W PowerJobs od początku 2016 roku, gdzie jako koordynator i opiekun klientów dba o partnerstwo we współpracy oraz budowanie trwałych relacji opartych na zaangażowaniu i zaufaniu. Prywatnie coach, miłośniczka psychologii i zabiegana mama, przed którą każdy dzień stawia nowe wyzwania.
W PowerJobs od początku 2016 roku, gdzie jako koordynator i opiekun klientów dba o partnerstwo we współpracy oraz budowanie trwałych relacji opartych na zaangażowaniu i zaufaniu. Prywatnie coach, miłośniczka psychologii i zabiegana mama, przed którą każdy dzień stawia nowe wyzwania.
Artykuły
Czym jest wellbeing i dlaczego warto włączyć go do oferty benefitów?
Aktualna sytuacja na rynku pracy stawia przed pracodawcami nowe wyzwania. Dziś ważne jest nie tylko zrekrutowanie pracownika, ale i utrzymanie go w firmie. Coraz częściej oferowane warunki finansowe, rozbudowane systemy premiowe czy benefity są niewystarczającym czynnikiem zatrzymującym pracownika w organizacji. Dobre samopoczucie pracownika, jego stan fizyczny i psychiczny wpływa na to, w jaki sposób wykonuje swoje obowiązki i – co za tym idzie – rzutuje na wyniki całej organizacji. Dlatego też pracodawcy, dostrzegając te zależności, coraz częściej podejmują działania na rzecz wellbeing’u, czyli dobrostanu swoich pracowników.
Co to oznacza w praktyce? Dlaczego warto włączyć programy wellbeing’owe do strategii personalnej firmy?
W dosłownym tłumaczeniu wellbeing to dobrostan. W organizacji to nic innego, jak zarządzanie poczuciem dobrostanu pracownika w myśl, iż fizyczny, mentalny, emocjonalny i intelektualny stan człowieka ma ogromny wpływ na jego samopoczucie, co w efekcie przekłada się na jego codzienną pracę. Świadomy pracodawca zdaje sobie sprawę z tego, że poziom satysfakcji i samopoczucia zespołu jest rezultatem codziennych doświadczeń jego członków – a im są one lepsze, tym osiągany jest przez nich wyższy poziom wellbeing’u.
Wellbeing w organizacji – przykłady działań
W wellbing’u nie chodzi jedynie o dobre samopoczucie fizyczne. To holistyczne podejście, w którym koncentracja dotyczy ogólnego zdrowia pracownika, jego stanu psychicznego, budowania jego odporności i zmniejszania poziomu stresu.
Programy te skupiają się na konkretnych problemach wskazywanych przez pracownika. Najczęściej mogą przyjmować formę:
indywidualnych konsultacji specjalistycznych, np. sesji psychologicznych, coachingowych,
grupowych konsultacji specjalistycznych,
paneli z ekspertami,
webinarów edukacyjnych,
treningów mindfulness,
sesji jogi,
kilkuminutowych sesji ćwiczeń,
masaży relaksacyjnych,
elastycznego system pracy pozwalającego na pogodzenie obowiązków zawodowych z prywatnymi (np. praca zdalna),
szkoleń dla kadry liderskiej (np. z zakresu tego, jak rozpoznawać pierwsze symptomy przeciążenia czy wypalenia zawodowego, depresji),
wyzwań biurowych, np. picie odpowiedniej ilości wody w danym okresie,
zapewnienia zdrowych przekąsek w biurze,
programów rywalizacji / gier opartych na zachowanych prozdrowotnych (nagradzających postępy), np. jazda na rowerze.
Programy wellbeing’owe w znaczący sposób poszerzają ofertę dostępnych w organizacji benefitów, wychodząc poza ramy zewnętrznego i wewnętrznego employer brandingu. Nie chodzi w nich o budowanie wizerunku, a koncentrowanie na pracowniku.
Korzyści z wellbeing’u w pracy
Uwzględnienie potrzeb pracownika w wielu wymiarach przynosi organizacji liczne korzyści, m.in.:
wzrost motywacji pracowników, a co za tym idzie, wzrost ich efektywności, kreatywności i szybkości reagowania,
poprawa atmosfery w pracy,
zmniejszenie rotacji pracowników i w efekcie obniżenie kosztów rekrutacji i wdrożenia nowych osób,
wzrost zaufania do kadry zarządzającej i współpracowników,
ograniczenie absencji pracowniczych poprzez mniejszą liczbę zwolnień chorobowych,
budowanie pozytywnego wizerunku firmy,
Finalnie dobrostan pracowników przekłada się na polepszenie wyników finansowych całej organizacji. Warto jednak pamiętać, że wellbeing nie oznacza jedynie zapewnienia pakietu sportowego czy prywatnej opieki medycznej. Programy wellbeing’owe powinny obejmować wszystkie obszary działalności organizacji – począwszy od relacji między członkami zespołu, aż po ustalone procesy i kulturę firmy.
Dbałość o wellbeing, czyli dobrostan pracowników jest dziś sporym wyzwaniem, ale i niezwykle ważną inwestycją każdej organizacji. Zatarcie granic między domem a pracą, które przyniosła pandemia, stres związany z wojną za naszą wschodnią granicą czy zbliżającym się kryzysem – to wyzwania dla każdego z nas. Uczucie ciągłego biegu, presja, którą narzucamy sobie my i otoczenie nie pozostają obojętne dla naszego stanu psychicznego i zdrowia.
Chęć zrozumienia, ale i aktywna pomoc w tym zakresie to klucz do sukcesu. Odpowiedzialny pracodawca, który dbając o wellbeing pracownika pozwala mu uciec przed trudami codzienności, ukierunkowuje jego działania na to, co ważne. Osiągany komfort rzutuje na zaangażowanie, ale i efektywność zatrudnionej osoby. Pracownik ma więcej energii, chętnie angażuje się w powierzane zadania i mniej choruje, a to z kolei przekłada się na zmniejszenie absencji i przede wszystkim wzrost zadowolenia z pracy.
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Duration
Description
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.