Pierwsze dni w nowej pracy niemal zawsze są stresujące. Nowe środowisko, zasady i procedury, a do tego otoczenie składające się z zupełnie nowych ludzi. Jednak start nowo zatrudnianego pracownika wcale nie musi być trudny – dziś pracodawcy coraz częściej decydują się na wsparcie pracownika w tym trudnym okresie, wykorzystując do tego techniki związane z procesem onboardingu. Czym jest ten proces i dlaczego jest tak ważny? Jak agencja pracy tymczasowej może Cię wesprzeć w przeprowadzeniu onboardingu?
Onboarding jest procesem polegającym na wdrożeniu, adaptacji i aklimatyzacji pracownika w nowym dla niego środowisku pracy. Ma na celu wprowadzenie świeżo zatrudnionego pracownika w codzienne obowiązki oraz zasady panujące w organizacji. Obejmuje zarówno różnego rodzaju szkolenia wdrażające, jak również wszelkie działania pomagające pracownikowi w integracji i budowaniu więzi łączących go z organizacją.
Onboarding zakłada, że jeśli weźmiemy pod uwagę uczucia i potrzeby pracownika, nie tylko zmniejszymy poziom jego stresu, ale zadbamy o zadowolenie, które bez wątpienia przełoży się na jego efektywność już od pierwszych dni pracy. Zadowolony pracownik to zaangażowany pracownik, który lubi swoją firmę i chce się z nią związać na dłużej – a to bez wątpienia stanowi jedno z największych wyzwań na dzisiejszym rynku pracy.
Dziś już na etapie rekrutacji pozyskanie pracownika nie należy do najłatwiejszych zadań. Co więcej, proces zatrudniania często jest długotrwały i kosztowny, dlatego też tak ważne jest zapobieganie rotacji pracowników.
Dobrze zaplanowany i realizowany program onboardingu może w tym pomóc. To kluczowy krok w procesie tworzenia pozytywnego doświadczenia pracownika, który ma bardzo duży wpływ na zmniejszenie rotacji w zespole, lepszą atmosferę, jak również większą motywację i zaangażowanie pracowników.
Onboarding to przede wszystkim:
Świadomość pracodawców z korzyści, jakie płyną z onboardingu, rośnie z każdym dniem. Jak w tym procesie może pomóc agencja zatrudnienia, z którą współpracujesz?
To właśnie agencja pracy tymczasowej jest pierwszym źródłem wiedzy o Twojej firmie i to ona jako pierwsza w Twoim imieniu buduje relacje z nowym pracownikiem. Warto, by agencja czynnie uczestniczyła w prowadzonym przez Ciebie procesie onboardingu, wspierając Cię m.in. w:
Compliance (procedury) – etap administracyjny, zapewnienie zgodności działania z regulacjami prawnymi i ustalonymi normami. To etap zwiazany z dopełnieniem wszelkich formalności przed zatrudnieniem, to także przygotowanie miejsca pracy budujące u nowego pracownika przekonanie, że naprawdę ktoś tu na niego czeka.
Clarification (zadania i cele) – cele, wartości i kierunek, w jakim zmierza organizacja. To etap prezentacji zadań i oczekiwań wobec pracownika, ukazania struktury panującej w organizacji oraz roli, jaką będzie pełnił w niej nowy pracownik.
Culture (kultura) – to kultura organizacji, wzory i normy zachowań w niej obowiązujące. Dzięki temu etapowi nowy pracownik wie, co wypada, a czego nie.
Connection (relacje) – element adaptacji pracownika, wiążący się z integracją z zespołem i poczuciem misji firmy. Jest gwarancją identyfikacji pracownika z firmą i jego aklimatyzacji w zespole.
Niektórzy pracodawcy wciąż lekceważą onboarding, nie dostrzegając korzyści, jakie płyną z jego przeprowadzenia. Agencje zatrudnienia, które współpracują z wieloma organizacjami i na bieżąco śledzą trendy, mogą pomóc Ci wyjść poza utarte schematy i rzucić światło na obszary, których dotąd nie zauważałeś, bądź nie wydawały Ci się istotne. Odpowiednio przeprowadzone wdrożenie nowych pracowników z całą pewnością przełoży się na ich zaangażowanie, większą wydajność i zmniejszenie rotacji pracowników w firmie.