Artykuły

Czy dzisiaj pracodawcy potrzebują jeszcze wsparcia agencji zatrudnienia?

Z dnia na dzień obserwujemy coraz większe zmiany na rynku pracy. Jeszcze kilka miesięcy temu można było przeczytać, że w związku z dużym zapotrzebowaniem na pracowników i coraz większym brakiem rąk do pracy, trudności z pozyskiwaniem nowych kadr spodziewa się ponad 80% firm w Polsce. Z szacunków PwC wynikało, że do 2025 r. na rynku pracy może brakować nawet 1,5 mln osób. Oznaczało to konieczność zatrudniania dodatkowo każdego roku ponad 300 tys. pracowników.

Jak te dane mają się do obecnej sytuacji? Wszystko obróciło się do góry nogami. Coraz częściej słyszymy, że kryzys zmienia rynek pracy – wynika to z masowych zwolnień, cięć kosztów oraz z zamknięcia granic, przez co bardzo duży odsetek Polaków pracujących za granicą decyduje się na pozostanie w kraju i znalezienie pracy na miejscu. Trend rynku pracownika odwraca się i teraz to pracodawcy mogą się spodziewać zwiększonego napływu aplikacji potencjalnych kandydatów. W tym miejscu rodzi się pytanie: czy firmy potrzebują jeszcze wsparcia agencji pracy tymczasowej? W tym artykule postaram się znaleźć odpowiedź na to pytanie.

Czym jest praca tymczasowa?

Na początku może warto wyjaśnić, czym jest praca tymczasowa. Nazywana również leasingiem pracowniczym, praca tymczasowa jest stosunkiem pracy między trzema podmiotami:

  • pracownikiem,
  • pracodawcą użytkownikiem (czyli klientem agencji),
  • agencją pracy tymczasowej.

System ten polega na tym, że pracownik formalnie jest zatrudniony przez agencję pracy tymczasowej, a swoje obowiązki wykonuje u pracodawcy użytkownika. Pracownik tymczasowy pozostaje pracownikiem agencji, bez względu na firmę, w której pracuje. Oznacza to, że wszystkie sprawy administracyjne (w tym wypłaty wynagrodzeń, odprowadzenie podatku, składek ZUS, wszelkie formalne kwestie kadrowe itp.) przejmuje na siebie agencja pracy tymczasowej.

Do niedawna współpraca z agencją pracy tymczasowej była naturalnym wyborem dla firm borykających się z brakiem rąk do pracy, pozwalała bowiem na szybkie zwiększenie liczby pracowników, a także elastyczne dostosowywanie tej liczby do aktualnych potrzeb. Pozwalało to na uniknięcie problemów zarówno w przypadku sezonowego zwiększenia lub zmniejszenia zapotrzebowania na pracę, jak i w sytuacji pojawienia się nowych kontraktów i zleceń.  Jak jednak sytuacja wygląda obecnie, kiedy chętnych do pracy jest więcej, a praca w firmie uzależniona od rozwoju sytuacji epidemicznej i gospodarczej?

Wspieranie zmieniających się potrzeb pracodawców

Aktualna zmienność i niepewność w otoczeniu biznesowym jest jednym z najważniejszych atutów współpracy z agencją pracy tymczasowej w obecnych warunkach. Współpraca z agencją daje większą elastyczność samego zatrudnienia i pozwala na bieżąco dostosowywać wielkość zespołów do sytuacji kształtującej otoczenie firmy. Sama idea pracy tymczasowej ma właśnie w ten sposób wspierać zmieniające się potrzeby pracodawców, dając zarazem możliwość przejęcia tych spośród pracowników tymczasowych, z którymi pracodawca zechce związać się stałą umową ze względu na ich unikatowe umiejętności, zaangażowanie i perspektywę rozwoju.

Poprawa płynności finansowej

Kolejnym powodem, dla którego warto korzystać ze wsparcia agencji pracy tymczasowej w dobie koronawirusa, są kwestie finansowe. Agencja wystawia klientowi fakturę z terminem płatności, a przedsiębiorca tym samym przesuwa w czasie termin powstania zobowiązania związanego z wynagrodzeniem pracowniczym. Powoduje to zmniejszenie obciążeń finansowych w danym momencie i poprawia płynność finansową przedsiębiorstwa.

Zobacz także: Jak zadbać o bezpieczeństwo pracowników podczas pandemii?

Pracownicy na zastępstwo szybciej niż kiedykolwiek wcześniej

W obecnej sytuacji przedsiębiorca nie może sobie pozwolić na zły dobór personalny lub ryzyko, że w momencie otwarcia granic pracownik wyjedzie do pracy, którą wykonywał przed ogłoszeniem pandemii. Wyobraźmy sobie sytuację, kiedy kilku pracowników obsługujących linię produkcyjną zdecyduje się powrót do pracy poza granicami kraju. Taki nagły brak rąk do pracy może skutkować przestojem w produkcji bądź generować spore opóźnienia.

Współpraca z agencją zatrudnienia znacząco minimalizuje ryzyko wystąpienia takiej sytuacji, ponieważ w momencie zaistnienia potrzeby nagłego zatrudnienia osób, agencja dostarczy pracowników na zastępstwo jak najszybciej. Ważne jest również to, że na etapie rekrutacji dedykowany zespół weryfikuje gotowość kandydata do długofalowej współpracy. Jest to kolejny dowód na to, że powierzenie agencji pracy procesów rekrutacyjnych w trudnym czasie jest dobrą decyzją.

Przeczytaj artykuł: Czy warto współpracować z więcej niż jedną agencją zatrudnienia?

Oszczędność czasu dzięki współpracy z agencją zatrudnienia

Współpraca z agencją zatrudnienia w czasach pandemii pozwala przedsiębiorcy zaoszczędzić czas, gdyż za kwestie administracyjno-kadrowe odpowiada agencja. Dział kadrowy może przeznaczyć ten czas na zapoznanie się z nowymi rozwiązaniami dla przedsiębiorców, które wchodzą w życie w ramach nowelizacji tarczy antykryzysowej oraz przygotowanie ewentualnych wniosków.

Warto w tym momencie zaznaczyć, że oszczędność czasu nie wiąże się jedynie ze sprawami administracyjnymi, ale również – co kluczowe – z całym procesem rekrutacyjnym. Znalezienie i zatrudnienie odpowiednich pracowników to długi, wieloetapowy proces, który składa się z następujących kroków:

  • przygotowanie ogłoszenia i umieszczenie go na portalu rekrutacyjnym (co wiąże się z dodatkowymi kosztami dla firmy),
  • przejrzenie i selekcja wszystkich nadesłanych aplikacji (jeżeli założymy, że na zapoznanie się z dokumentem aplikacyjnym musimy poświęcić 5 minut, to przy nadesłanych 100 CV samo ich przeczytanie może pochłonąć cały dzień),
  • wstępne rozmowy z kandydatami,
  • wyłonienie kilku osób, które można zaprosić na rozmowę – oczywiście online.

Jeżeli firma zdecyduję się na podjęcie współpracy z agencją zatrudnienia, nie musi zajmować się sprawami, o których wspomniałam powyżej. Profesjonalny zespół rekruterów zajmie się tym wszystkim, a pracodawca użytkownik wybierze idealnego pracownika spośród wyselekcjonowanych wcześniej kandydatów.

Przeczytaj artykuł: Wynagrodzenie agencji pracy tymczasowej – wszystko, co musisz wiedzieć

Employer branding nie traci na znaczeniu

Na koniec chciałabym poruszyć kwestie związane z employer brandingiem, czyli marką pracodawcy. Employer branding to nic innego jak budowanie pożądanego wizerunku pracodawcy w celach rekrutacyjnych. Pomimo zmian zachodzących na rynku uważam, że pracodawcy nadal będą chcieli i powinni budować swoją markę oraz dobry wizerunek wśród potencjalnych pracowników. Nawiązując współpracę z agencją zatrudnienia taką jak PowerJobs, klient może liczyć na promowanie jego firmy oraz ofert pracy na dedykowanych stronach, a także banerach, w ulotkach i akcjach promocyjnych. Pozwala to na dotarcie do dużej liczby potencjalnych pracowników oraz rozpowszechnianie świadomości marki klienta.

Pracodawco – daj sobie pomóc!

Rzeczywistość, w której żyjemy, zmienia się z dnia na dzień, a obecna sytuacja w znacznym stopniu odbija się na sytuacji biznesowej w Polsce oraz na całym świecie. Jest to ogromne wyzwanie dla pracodawców, którzy dziś bardziej niż kiedykolwiek nie mogą sobie pozwolić na podejmowanie pochopnych decyzji, a także nieodpowiedni dobór pracowników. Co więcej, pracodawcy mają obecnie na głowie wiele kwestii związanych z kryzysem, dlatego obszar związany z działaniami rekrutacyjnymi oraz dostarczaniem pracowników warto powierzyć firmie zewnętrznej, która specjalizuje się w takich działaniach.

Na początku artykułu zadałam pytanie: „Czy dzisiaj pracodawcy potrzebują jeszcze wsparcia agencji zatrudnienia?”. Moja odpowiedź brzmi: tak. Niech powyższe przykłady i nasze motto: „Rekrutację pracowników zostaw nam. Ty skoncentruj się na swoim biznesie”, a także przede wszystkim nasi zadowoleni klienci będą tego najlepszym dowodem.

Przeczytaj również: Wsparcie agencji pracy tymczasowej w procesie onboardingu pracowników