W rekrutacji pracowników tymczasowych najczęściej stosuje się wywiad oparty o kompetencje, który czasami rozbudowany zostaje także o testy rekrutacyjne sprawdzające zdolności manualne, refleks czy umiejętność pracy z instrukcją. Jednak coraz więcej pracodawców decyduje się na wdrożenie nowoczesnej metody selekcji kandydatów – Assessment Center.
Od wielu lat obserwujemy zmieniający się rynek pracy. Obecnie dominującym problem pracodawców jest rotacja załogi, spowodowana głównie niskim bezrobociem, a także rosnącą łatwością podejmowania decyzji o zmianie pracy, zwłaszcza przez młodsze pokolenie. Z rotacją boryka się więc coraz więcej firm, bez względu na wielkość, lokalizację czy branżę.
Pociąga ona za sobą szereg konsekwencji:
Jedną z głównych przyczyn rotacji, obok tych wskazanych wyżej, a także czynników finansowych, jest nieodpowiednie dopasowanie pracownika do stanowiska, jakie chcemy mu zaproponować – zarówno pod kątem kompetencji, jak i osobowości. Tu z pomocą przychodzi nam Assessment Center, czyli centrum oceny.
Assessment Center to wieloetapowy proces oceny umiejętności. Przy pomocy tego narzędzia możemy zweryfikować w praktyce, czy to, co usłyszeliśmy od kandydata na rozmowie, pokrywa się z rzeczywistością. Dzięki odpowiednio skonstruowanemu procesowi Assessment Center jesteśmy w stanie sprawdzić kompetencje twarde, miękkie czy interpersonalne.
Metoda ta posiada wiele zalet, w tym:
Przeczytaj artykuł: Candidate experience, czyli dlaczego warto zadbać o dobre doświadczenia kandydata?
Mimo tych zalet niewiele firm jest w stanie pozwolić sobie na wprowadzenie tego procesu w organizacji. Zastosowanie Assessment Center jest bowiem czasochłonne i może być kosztowne. Jego cena zależy od poziomu i liczby ocenianych stanowisk, a także od kompetencji, które będą podlegały ocenie.
Z drugiej strony wysoka skuteczność tej metody co do oceny kandydata rekompensuje firmom poniesione koszty związane z ewentualnym zatrudnieniem nieodpowiedniej osoby. Do takich kosztów można zaliczyć ponowne przeprowadzenie całego procesu rekrutacji, szkolenie nowego pracownika czy koszt związany z czasem, jaki muszą poświęcić pracownicy na wdrożenie nowej osoby.
Żeby jednak Assessment Center rekompensował nam poniesione koszty, musi zostać rzetelnie zaprojektowany i wdrożony, warto więc skorzystać z pomocy agencji zatrudnienia, która posiada wiedzę i doświadczenie w tej dziedzinie.
Zobacz także: Badania kompetencji kandydatów blue collars – przegląd narzędzi
PowerJobs od wielu lat zajmuje się projektowaniem i przeprowadzaniem Assessment Center. Dzięki wdrożeniu tego rozwiązania u jednego z naszych kluczowych klientów udało nam się zredukować wskaźnik rotacji pracowników z 25-30% do 8-12%. W zależności od potrzeb klienta możemy przygotować zadania indywidualne lub sesje grupowe. Sam proces może odbyć się w naszym biurze lub w siedzibie klienta.
Wdrożenie Assessment Center przyniesie organizacji wiele korzyści, w tym przede wszystkim zminimalizowanie rotacji wśród załogi dzięki lepszemu dopasowaniu pracownika. Mimo że jest to czasochłonny proces, to z pewnością jest to dobra inwestycja. Dzięki skorzystaniu z pomocy zaufanego i doświadczonego partnera, takiego jak PowerJobs, możesz mieć pewność, że wykorzystasz cały potencjał Assessment Center.