Ma ponad 10-letnie doświadczenie w branży HR. W PowerJobs, jako Key Account Manager, odpowiada za weryfikację potrzeb firm w zakresie usług HR, a także opiekę nad klientami. Prywatnie mama dwójki dzieci, lubi podróże oraz relaks w towarzystwie dobrej książki bądź filmu.
Ma ponad 10-letnie doświadczenie w branży HR. W PowerJobs, jako Key Account Manager, odpowiada za weryfikację potrzeb firm w zakresie usług HR, a także opiekę nad klientami. Prywatnie mama dwójki dzieci, lubi podróże oraz relaks w towarzystwie dobrej książki bądź filmu.
Artykuły
Benefity pracownicze – przykłady dodatków pozapłacowych i ich rola w organizacji
Benefity pracownicze dzisiaj są już standardem w zdecydowanej większości firm. Ich obecność w organizacji i różnorodność znacząco wpływa na atrakcyjność oferty i przyciąganie talentów. Benefity oferowane przez pracodawcę są ważnym bodźcem do poprawy motywacji pracowników. Jakie dodatki do pensji oferują firmy? Dlaczego mają one tak duże znaczenie?
Benefity to dodatkowe, pozapłacowe świadczenia, które firma oferuje swoim pracownikom. Przeważnie są one finansowane przez firmę, aczkolwiek niektóre są także współfinansowane przez zatrudnionych.
Dodatki do wynagrodzenia oferowane przez pracodawcę wpływają na motywację pracowników. Oczywiście w dzisiejszych czasach, kiedy mierzymy się z galopującą inflacją i wysokimi ratami kredytów, dla pracowników liczy się przede wszystkim pensja. Niemniej oferta benefitów jest również bardzo ważna. Związane jest to z przeświadczeniem, że środowisko pracy nie powinno być jedynie miejscem do zarabiania pieniędzy, ale także miejscem realizowania swoich potrzeb i pasji. Dlatego benefity stanowią ważny czynnik motywacyjny, dający możliwość realizacji potrzeb – począwszy od tych najbardziej podstawowych, a kończąc na samorealizacji.
Ważne jest, żeby oferta benefitów była odpowiednio dobrana do pracowników i aby mieli oni możliwość wyboru tych najbardziej interesujących. Niekoniecznie korzystanie z siłowni będzie atrakcyjne dla pracującej mamy, ale już możliwość skorzystania z przedszkola przy pracy – jak najbardziej.
Benefity pracownicze – przykłady
Do najpopularniejszych dodatków pozapłacowych należą:
prywatna opieka medyczna,
ubezpieczenie grupowe,
karta sportowa,
możliwość nauki języków obcych,
dostęp do platformy e-learningowej,
kursy i szkolenia,
dofinansowanie wypoczynku (wczasy pod gruszą),
paczki świąteczne,
darmowe owoce (tzw. owocowe czwartki).
Pracodawcy oferują także dostęp do platform benefitowych / kafeteryjnych, na których pracownicy zbierają punkty, które następnie mogą wymienić na wybrane przez siebie świadczenia (np. bilety do kina lub teatr, karty przedpłacone czy bony podarunkowe).
Na jakich benefitach zależy dzisiaj pracownikom najbardziej?
Dla pracowników ważne są benefity, które wspomagają domowy budżet, jak na przykład wspomniane wyżej paczki świąteczne, karty przedpłacone, dofinansowanie do wypoczynku czy rabaty na produkty, które produkuje lub sprzedaje firma.
W ostatnich latach możemy zaobserwować zmianę w obszarze najbardziej pożądanych benefitów. Jeszcze do niedawna atrakcyjne były karty sportowe, ubezpieczenie grupowe czy pakiet medyczny dla siebie oraz członka rodziny. Spojrzenie na te kwestie mocno zmieniła pandemia, kiedy to pojawiła się praca zdalna i potrzeby pracowników nieco się zmieniły.
Aktualnie pracownicy cenią sobie możliwość pracy zdalnej lub hybrydowej, elastyczny czas pracy, coraz częściej mówi się także o krótszym tygodniu pracy (np. systemie czterodniowym) czy skróceniu pracy w piątki. Pracownicy obserwują, że dzięki temu mogą zaoszczędzić między innymi czas dojazdu do pracy czy koszty związane z paliwem lub biletami na komunikację miejską. W firmach coraz częściej pojawia się bonus związany z dodatkowymi, płatnymi dniami wolnymi, np. z okazji urodzin.
Wiele benefitów już nie robi na kandydatach dużego wrażenia, ponieważ oferują je niemal wszystkie firmy. Jednak to nie oznacza, że kandydatów bądź pracowników nie da się już zaskoczyć! Oto kilka przykładów oryginalnych benefitów, które z pewnością spodobają się wielu pracownikom oraz osobom poszukującym zatrudnienia:
opieka psychologiczna,
warsztaty jogi,
masaże i wizyty u fizjoterapeuty,
catering dietetyczny,
warsztaty kulinarne,
śniadania lub lunche firmowe,
opieka weterynaryjna dla zwierzaka,
żłobki i przedszkola dla dzieci pracowników,
dostęp do e-booków i audiobooków,
kupony na zajęcia dla dzieci.
Do oferty benefitów pracodawcy coraz częściej włączają także programy wellbeing’owe, czyli działania na rzecz dobrostanu pracowników.
Warto zaznaczyć, że benefity nie są zarezerwowane wyłącznie dla pracowników biurowych. Dzisiaj świadczenia pozapłacowe oferują pracodawcy z większości branż, także produkcyjnej czy logistycznej, które zatrudniają głównie pracowników fizycznych.
Cennymi dla nich benefitami mogą być m.in. firmowy transport do zakładu pracy czy dofinansowanie dojazdu do pracy, bezpłatne miejsce parkingowe, dofinansowanie posiłków czy przekąski dostępne w firmowej kuchni. Najważniejsze jest to, aby zaproponowane przez pracodawcę świadczenia odpowiadały na potrzeby pracowników w danym przedsiębiorstwie.
Benefity wiążą się z szeregiem korzyści zarówno dla osoby zatrudnionej, jak również dla pracodawcy. Po pierwsze, mogą mieć one bardzo duży wpływ na poprawę samopoczucia pracownika – a zrelaksowany i wypoczęty pracownik, to wydajny pracownik. Co więcej, osoby o dobrej kondycji psychofizycznej mają również lepsze relacje z pozostałymi członkami zespołu. Benefity pracownicze wpływają więc także pośrednio na atmosferę w miejscu pracy. Ich obecność świadczy o tym, że organizacja bierze pod uwagę zadowolenie pracownika – a ono przekłada się na wyniki firmy. Ponadto, dostęp do ciekawych benefitów wpływa na lojalność pracowników wobec swojego pracodawcy.
Benefity są bardzo istotnym elementem budowania atrakcyjnego wizerunku pracodawcy. Kandydaci, podczas porównywania ofert pracy różnych firm, zwracają dużą uwagę na świadczenia pozapłacowe – zwłaszcza, jeżeli wynagrodzenia, obowiązki i wymagania na danym stanowisku w różnych firmach są bardzo zbliżone.
Benefity pracownicze są ważne z kilku powodów. Przede wszystkim budują konkurencyjność firmy na rynku pracy, zwiększają produktywność pracowników, oddziałują na ich morale i poczucie przynależności do organizacji. To z kolei przekłada się na zmniejszenie rotacji oraz kosztów rekrutacji. Dodatkowe benefity pomagają również przyciągnąć najlepsze talenty.
Podczas opracowywania pakietu benefitów pracowniczych firmy powinny odpowiedzieć sobie na zasadnicze pytanie: czego potrzebują nasi pracownicy? Poświęcając czas na zrozumienie potrzeb pracowników, firmy mogą stworzyć kompleksowe pakiety świadczeń, które znacząco wpłyną na motywację zatrudnionych osób.