Z PowerJobs związana od 2020 roku, gdzie jako Leader Zespołu Marketingu odpowiada za koordynację całości pracy działu. Aktywnie wspiera działania sprzedażowe oraz employer branding w firmie.
Z PowerJobs związana od 2020 roku, gdzie jako Leader Zespołu Marketingu odpowiada za koordynację całości pracy działu. Aktywnie wspiera działania sprzedażowe oraz employer branding w firmie.
Artykuły
Direct Search, czyli jak dotrzeć do osób, które nie szukają pracy?
Niemal każda firma rozpoczyna proces rekrutacyjny od publikacji ogłoszenia o pracę. Co więcej, wiele organizacji opiera swoje procesy jedynie na tej metodzie dotarcia do kandydata. Warto jednak wiedzieć, że w ten sposób trafiamy jedynie do tych osób, które aktywnie poszukują nowego zatrudnienia. Dodatkowo poleganie wyłącznie na ogłoszeniach może nie przynieść zadowalających rezultatów, zwłaszcza wtedy, kiedy poszukujemy pracownika na stanowisko specjalistyczne średniego lub wyższego szczebla. Aby dotrzeć do osób o określonych kompetencjach, należy wzbogacić poszukiwania o nowocześniejsze metody. Z pomocą przychodzi Direct Search, czyli „poszukiwanie bezpośrednie”.
W moim artykule postaram się wyjaśnić, czym jest metoda Direct Search, jak wygląda proces realizacji tej usługi i jakie są jej zalety.
Projekty typu Direct Search polegają na docieraniu do kandydatów, którzy są specjalistami w swojej dziedzinie, ale nie poszukują aktywnie pracy i z różnych powodów nie reagują na klasyczne metody rekrutacji pracowników.
Agencje zatrudnienia korzystają z tej metody najczęściej, gdy stoją przed wyzwaniem pozyskania specjalistów w konkretnej branży lub osób o kluczowych kompetencjach.
Usługa Direct Search jest rozwiązaniem kompletnym – bazuje na poszukiwaniu kandydatów w wewnętrznej bazie kandydatów, wewnętrznych zasobach oraz w oparciu o działania searchowe na szeroką skalę.
Rekruter poszukujący kandydatów za pomocą metody Direct Search musi bardzo dobrze znać branżę, w której rekrutuje, a także wiedzieć, gdzie może znaleźć grupę docelową. Realizacja procesu powinna być także poprzedzona dokładną analizą konkurencji.
Direct Search realizowany przez agencję zatrudnienia najczęściej przebiega w następujących krokach:
Stworzenie profilu pracownika – przygotowanie profilu w oparciu o wywiad z pracodawcą, ekspertyzę agencji dotyczącą warunków zatrudnienia oraz analizę rynku pracy w danym sektorze lub na wybranym stanowisku.
Poszukiwanie – aktywne poszukiwanie kandydatów w bazie agencji, wewnętrznych zasobach, silnikach rekomendacji oraz w oparciu o autorskie metodologie poszukiwań bezpośrednich i działań searchowych.
Weryfikacja i selekcja kandydatów – na przykład z wykorzystaniem testów badających predyspozycje osobowościowe i zawodowe.
Rekomendacje – agencja rekomenduje zatrudnienie pracowników, którzy posiadają wymagane kwalifikacje, kompetencje twarde i miękkie, motywację do pracy oraz pasują do kultury organizacji pracodawcy.
Zatrudnienie kandydata i informacja zwrotna – po zakończonym procesie rekrutacji i wybraniu kandydata do zatrudnienia w dobrym tonie jest podziękowanie kandydatom za udział w procesie rekrutacji – zarówno kandydatom wybranym przez pracodawcę, jak i kandydatom odrzuconym.
Zalety Direct Search
Dotarcie do pasujących profili kandydatów – niewątpliwą zaletą metody Direct Search jest docieranie do kandydatów o pasujących kompetencjach. Takie projekty cieszą się dużą skutecznością, ponieważ trafiamy z ofertą do osób o konkretnym, pasującym do stanowiska profilu, nierzadko o wąskiej specjalizacji, dzięki czemu możemy kontrolować dopasowanie kandydatów. W tym przypadku ograniczamy także przypadkowe kandydatury, które „wpadają” w odpowiedzi na ogłoszenie o pracę.
Docieranie do pasywnych kandydatów jest kolejną zaletą tego typu projektów. Direct Search umożliwia bezpośrednie dotarcie do osób, które nie poszukują zatrudnienia i – co za tym idzie – nie zareagują na opublikowane ogłoszenie.
Poszukiwanie kandydatów metodą Direct Search w dobie Internetu i mediów społecznościowych jest znacznie ułatwione. Czasami wystarczy odwiedzić stronę internetową konkurencji lub zweryfikować pracowników danej firmy na LinkedIn bądź GoldenLine, żeby znaleźć osoby, z którymi warto się skontaktować.
Wady Direct Search
Brak odpowiedzi od kandydatów – Pierwszą z wad tej metody rekrutacji jest brak odpowiedzi kandydatów na wysyłane wiadomości. Niech pierwszy rzuci kamieniem rekruter, który nigdy nie został „zignorowany” przez potencjalnego kandydata podczas próby nawiązania kontaktu, np. za pośrednictwem LinkedIn… Warto być cierpliwym, nie zrażać się, ponawiać kontakt w przypadku braku odpowiedzi.
Czasochłonność – Direct Search bywa także czasochłonną metodą – zwłaszcza w sytuacji, kiedy poszukiwani są kandydaci o bardzo wąskiej specjalizacji, których na rynku jest niewiele. Niemniej szansa na dotarcie do takiej osoby przy wykorzystaniu Direct Search i tak jest zdecydowanie większa niż za pośrednictwem klasycznego ogłoszenia o pracę.
Podsumowanie
Direct Search bez wątpienia jest jedną z najskuteczniejszych metod rekrutacji, która sprawdza się szczególnie w przypadku stanowisk specjalistycznych i managerskich. Za jej pośrednictwem zwiększamy swoje szanse na dotarcie do najlepszych kandydatów na rynku, nie czekając, aż kandydat sam się do nas zgłosi.
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Duration
Description
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.