Znalezienie kandydata idealnie dopasowanego do danego stanowiska stanowi nie lada wyzwanie. Między innymi dlatego wiele firm decyduje się na nawiązanie współpracy z zewnętrznym partnerem, który weźmie na siebie odpowiedzialność za zrekrutowanie pracowników o konkretnych predyspozycjach i dostarczenie ich w określonym czasie.
Gdzie najlepiej szukać kandydatów i jakimi kanałami do nich docierać? Jak znaleźć tę właściwą osobę, która idealnie będzie pasowała do stanowiska? Pomocne mogą być popularne narzędzia rekrutacyjne – w artykule postaram się je przybliżyć, a także omówić ich skuteczność.
Pierwszym krokiem na drodze do pozyskania nowego pracownika jest przygotowanie i publikacja ogłoszenia rekrutacyjnego. W tym celu obecnie najczęściej wykorzystuje się Internet, a coraz rzadziej tradycyjne narzędzia (jak na przykład ulotki czy ogłoszenia w prasie). Warto także promować oferty pracy na targach pracy, eventach rekrutacyjnych czy dniach otwartych firmy. Jednak w obecnej, pandemicznej sytuacji, takie działania są mocno ograniczone i trudne do przeprowadzenia.
Zobacz także: Jak napisać ogłoszenie o pracę?
Skutecznym kanałem ułatwiającym i przyspieszającym dotarcie do potencjalnych pracowników są przede wszystkim social media. Posiadanie profilu firmy w mediach społecznościowych, takich jak Facebook, Instagram czy LinkedIn to w dzisiejszych czasach już niemalże standard. Jednak publikowanie postów rekrutacyjnych na swoich stronach w mediach społecznościowych to tylko jeden z elementów, które można wykorzystać. Aktywne działania rekruterów na grupach zrzeszających osoby poszukujące pracy to bez wątpienia bardzo dobry sposób na dotarcie do kandydatów o konkretnych kompetencjach i doświadczeniu, zamieszkujących określony obszar (np. miasto lub województwo).
Na Facebooku działa bardzo dużo grup dedykowanych osobom szukającym zatrudnienia, np.
Publikowanie ogłoszeń rekrutacyjnych w takich grupach pozwala na poszerzenie zasięgu oferty i, co za tym idzie, może przełożyć się na zwiększenie liczby spływających aplikacji. Celowo użyłam słowa „może”, gdyż trzeba mieć na uwadze, że do takich grup należy również sporo osób, które nie poszukują zatrudnienia, a jedynie są w nich z ciekawości lub nie opuściły ich od czasu, kiedy znalazły nową pracę.
W zależności od profilu poszukiwanego pracownika dobrą opcją może też być poszukiwanie pracowników na LinkedIn (np. poprzez publikację oferty pracy lub działania direct search) czy Instagramie. Zawsze należy pamiętać, żeby publikować ogłoszenia tam, gdzie mogą być nasi potencjalni pracownicy.
Z naszych doświadczeń wynika, że zdecydowanie najczęściej i najchętniej odwiedzanymi przez osoby poszukujące pracy miejscami są portale rekrutacyjne. Zamieszczanie ogłoszeń w portalach przeważnie przekłada się na największy spływ CV. W Polsce działa bardzo dużo takich serwisów – płatnych, bezpłatnych, ogólnych oraz branżowych (np. dedykowanych branży IT czy pracy w marketingu). Publikowanie ogłoszeń w portalach rekrutacyjnych ma w dzisiejszych czasach o wiele większą skuteczność niż działania terenowe, niemniej jednak my, jako agencja pracy tymczasowej, czasami także korzystamy z takich narzędzi – wszystko zależy od potrzeb klienta.
Bardzo pomocnym narzędziem w poszukiwaniu pracowników może być landing page, czyli dedykowana podstrona. W PowerJobs tworzymy dla naszych klientów takie właśnie specjalne podstrony, tzw. superoferty, których zadaniem jest zapoznanie kandydata z przyszłym pracodawcą, a także przedstawienie oferty pracy. Ułatwia to potencjalnym kandydatom znalezienie kompletu informacji o firmie, wymaganiach, warunkach pracy, procesie rekrutacyjnym, a także za pomocą jednego kliknięcia pozwala przejść do formularza aplikacyjnego. Dzięki wykorzystaniu dedykowanych podstron budujemy zaufanie kandydatów, a także wiarygodność i profesjonalny wizerunek naszego klienta.
Posiadanie bazy kandydatów może być bardzo pomocne w niejednym procesie rekrutacyjnym. W PowerJobs od lat budujemy bazę kandydatów i jest to dla nas istotne źródło, z którego korzystamy w przypadkach, kiedy spływ kandydatur z portali rekrutacyjnych nie jest na takim poziomie, jakiego byśmy oczekiwali. W sieci dostępnych jest wiele narzędzi, które pozwalają na uporządkowanie nadesłanych CV (m.in. HRlink czy eRecruiter), co znacznie ułatwia wykorzystanie ich w przyszłych procesach rekrutacyjnych (o ile kandydat wyraził taką chęć poprzez zaznaczenie odpowiedniej zgody na etapie aplikowania).
Po przygotowaniu i opublikowaniu ogłoszenia przychodzi czas na selekcję i weryfikację nadesłanych CV. Na tym etapie rekruter musi sprawdzić, czy doświadczenie, wykształcenie i predyspozycje aplikujących osób są adekwatne do konkretnego stanowiska pracy oraz odrzucić tych, którzy nie spełniają kryteriów. Sama weryfikacja zakłada sprawdzenie i potwierdzenie, czy to, co kandydat wpisał w CV, ma pokrycie w rzeczywistości. Często już sama rozmowa telefoniczna z kandydatem umożliwia rekruterowi ocenę, czy dana osoba powinna wziąć udział w kolejnym etapie rekrutacji.
W PowerJobs każdą rekrutację dostosowujemy do potrzeb i oczekiwań klienta, a etapy rekrutacji różnią się w zależności od stanowiska. Wieloetapowy proces pozwala nam sprawdzić kandydata pod wieloma względami. Możemy ocenić jego kompetencje, podejście do pracy, zaangażowanie, doświadczenie, a także wiele innych czynników na podstawie testów kompetencji i Assessment Center.
Testy kompetencji są skutecznym wsparciem działu HR przy wymagających rekrutacjach, a ich celem jest zweryfikowanie niezbędnych na danym stanowisku kompetencji. Najczęściej przeprowadza się testy:
Przeczytaj artykuł: Badania kompetencji kandydatów blue collars – przegląd narzędzi
Assessment Center (AC) to wieloetapowy proces, który pozwala na zebranie informacji o wiedzy, umiejętnościach i postawach kandydatów. Dzięki AC można zweryfikować kompetencje miękkie, twarde i interpersonalne kandydata oraz zaobserwować, jak zachowuje się w praktyce, tzn. jak radzi sobie z zadaniami bardzo zbliżonymi do tych, które będzie wykonywał w pracy. Ocena jest obiektywna i rzetelna, na co wpływają następujące czynniki:
Assessment Center jest metodą o bardzo wysokiej skuteczności, pod warunkiem, że jest dobrze zaprojektowany i wdrożony. Wykorzystanie tego etapu w rekrutacji może znacznie zminimalizować rotację pracowników w firmie.
Na rynku dostępnych jest wiele narzędzi, które umożliwiają skuteczną rekrutację. Wśród nich warto wskazać social media, portale rekrutacyjne, landing page czy bazy kandydatów. W samej weryfikacji potencjalnych pracowników niezwykle pomocne mogą się okazać testy kompetencji oraz Assessment Center.
Procesy rekrutacyjne bardzo często bywają czasochłonne i kosztowne, dlatego warto poszukać wsparcia na zewnątrz. Współpraca z doświadczonymi specjalistami, którzy wiedzą, jak i gdzie skutecznie szukać pracowników o określonym profilu, niesie za sobą wiele korzyści dla firmy – m.in. pozwala zaoszczędzić czas, pieniądze i skupić się na kluczowych działaniach biznesowych.