Z PowerJobs związana od 2020 roku, gdzie jako Lider Zespołu Marketingu odpowiada za koordynację całości pracy działu. Aktywnie wspiera działania sprzedażowe oraz employer branding w firmie.
Pomimo niepewnej sytuacji na rynku pracy firmy wciąż borykają się z problemami ze znalezieniem pracowników. Co prawda mówiło się, że rynek pracownika na jakiś czas wyhamował, ale dzisiaj widzimy, że z powrotem nabrał rozpędu. Ofert na portalach przybywa, ale chętnych do pracy – niekoniecznie. Firmy kuszą coraz wyższymi zarobkami oraz rozbudowaną ofertą benefitów, jednak to nie zawsze wystarczy. Sposobem na radzenie sobie z niedoborami kadrowymi i problemami z pozyskiwaniem talentów może być employer branding.
Employer branding (EB) jest strategią tworzenia wśród odbiorców, tj. przyszłych pracowników oraz zatrudnionych osób, pożądanych skojarzeń z firmą jako dobrego miejsca pracy. Innymi słowy, jest to budowanie pożądanego wizerunku pracodawcy.
Można wyróżnić dwa typy employer brandingu:
Budowanie marki pracodawcy koncentruje się na podobnych działaniach, jakie wykorzystuje się w działaniach B2B, czyli budowaniu marek ukierunkowanych na klienta. Można zatem powiedzieć, że w employer brandingu klientem jest pracownik (potencjalny oraz obecny).
Zarówno employer branding wewnętrzny, jak i zewnętrzny, oferują szeroki wachlarz narzędzi i działań, z których mogą korzystać pracodawcy. Jak firmy mogą realizować strategię employer brandingu?
Pierwszą rzeczą, która przychodzi na myśl, kiedy mówimy o wewnętrznym employer brandingu, jest pakiet benefitów. Dzisiaj standardem jest już dbanie o komfort i zdrowie pracowników poprzez oferowanie dostępu do prywatnej opieki medycznej, ubezpieczenia grupowego czy kart sportowych. Niektóre firmy zakładają również wewnętrzne drużyny sportowe czy organizują popularne „owocowe czwartki”. Dodatkowe dni urlopu, dofinansowanie wakacji, karnety do kina lub teatru, paczki i premie świąteczne, możliwość pracy w domu (home office) czy przyzakładowe żłobki i przedszkola to inne przykłady benefitów oferowanych przez firmy.
W employer brandingu ważne jest, aby pracownicy czuli się częścią firmy, utożsamiali się z jej kulturą organizacyjną, wartościami i celami. Dlatego elementem wewnętrznego EB może być również angażowanie pracowników w procesy decyzyjne, a także otwartość na ich inicjatywę i pomysły. Pracownicy, którzy czują, że coś od nich zależy i mają realny wpływ na procesy zachodzące w przedsiębiorstwie, stają się z nim bardziej związani, a ich motywacja wzrasta. Co więcej, stają się ambasadorami firmy na zewnątrz. Poczucie przynależności do firmy mogą także umacniać spotkania i wyjazdy integracyjne, które również są elementami wewnętrznego employer brandingu.
Firmy powinny mieć świadomość, że jasno zdefiniowane ścieżki rozwoju i kariery, przejrzysty system oceniania i nagradzania oraz szkolenia dla pracowników również wpływają na postrzeganie organizacji, podobnie jak poczucie pracownika, że jest dobrze poinformowany o tym, co dzieje się w firmie.
Co mogą robić firmy, aby przekonać do siebie kandydatów? Możliwości jest naprawdę wiele, dlatego postaram się przedstawić najpopularniejsze i – w mojej ocenie – najbardziej skuteczne działania.
Jeżeli nie ma cię w internecie, nie istniejesz. Komunikacja marek w mediach społecznościowych to dzisiaj podstawa – zarówno jeżeli chodzi o komunikację z klientami, jak i potencjalnymi pracownikami. Firma to ludzie, dlatego pokazywanie na Facebooku, Instagramie czy YouTube zdjęć i filmów z życia organizacji może być bardzo dobrym sposobem na skrócenie dystansu między firmą a grupą docelową.
Aby zachęcić potencjalnych pracowników do aplikowania, firmy mogą również nagrywać filmy, w których pokazują pracę w konkretnych zespołach lub przybliżają sylwetki pracowników, którzy stają się ambasadorami marki.
Dobrym sposobem na pokazanie firmy „od środka” jest również prowadzenie firmowego bloga oraz wysyłka newsletterów. Wiele firm organizuje dni otwarte, podczas których potencjalni kandydaci mają okazję porozmawiać z pracownikami oraz zobaczyć, jak wygląda praca na poszczególnych stanowiskach.
Bardzo ważnym elementem zewnętrznego employer brandingu jest także strona internetowa firmy oraz zakładka „Kariera”. Nie można zapominać o atrakcyjnym prezentowaniu ofert pracy – warto wskazywać w nich, na co może liczyć pracownik (zarobki, benefity, możliwości rozwoju) i jakie będą jego zadania na konkretnym stanowisku, a nie prezentować wyłącznie wymagania względem kandydata.
Do innych działań z zakresu zewnętrznego employer brandingu należą m.in. udział w targach, konferencjach czy dniach kariery, kampanie outdoor (billboardy, ulotki, plakaty), dbałość o komunikację z kandydatem czy działania z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR).
Przeczytaj artykuł: Candidate experience, czyli dlaczego warto zadbać o dobre doświadczenia kandydata?
Podejmowanie działań z zakresu employer brandingu może przynieść organizacji wiele korzyści, w tym między innymi:
Co tak właściwie jest celem skutecznego employer brandingu? Otóż silna marka pracodawcy pozwala na przyciąganie oraz zatrzymywanie w organizacji wartościowych, utalentowanych pracowników. To z kolei przekłada się na niwelowanie poziomu rotacji pracowników oraz – co za tym idzie – obniżenie kosztów rekrutacji. Dzięki podejmowaniu działań z zakresu employer brandingu zwiększa się zaangażowanie pracowników, a także ich poczucie przynależności do firmy.
Firmy z silną marką pracodawcy nie muszą walczyć o każdego kandydata, żeby zachęcić go do wzięcia udziału w rekrutacji czy zaakceptowania oferty. Często to sami kandydaci zgłaszają swoje zainteresowanie ogłoszeniem o pracę z uwagi na dobry wizerunek firmy i jej renomę.
Pozytywny wizerunek firmy jako pracodawcy przekłada się również na zwiększenie zaufania do organizacji wśród klientów i partnerów biznesowych. Firmy, które z powodzeniem wdrożyły strategię employer brandingową, są postrzegane jako stabilniejsze i pewniejsze (m.in. dzięki zmniejszeniu rotacji).
Przeczytaj również: Czym jest wellbeing i dlaczego warto włączyć go do oferty benefitów?
W employer brandingu ważne jest, aby działania były systematyczne i przemyślane. Założenie profilu firmy na Facebooku i wrzucanie ogłoszeń o pracę na niewiele nam się zda, jeżeli nie będziemy odpisywać na komentarze i wiadomości zainteresowanych osób. Nowoczesne, przejrzyste ogłoszenia o pracę nie przyniosą oczekiwanego rezultatu, jeżeli rekruterzy będą trudno osiągalni dla kandydatów.
Firmy powinny również pamiętać, że przygodę z employer brandingiem powinny zacząć od środka, czyli od stworzenia przyjaznego, dobrego miejsca pracy. Profesjonalne, pochłaniające spore budżety kampanie wizerunkowe i rekrutacyjne nie zdadzą egzaminu, jeżeli pracownicy nie będą czuli się związani ze swoją firmą i będą o niej źle mówić.
W budowaniu marki pracodawcy może pomóc także zewnętrzny partner, jakim jest agencja zatrudnienia. W PowerJobs promujemy naszych klientów oraz ich oferty pracy m.in. poprzez:
Zobacz, dlaczego jeszcze warto skorzystać ze wsparcia agencji pracy: Czy dzisiaj pracodawcy potrzebują jeszcze wsparcia agencji zatrudnienia?
Dzisiaj, kiedy firmy muszą konkurować o pracownika, bardzo ważne jest zadbanie także o aspekty, które nie są związane jedynie z wynagrodzeniem. Rozpoznawalność i opinia o pracodawcy mogą być jednymi z kluczowych czynników decydujących o tym, czy kandydat zdecyduje się na aplikowanie bądź przyjęcie oferty.
Zobacz także: Marketing rekrutacyjny – klucz do sukcesu w dobie niedoboru talentów