Artykuły

Czym jest sourcing kandydatów w procesie rekrutacji?

W procesie rekrutacji dotarcie do odpowiednich kandydatów jest kluczowym zadaniem. Podczas gdy ci aktywni są dostępni niemal na wyciągnięcie ręki, to do tych pasywnych musimy znaleźć jakąś drogę. W realizacji tego zadania pomocny okazać się może sourcing.

Czym tak właściwie jest i na czym polega sourcing kandydatów? Kiedy należy go prowadzić, jak przygotować strategię, czyli jak i gdzie szukać kandydatów w ramach działań sourcingowych? W moim artykule odpowiadam na te – i nie tylko – pytania dotyczące sourcingu.

Sourcing kandydatów – co to takiego?

Sourcing to nic innego jak wszystkie działania rekrutera czy sourcera dążące do pozyskania potencjalnego kandydata. Najprościej ujmując, jest to aktywne poszukiwanie osób chętnych do pracy, które stoi w opozycji do biernego oczekiwania na spływ aplikacji. Polega na docieraniu do pasywnych kandydatów, którzy mają już zatrudnienie i sami nie poszukują nowych możliwości zawodowych. Pozwala także na zbudowanie wysokiej jakości bazy kandydatów. Sourcing prowadzi się głównie w przypadku rekrutacji na najbardziej kluczowe i niszowe stanowiska. Można powiedzieć, że jest to uzupełnienie ogłoszenia o pracę, ale nie jego alternatywa.

Czytaj także: Jak napisać ogłoszenie o pracę?

Sourcing jest szczególnie przydatny i potrzebny, gdy:

  • tradycyjne metody i kanały rekrutacji nie pozwalają na zamknięcie procesu,
  • rynek charakteryzuje się dużą konkurencyjnością, gdzie bardzo widoczny jest niedobór kandydatów o konkretnym profilu,
  • poszukujemy pracownika o niszowych kompetencjach.

Sourcing a rekrutacja

Sourcing nie jest tożsamy z rekrutacją, a jest jednym z jej elementów i często staje się koniecznością, kiedy tradycyjne metody rekrutacyjne nie dają oczekiwanych rezultatów. Sourcing pojawia się jeszcze przed etapem zatrudnienia i jest jednym z pierwszych, a zarazem najważniejszych kroków w całym procesie pozyskania nowego pracownika. Kolokwialnie ujmując, zadaniem sourcera jest przekształcenie osób niebędących kandydatami w kandydatów, a rekrutera – przekształcenie kandydatów w pracowników.

sourcing nie jest tożsamy z rekrutacją, jest jej częścią

Sourcing w rekrutacji krok po kroku, czyli jak znaleźć idealnego kandydata?

Nie jest tajemnicą, że lepiej spędzić pół godziny na planowaniu, niż później kilka godzin na realizacji nieumiejętnie rozpisanych zadań. Dlatego warto zaplanować proces sourcingu.

1. Analiza potrzeb i identyfikacja persony

Od czego zacząć poszukiwanie kandydatów? Otóż na początku należy wskazać potrzeby firmy i oczekiwania względem osoby zatrudnionej na danym stanowisku, a następnie zdefiniować profil idealnego kandydata, czyli persony. Opis persony powinien zawierać informacje o doświadczeniu, wykształceniu oraz kompetencjach miękkich i twardych. Im bardziej szczegółowy opis profilu kandydata, tym lepsze dopasowanie wyszukiwania.

2. Stworzenie kompleksowej oferty

Dokładne określenie potrzeb organizacji i zdefiniowanie persony pozwoli na stworzenie kompleksowej oferty, która będzie zawierała nazwę i opis stanowiska, wymagania względem potencjalnego pracownika, a także informacje o tym, co oferuje firma, wskazując na aspekty finansowe i dodatkowe benefity.

3. Wstępne rozeznanie

Kiedy sourcer bądź rekruter wie już, kogo dokładnie poszukuje, powinien zrobić wstępny research – sprawdzić, jakie firmy poszukują osób o podobnych profilach, co oferują i czego wymagają, a także jaką popularnością cieszą się podobne oferty. Na tym etapie ważne jest określenie konkurencji.

4. Określenie narzędzi i kanałów sourcingowych oraz budowanie bazy

Wiedząc, jakich osób szukamy, łatwiej będzie określić miejsca, w których możemy je znaleźć. Prym wiodą tutaj media społecznościowe, takie jak na przykład LinkedIn, czy popularny w Niemczech Xing, a także wyszukiwarka Google czy inne narzędzia oraz wtyczki, o których więcej napiszę w dalszej części artykułu.

Efektem aktywnych działań sourcingowych będzie konkretna baza potencjalnych kandydatów, która będzie zawierała podstawowe informacje o nich oraz dane kontaktowe.

5. Nawiązanie kontaktu z kandydatami

To w mojej ocenie najważniejszy etap sourcingu, dlatego poświęcę mu najwięcej uwagi.

Warto pamiętać, że sposób, w jaki rekruter czy sourcer komunikuje się z potencjalnym kandydatem, wpływa na wizerunek organizacji, którą reprezentuje. Co więcej, jest to kluczowy etap w budowaniu doświadczenia kandydata, czyli candidate experience.

Szablonowe regułki, bardzo formalne wiadomości czy pomyłki w wiadomościach (np. w imionach, wynikające przeważnie z nieuważnego stosowania funkcji kopiuj-wklej) to największe błędy popełnianie przez rekruterów na etapie pierwszego kontaktu z potencjalnym kandydatem. Należy pamiętać, że pierwsze wrażenie możemy zrobić tylko raz i dotyczy to także pierwszej wiadomości wysyłanej do wyszukanej osoby. Każdy komunikat powinien być spersonalizowany, ale jednocześnie dopasowany do grupy docelowej.

Niech za przykład posłuży LinkedIn – osoby posiadające tam konta z dużym prawdopodobieństwem (w zależności od wykonywanego zawodu) otrzymują za pośrednictwem tego medium sporo propozycji zawodowych. Warto mieć zatem na uwadze, że nasza wiadomość będzie musiała się przebić przez gąszcz innych propozycji.

Tutaj warto zwrócić uwagę jeszcze na jedną kwestię. Otóż zanim skontaktujemy się z potencjalnym kandydatem, warto dwa razy sprawdzić, czy aby na pewno pasuje do poszukiwanego profilu. Niestety bardzo często zdarza się, że kandydaci otrzymują oferty, które nie są do nich dopasowane – np. gdzie wymagane są zupełnie inne kompetencje lub oferta skierowana jest do kogoś o niższych kwalifikacjach.

6. Budowanie długofalowych relacji

Osoba, z którą się skontaktowałeś, nie jest w tym momencie zainteresowana ofertą? Nic straconego! Zaproś ją do swojej sieci znajomych i zapytaj, czy w przyszłości możesz przesyłać jej inne propozycje. Podtrzymywanie relacji z kandydatami jest niezwykle istotne, gdyż może zaowocować w przyszłości.

Sourcing krok po kroku:
1. Analiza potrzeb firmy i identyfikacja persony.
2. Przygotowanie kompleksowej oferty.
3. Wstępny research.
4. Określenie narzędzi i budowanie bazy kandydatów.
5. Nawiązanie kontaktu z kandydatami.
6. Budowanie długofalowych relacji.

Narzędzia przydatne w sourcingu – jakimi kanałami dotrzeć do pasywnych kandydatów?

Narzędzia wykorzystywane w sourcingu powinny być dopasowane do potrzeb osoby odpowiedzialnej za przeprowadzenie procesu, a także powinny pozwolić na dotarcie do konkretnej grupy docelowej.

W sourcingu najbardziej popularne jest korzystanie z biznesowych serwisów społecznościowych, takich jak na przykład LinkedIn, GoldenLine czy Xing (o którym wspomniałam wyżej). Inne social media także mogą być przydatne w sourcingu – mam tu na myśli np. Facebooka, gdzie bardzo popularne są grupy, które także mogą być świetnym źródłem pozyskiwania kandydatów.  W zależności od sektora, rekruterzy chętnie zaglądają na serwisy tematyczne i branżowe – można tutaj wskazać np. GitHub czy Stack Overflow dla IT, czy Behance dla branży kreatywnej.

Sourcing kandydatów w sieci i mediach społecznościowych jest bardzo powszechny, jednak nie należy zapominać o tradycyjnych metodach, takich ja na przykład wydarzenia branżowe, dni kariery czy targi pracy. To, z jakiego kanału skorzystasz, zależeć będzie od typu kandydata i branży, w której pracujesz. Mając do dyspozycji szeroki wachlarz narzędzi możesz wybrać takie, które zadziałają najlepiej w danym procesie.

Działania sourcingowe można usprawnić korzystając z systemów ATS. Są one szczególnie przydatne w budowaniu przejrzystych baz kandydatów oraz analizowaniu i filtrowaniu pozyskanych informacji.

Czytaj także: Direct search, czyli jak dotrzeć do kandydatów, którzy nie szukają pracy?

Przykładowe narzędzia przydatne w sourcingu:
LinkedIn, Facebook, Google, Xing, GitHub, Behance, Stack Overflow, GoldenLine

Zalety i wady sourcingu

Sourcing kandydatów bez wątpienia ma wiele zalet, wśród których można wskazać przede wszystkim:

  • docieranie do dopasowanych kandydatów oraz budowanie dobrej jakościowo bazy (można dotrzeć do osób o najwyższych kwalifikacjach i doświadczeniu w danej dziedzinie),
  • docieranie do kandydatów pasywnych,
  • budowanie relacji z osobami, które w przyszłości mogą być zainteresowane pracą w organizacji,
  • dbanie o candidate experience.

Sourcing kandydatów może jednak okazać się dość trudnym zadaniem. Jako wadę można tutaj wskazać przede wszystkim czasochłonność. Wyszukiwanie kandydatów, konstruowanie i przesyłanie zapytań, komunikacja – to wszystko zajmuje sporo czasu i wymaga od pracowników HR poświęcenia dużej ilości uwagi i energii. Inną wadą jest kosztowność całego procesu. Dostęp do specjalistycznych portalów internetowych, kont premium (które dają zaawansowane możliwości wyszukiwania) czy obecność na targach pracy to wydatki, na które nie każda firma może i chce sobie pozwolić.

Czytaj artykuł: Employer branding. Zbuduj atrakcyjny wizerunek pracodawcy!

Podsumowanie

Sourcing kandydatów to doskonała opcja dla firm, które chcą znaleźć najlepszych kandydatów i zwiększyć swoją skuteczność rekrutacyjną. W przypadku firm z dużym zapotrzebowaniem na specjalistów o specyficznych, rzadkich profilach, sourcing może okazać się nie tylko trafną, ale też konieczną inwestycją.

Trzeba pamiętać, że sourcing to nie tylko znalezienie pracownika, ale także budowanie pozytywnego wizerunku firmy i utrzymywanie relacji z kandydatami, którzy w przyszłości mogą być wartościowymi pracownikami. Warto z niego korzystać, ponieważ pozwala na znaczne poszerzenie bazy kandydatów, nie tylko tych aktualnie poszukujących pracy, ale także tych, którzy są zatrudnieni i nie poszukują aktywnie nowego zatrudnienia.

Zobacz: 6 sposobów na skuteczną rekrutację