Artykuły

Czy warto współpracować z więcej niż jedną agencją zatrudnienia?

Korzystanie z usług zewnętrznego partnera, który wesprze firmę w rekrutacji i pozyskiwaniu pracowników, może przynieść wiele korzyści, o czym niejednokrotnie pisaliśmy już na naszym blogu. Jednak czy warto decydować się na współpracę z więcej niż jedną agencją zatrudnienia? O tym, jakie korzyści daje takie rozwiązanie, przeczytasz w tym artykule.

Wsparcie agencji pracy tymczasowej w czasach koronakryzysu

Na początku odpowiedzmy sobie na kluczowe pytanie: czy w obecnej, pandemicznej sytuacji, pracodawcy nadal potrzebują wsparcia agencji zatrudnienia?

Od początku pandemii setki razy mogliśmy usłyszeć, że to już koniec rynku pracownika. Wiele firm zdecydowało się na zwolnienia, a eksperci prognozowali ogromny wzrost bezrobocia. Jednak dziś już wiemy, że większość prognoz się nie sprawdziła, a rynek pracownika wcale się nie skończył. W wielu sektorach o pracowników wciąż jest trudno, a pracodawcy – pomimo pandemii – borykają się z tymi samymi problemami z pozyskiwaniem pracowników, co wcześniej.

Zobacz webinar: Wyzwania rekrutacyjne – jak sobie z nimi radzić?

Widzimy, że firmy wciąż są zainteresowane korzystaniem z pracy tymczasowej. Agencja zatrudnienia pomaga elastycznie dostosowywać poziom zatrudnienia do aktualnej sytuacji. Korzystając z jej usług do uzupełniania braków kadrowych lub w odpowiedzi na zapotrzebowanie biznesowe, staje się ona ambasadorem Twojej firmy. Dzięki agencji i podejmowanym przez nią staraniom potencjalni kandydaci mają prawdziwy wgląd w firmę – warunki zatrudnienia, oferowane benefity czy możliwości rozwoju. Dodatkowym atutem jest także dostęp do rozbudowanej bazy kandydatów, spośród których rekruterzy – dzięki stosowaniu rozbudowanych narzędzi – mogą dopasować pracowników do potrzeb konkretnego pracodawcy. Mówiąc o narzędziach, mam na myśli m.in. tworzenie i opracowywanie testów dla kandydatów czy przeprowadzanie Assessment center.

Współpraca z więcej niż jedną agencją zatrudnienia – korzyści

Powyżej wymieniłam wybrane zalety współpracy z agencją zatrudnienia. Jednak czy warto decydować się na współpracę z więcej niż jedną agencją? Co nam może dać takie rozwiązanie?

Dywersyfikacja i zmniejszenie ryzyka

Współpraca z tylko jednym dostawcą danych usług może powodować ryzyko związane z uzależnieniem procesów w firmie od jego rzetelności i skuteczności. W przypadku agencji zatrudnienia sukces w pozyskiwaniu pracowników może być więc zależny od zaangażowania naszego partnera biznesowego, jego specjalizacji czy doświadczenia. Dywersyfikacja w tym zakresie pozwoli więc nam na zmniejszenie tego ryzyka, poprzez:

  • motywowanie usługodawców do szybkiej realizacji zleceń,
  • możliwość korzystania z usług agencji o różnym profilu specjalizacji (np.: pozyskujemy magazynierów z jednej agencji, a pracowników produkcji z innej),
  • w sytuacji, kiedy jeden z naszych partnerów ma problemy z pozyskiwaniem kandydatów, mamy dostęp do bazy kandydatów z innych agencji.

Rozpoznawalność na lokalnym rynku

Tak, jak wspomniałam powyżej, agencja, z której usług korzystasz, staje się ambasadorem Twojej firmy. Współpraca z więcej niż jedną agencją może zapewnić Ci większą rozpoznawalność na lokalnym rynku, dzięki realizowanym działaniom employer brandingowym, skierowanymi do potencjalnych pracowników. Aktywna promocja firmy oraz trafiające do grupy docelowej ogłoszenia rekrutacyjne mają na celu m.in. budowanie wizerunku organizacji jako atrakcyjnego pracodawcy.

Bezpieczeństwo, jakość i oszczędność czasu

W momencie, kiedy korzystasz z usług co najmniej dwóch agencji, proces rekrutacyjny znacząco się skraca. Każdy z zewnętrznych partnerów może korzystać ze swojej własnej bazy kandydatów oraz posiłkować się własnymi kanałami do publikowania ogłoszeń, co zdecydowania zwiększa ich zasięg oraz uskutecznia dotarcie do potencjalnych kandydatów. Dodatkowo między dostawcami pojawia się zdrowa rywalizacja, ponieważ każdy z nich chce dostarczyć jak największą liczbę odpowiednich pracowników – a to z kolei wpływa na jakość zamawianej przez Ciebie usługi. Tym samym Ty oszczędzasz czas i pieniądze, a także wiesz, że rozpoczęty projekt będzie obsadzony odpowiednią liczbą pracowników.

Świeże spojrzenie

Nawiązanie współpracy z kolejną agencją zatrudnienia może być także okazją do świeżego spojrzenia swój biznes. Agencje pomagają swoim klientom w radzeniu sobie z różnymi wyzwaniami, dzięki czemu wypracowują indywidualne metody i podejście do rozwiązywania problemów.

Czytaj również: Sezon wakacyjny a praca tymczasowa

Podsumowanie

Prowadząc rozmowy z firmami, które korzystają już z usług jednej agencji, niejednokrotnie spotykamy się z obawami przed nawiązaniem współpracy z kolejną. Staramy się im uświadamiać, że możliwość wyboru oraz porównania jakości usług to coś, czego nie powinni się pozbawiać. Dzięki nawiązaniu współpracy z więcej niż jedną agencją, pracodawca może dokonać oceny sytuacji i zoptymalizować liczbę lub jakość agencji, które dla niego pracują.

Oczywiście współpraca ze zbyt dużą liczbą agencji może nieść za sobą komplikacje związane z rozdrobnieniem lub duplikowaniem pewnych czynności. Jednak po analizie korzyści i zagrożeń wniosek nasuwa się sam – warto współpracować z więcej niż jednym partnerem w zakresie pozyskiwania pracowników, natomiast trzeba pamiętać, aby liczba dostawców była dostosowana do potrzeb rekrutacyjnych firmy.

Przeczytaj także: Praca tymczasowa czy outsourcing – które rozwiązanie sprawdzi się w Twojej firmie?