jeśli z różnych przyczyn nie możesz podać dokładnej kwoty, warto podać chociaż przedział. Dzięki temu kandydat wie, czego może się spodziewać oraz czy oferta jest dla niego atrakcyjna. 

Jakie elementy powinno zawierać ogłoszenie o pracę? - dokładna nazwa stanowiska - informacje, co dajemy pracownikowi - lista obowiązków na danym stanowisku - precyzyjny opis wymagań - dane kontaktowe i link aplikacyjny - krótki opis firmy

Oferta pracy – co jeszcze powinno znaleźć się w ogłoszeniu?

W treści oferty pracy warto uwzględnić również następujące elementy:

  • czy wymagamy listu motywacyjnego
  • przebieg procesu rekrutacji (etapy)
  • wymagane dokumenty aplikacyjne
  • dla ułatwienia kandydatom procesu aplikacji, warto w ogłoszeniu zamieścić odnośnik do poprawnej treści klauzuli o przetwarzaniu danych osobowych i przypomnieć o konieczności naniesienia jej na CV oraz list motywacyjny (jeśli jest wymagany)

Ogłoszenie o pracę jest jednym z wielu elementów wpływających na wizerunek firmy. Dlatego powinno być napisane schludnie, poprawnie, zgodnie z zasadami języka polskiego i przejrzyście. Unikaj ogólnych sformułowań, które nie powiedzą kandydatowi nic konkretnego.

Przeczytaj artykuł: Marketing rekrutacyjny – klucz do sukcesu w dobie niedoboru talentów

Jakich błędów unikać w ogłoszeniu o pracę?

Niejasne frazy to pułapka, w którą wpada wiele firm. Wyobraź sobie, że przeglądasz menu w restauracji, a zamiast konkretów widzisz „coś smacznego” czy „danie dnia”. Czy zamówiłbyś takie danie? Podobnie jest z ogłoszeniem o pracę. Kandydaci chcą dokładnie wiedzieć, na czym polega stanowisko, jakie są oczekiwania i jakie zadania będą musieli wykonywać. Niejasne terminy mogą odstraszyć najlepszych kandydatów, którzy szukają konkretnych ofert.

Niekompletne informacje o wymaganiach: Wielu pracodawców popełnia błąd, pomijając kluczowe wymagania dotyczące stanowiska. Może to prowadzić do sytuacji, w której kandydaci aplikują na stanowisko, nie mając pewności, czy spełniają wszystkie kryteria.

Zbyt długie i skomplikowane procesy rekrutacyjne: W opisie ogłoszenia warto jasno określić, jak będzie wyglądał proces rekrutacyjny. Jeśli kandydat ma przejść przez trzy etapy rekrutacji, w tym dwie rozmowy kwalifikacyjne i testy kompetencyjne, warto o tym poinformować na wstępie. Zbyt skomplikowany i niejasny proces może odstraszyć wielu wartościowych kandydatów. Kandydaci cenią przejrzystość i cenią firmy, które szanują ich czas, informując o tym, czego mogą się spodziewać na każdym etapie rekrutacji.

Ogłoszenie rekrutacyjne gotowe – co dalej?

Po opublikowaniu ogłoszenia o pracę, proces rekrutacji nabiera tempa. Jednakże, równie ważna jak samo ogłoszenie, jest dbałość o komunikację z kandydatami w kolejnych etapach. Wielu pracodawców podkreśla w swoich ogłoszeniach, że skontaktują się tylko z wybranymi kandydatami. Choć jest to praktyczne podejście, warto pamiętać o tych, którzy nie przeszli do kolejnego etapu rekrutacji. W mojej karierze rekrutacyjnej wielokrotnie obserwowałem, jak ważne jest dla kandydatów otrzymywanie informacji zwrotnej, nawet jeśli nie są to wiadomości pozytywne. Automatyczny e-mail z informacją o niezakwalifikowaniu się do kolejnego etapu jest nie tylko wyrazem szacunku wobec kandydata, ale także buduje pozytywny wizerunek firmy. Pamiętajmy, że dzisiejszy kandydat może być jutrzejszym klientem lub partnerem biznesowym. Dbając o komunikację, budujemy długoterminowe relacje i wzmacniamy markę pracodawcy na rynku.

W następnej kolejności ogłoszenia o pracę należy zamieścić na stronie firmy, portalach rekrutacyjnych i w mediach społecznościowych, czyli w miejscach, które są odwiedzane przez osoby szukające pracy. Trzeba też pamiętać, że oferta powinna trafić do grupy docelowej, zatem dobór portali będzie zależał także od tego, czy poszukujemy pracowników fizycznych, czy na przykład specjalistów wyższego szczebla.

Gdzie należy zamieścić ogłoszenie o pracę aby przyciągnąć odpowiednich kandydatów?

  • Firmowa strona www: Umieść ogłoszenie na oficjalnej stronie Twojej firmy. To nie tylko buduje zaufanie wśród kandydatów, ale również pozwala im na zapoznanie się z kulturą organizacyjną, misją i wartościami firmy. Kandydaci, którzy odwiedzają stronę firmy, często są bardziej zaangażowani i zainteresowani konkretną ofertą, co może przekładać się na wyższą jakość aplikacji. Często to właśnie strona firmowa jest źródłem aplikacji o najwyższej jakości.
  • Portale pracy: LinkedIn, Pracuj.pl, Infopraca czy Indeed to tylko niektóre z miejsc, gdzie możesz umieścić swoje ogłoszenie. Wybierając portal, warto zastanowić się, gdzie Twoi potencjalni pracownicy najczęściej szukają ofert pracy. Niektóre branże mają swoje dedykowane portale pracy, które skupiają się na konkretnych specjalizacjach czy sektorach rynku. Wybierz te, które są najbardziej popularne w Twojej branży, aby zwiększyć szanse dotarcia do odpowiednich kandydatów.
  • Media społecznościowe: Coraz więcej firm korzysta z mediów społecznościowych, takich jak Facebook, Twitter, Instagram czy TikTok w celu promowania swoich ofert pracy. Pamiętaj, żeby dostosować treść ogłoszenia do specyfiki danego medium, a także zachęcić swoich pracowników do udostępniania oferty w swoich sieciach.
  • Branżowe fora internetowe i grupy dyskusyjne: Wiele branż ma swoje specjalistyczne fora czy grupy dyskusyjne, gdzie profesjonaliści wymieniają się doświadczeniami i wiedzą oraz szukają nowych wyzwań zawodowych. Zamieszczając tam ogłoszenie, docierasz do osób z konkretnym doświadczeniem i zainteresowaniem w Twojej dziedzinie.
  • Lokalne gazety i media: Dla niektórych stanowisk, zwłaszcza tych lokalnych, tradycyjne media wciąż są skutecznym narzędziem rekrutacji. Ogłoszenie w lokalnej gazecie czy radiu może dotrzeć do szerokiego grona potencjalnych kandydatów z Twojego regionu.

Czy warto korzystać z usług agencji rekrutacyjnej?

Agencje rekrutacyjne mają dostęp do szerokiej bazy kandydatów i mogą pomóc w dotarciu do tych pasywnych, którzy nie szukają aktywnie pracy, ale są otwarci na nowe propozycje. Korzystanie z usług agencji może przyspieszyć proces rekrutacji i zwiększyć szanse na znalezienie idealnego kandydata.

Agencje rekrutacyjne często specjalizują się w konkretnych branżach lub rodzajach stanowisk. Dzięki temu mają głęboką wiedzę o rynku, aktualnych trendach i oczekiwaniach kandydatów. Mogą doradzić, jakie umiejętności są obecnie najbardziej pożądane i jakie wynagrodzenie będzie konkurencyjne.

Proces rekrutacji, zwłaszcza na stanowiska specjalistyczne, może być czasochłonny. Przesiewanie CV, przeprowadzanie rozmów kwalifikacyjnych, weryfikacja referencji – to wszystko wymaga czasu. Agencje rekrutacyjne przejmują na siebie większość tych zadań.

Jak napisać ogłoszenie o pracę? Podsumowanie

Skuteczne ogłoszenie o pracę to takie, które pozwoli nam dotrzeć do właściwych kandydatów. Pamiętaj, że nie może w nim zabraknąć najważniejszych informacji! Oferta pracy powinna zawierać dokładny opis wymagań względem kandydata, zadań na danym stanowisku, a także tego, co potencjalny pracownik może zyskać dzięki współpracy z nami.

Z jednej strony zbyt obszerne, długie ogłoszenie może przestraszyć kandydata, jednak krótkie i lakoniczne może zostać uznane za mało transparentne. Złotym środkiem będzie przygotowanie zwięzłego, konkretnego ogłoszenia o pracę, przedstawiającego wszystkie najważniejsze informacje z punktu widzenia kandydata.

Kluczowe elementy skutecznego ogłoszenia o pracę:

  • Jasna i precyzyjna nazwa stanowiska.
  • Dokładny opis zakresu obowiązków.
  • Informacja o wynagrodzeniu.
  • Korzyści dla pracownika.
  • Opis kultury firmy.
  • Wybór odpowiedniego miejsca do publikacji ogłoszenia.

Jeżeli poszukujesz pracownika, powyższe wskazówki dotyczące tego, jak napisać ogłoszenie o pracę, z pewnością Ci się przydadzą!

Przeczytaj również: Baza kandydatów – dlaczego warto ją budować?