Podejmowanie działań z zakresu employer brandingu może przynieść organizacji wiele korzyści. Czym jest employer branding? Dlaczego warto budować markę pracodawcy?

22.06.2021

Autor:

Aleksandra Otrębska

Z PowerJobs związana od 2020 roku, gdzie jako starszy specjalista ds. marketingu odpowiada za działania skierowane do użytkowników biznesowych oraz koordynację pracy działu.

Artykuły

Employer branding. Zacznij budować markę pracodawcy już dziś!

Podejmowanie działań z zakresu employer brandingu może przynieść organizacji wiele korzyści. Czym jest employer branding? Dlaczego warto budować markę pracodawcy?

Pomimo pandemii pracodawcy wciąż borykają się z problemami ze znalezieniem pracowników. Co prawda rynek pracownika na jakiś czas wyhamował, ale dzisiaj widzimy, że ponownie się rozpędza. Ofert na portalach przybywa, ale chętnych do pracy – niekoniecznie. Firmy kuszą coraz wyższymi zarobkami oraz rozbudowaną ofertą benefitów, jednak to nie zawsze wystarczy. Sposobem na radzenie sobie z niedoborami kadrowymi może być employer branding.

Employer branding – co to takiego?

Employer branding (EB) jest strategią tworzenia wśród odbiorców, tj. potencjalnych pracowników oraz zatrudnionych osób, pożądanych skojarzeń z firmą jako dobrego miejsca pracy. Innymi słowy, jest to budowanie pożądanego wizerunku pracodawcy. Można wyróżnić dwa typy employer brandingu:

  • Wewnętrzny employer branding – skierowany do obecnych pracowników, ma na celu budowanie przyjaznej atmosfery oraz możliwości rozwoju.
  • Zewnętrzny employer branding – ukierunkowany na potencjalnych pracowników, ma na celu stworzenie wizerunku firmy jako atrakcyjnego pracodawcy.

Budowanie marki pracodawcy koncentruje się na podobnych działaniach, jakie wykorzystuje się w działaniach B2B, czyli budowaniu marek ukierunkowanych na klienta. Można zatem powiedzieć, że w employer brandingu klientem jest pracownik (potencjalny oraz obecny).

Employer branding – przykłady działań

Zarówno employer branding wewnętrzny, jak i zewnętrzny, oferują szeroki wachlarz narzędzi i działań, z których mogą korzystać pracodawcy. Jak firmy mogą realizować strategię employer brandingu?

Employer branding wewnętrzny

Pierwszą rzeczą, która przychodzi na myśl, kiedy mówimy o wewnętrznym employer brandingu, jest pakiet benefitów. Dzisiaj standardem jest już dbanie o komfort i zdrowie pracowników poprzez oferowanie dostępu do prywatnej opieki medycznej, ubezpieczenia grupowego czy kart sportowych. Niektóre firmy zakładają również wewnętrzne drużyny sportowe czy organizują popularne „owocowe czwartki”. Dodatkowe dni urlopu, dofinansowanie wakacji, karnety do kina lub teatru, paczki i premie świąteczne, możliwość pracy w domu (home office) czy przyzakładowe żłobki i przedszkola to inne przykłady benefitów oferowanych przez firmy.

W employer brandingu ważne jest, aby pracownicy czuli się częścią firmy, utożsamiali się z jej kulturą organizacyjną, wartościami i celami. Dlatego elementem wewnętrznego EB może być również angażowanie pracowników w procesy decyzyjne, a także otwartość na ich inicjatywę i pomysły. Pracownicy, którzy czują, że coś od nich zależy i mają realny wpływ na procesy zachodzące w przedsiębiorstwie, stają się z nim bardziej związani, a ich motywacja wzrasta. Co więcej, stają się ambasadorami firmy na zewnątrz. Poczucie przynależności do firmy mogą także umacniać spotkania i wyjazdy integracyjne, które również są elementami wewnętrznego employer brandingu.

Firmy powinny mieć świadomość, że jasno zdefiniowane ścieżki rozwoju i kariery, przejrzysty system oceniania i nagradzania oraz szkolenia dla pracowników również wpływają na budowanie marki pracodawcy, podobnie jak poczucie pracownika, że jest dobrze poinformowany o tym, co dzieje się w firmie.

Employer branding zewnętrzny

Co mogą robić firmy, aby przekonać do siebie potencjalnych pracowników? Możliwości jest naprawdę wiele, dlatego postaram się przedstawić najpopularniejsze i – w mojej ocenie – najbardziej skuteczne działania.

Jeżeli nie ma cię w internecie, nie istniejesz. Komunikacja marek w mediach społecznościowych to dzisiaj podstawa – zarówno jeżeli chodzi o komunikację z klientami, jak i potencjalnymi pracownikami. Firma to ludzie, dlatego pokazywanie na Facebooku, Instagramie czy YouTube zdjęć i filmów z życia organizacji może być bardzo dobrym sposobem na skrócenie dystansu między firmą a grupą docelową (czyli potencjalnymi pracownikami). Aby zachęcić potencjalnych pracowników do aplikowania, firmy mogą również nagrywać filmy, w których pokazują pracę w konkretnych zespołach lub przybliżają sylwetki pracowników, którzy stają się ambasadorami marki.

Dobrym sposobem na pokazanie firmy „od środka” jest również prowadzenie firmowego bloga oraz wysyłka newsletterów. Wiele firm organizuje dni otwarte, podczas których potencjalni kandydaci mają okazję porozmawiać z pracownikami oraz zobaczyć, jak wygląda praca na poszczególnych stanowiskach.

Bardzo ważnym elementem zewnętrznego employer brandingu jest także strona internetowa firmy oraz zakładka „Kariera”. Nie można zapominać o atrakcyjnym prezentowaniu ofert pracy – warto wskazywać w nich, na co może liczyć pracownik (zarobki, benefity, możliwości rozwoju) i jakie będą jego zadania na konkretnym stanowisku, a nie prezentować wyłącznie wymagania względem kandydata.

Do innych działań z zakresu zewnętrznego employer brandingu należą m.in. udział w targach, konferencjach czy dniach kariery, kampanie outdoor (billboardy, ulotki, plakaty), dbałość o komunikację z potencjalnym pracownikiem czy działania z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR).

Employer branding – dlaczego warto budować markę pracodawcy?

Podejmowanie działań z zakresu employer brandingu może przynieść organizacji wiele korzyści, w tym między innymi:

  • zwiększenie rozpoznawalności wśród potencjalnych pracowników,
  • zwiększenie liczby aplikacji,
  • podniesienie skuteczności rekrutacji,
  • obniżenie kosztów rekrutacji,
  • lepsze dopasowanie kandydatów do kultury organizacyjnej firmy,
  • zmniejszenie rotacji pracowników.

Silna marka pracodawcy pozwala na przyciąganie oraz zatrzymywanie w organizacji wartościowych, utalentowanych pracowników. To z kolei przekłada się na niwelowanie poziomu rotacji pracowników oraz – co za tym idzie – obniżenie kosztów rekrutacji. Dzięki podejmowaniu działań z zakresu employer brandingu zwiększa się zaangażowanie pracowników, a także ich poczucie przynależności do firmy.

Firmy z silną marką pracodawcy nie muszą walczyć o każdego kandydata, żeby zachęcić go do wzięcia udziału w rekrutacji czy zaakceptowania oferty. Często to sami kandydaci zgłaszają swoje zainteresowanie ogłoszeniem o pracę z uwagi na dobry wizerunek firmy i jej renomę.

Pozytywny wizerunek firmy jako pracodawcy przekłada się również na zwiększenie zaufania do organizacji wśród klientów i partnerów biznesowych. Firmy, które z powodzeniem wdrożyły strategię employer brandingową, są postrzegane jako stabilniejsze i pewniejsze (m.in. dzięki zmniejszeniu rotacji).

Jak skutecznie prowadzić działania employer brandingowe?

W employer brandingu ważne jest, aby działania były systematyczne i przemyślane. Założenie profilu firmy na Facebooku i wrzucanie ogłoszeń o pracę na niewiele nam się zda, jeżeli nie będziemy odpisywać na komentarze i wiadomości zainteresowanych osób. Nowoczesne, przejrzyste ogłoszenia o pracę nie przyniosą oczekiwanego rezultatu, jeżeli rekruterzy będą trudno osiągalni dla kandydatów.

Firmy powinny również pamiętać, że przygodę z employer brandingiem powinny zacząć od środka, czyli od stworzenia przyjaznego, dobrego miejsca pracy. Profesjonalne, pochłaniające spore budżety kampanie wizerunkowe i rekrutacyjne nie zdadzą egzaminu, jeżeli pracownicy nie będą czuli się związani ze swoją firmą i będą o niej źle mówić.

Wsparcie agencji pracy tymczasowej w działaniach employer brandingowych

W budowaniu marki pracodawcy może pomóc także zewnętrzny partner, jakim jest agencja zatrudnienia. W PowerJobs promujemy naszych klientów oraz ich oferty pracy wśród potencjalnych pracowników m.in. poprzez:

  • dedykowane podstrony z ofertą naszych stałych klientów (tzw. superoferty),
  • publikowanie artykułów w portalach lokalnych,
  • aktywne działania w mediach społecznościowych,
  • nagrywanie filmów pokazujących zalety pracy w zakładach naszych klientów,
  • kampanie reklamowe na Facebooku,
  • kampanie outdoor (banery, ulotki, plakaty).

Podsumowanie

Dzisiaj, kiedy firmy muszą konkurować o pracownika, bardzo ważne jest zadbanie także o aspekty, które nie są związane jedynie z wynagrodzeniem. Rozpoznawalność i opinia o pracodawcy mogą być jednymi z kluczowych czynników decydujących o tym, czy kandydat zdecyduje się na aplikowanie bądź przyjęcie oferty.

22.06.2021

Autor:

Aleksandra Otrębska

Z PowerJobs związana od 2020 roku, gdzie jako starszy specjalista ds. marketingu odpowiada za działania skierowane do użytkowników biznesowych oraz koordynację pracy działu.

Ta strona używa plików cookie w celu zapewnienia jej prawidłowego i spersonalizowanego funkcjonowania. Odwiedzając tę stronę, zgadzasz się na wykorzystywanie cookies – szczegółowe informacje o ich działaniu znajdziesz w Polityce Prywatności. Zamknij

×

Powered by WhatsApp Chat

×