W PowerJobs pracuje od kwietnia 2020 roku, gdzie jako Team Leader zespołu rekrutacji odpowiada za wprowadzanie procedur i standaryzację procesów rekrutacyjnych. Na co dzień wspiera dział rekrutacji polskiej i niemieckiej w bieżących działaniach, a także współpracuje z działem marketingu w zakresie employer brandingu. Entuzjastka pieszych wycieczek, fitnessu, dobrych książek i seriali.
W PowerJobs pracuje od kwietnia 2020 roku, gdzie jako Team Leader zespołu rekrutacji odpowiada za wprowadzanie procedur i standaryzację procesów rekrutacyjnych. Na co dzień wspiera dział rekrutacji polskiej i niemieckiej w bieżących działaniach, a także współpracuje z działem marketingu w zakresie employer brandingu. Entuzjastka pieszych wycieczek, fitnessu, dobrych książek i seriali.
Artykuły
Rekrutacje wewnętrzne vs zewnętrzne – szanse i zagrożenia
Wraz z umacnianiem się rynku pracownika w Polsce, firmy musiały zmienić swoje podejście do rekrutacji. Jeszcze jakiś czas temu kwestie pozyskiwania kandydatów były traktowane po macoszemu, jednak dynamiczny rozwój gospodarczy i spadek bezrobocia wymusiły na pracodawcach konieczność dostosowania się do nowych realiów. Przedsiębiorcy i rekruterzy muszą coraz częściej walczyć o pracownika i wdrażać nowe, nierzadko niestandardowe metody rekrutacji.
Pracodawcy mają do wyboru dwie ścieżki pozyskiwania pracowników. Pierwsza zakłada korzystanie z własnych zasobów, a nabór nowego pracownika wiąże się z awansem pionowym lub poziomym. Drugą możliwością jest korzystanie z zewnętrznych kanałów, co ma na celu przyciągnięcie nowych kandydatów.
W moim artykule wyjaśnię, czym różnią się rekrutacje wewnętrzne i zewnętrzne, a także przedstawię zalety i wady obu rozwiązań.
Najprościej ujmując, rekrutacje wewnętrzne opierają się na osobach zatrudnionych w organizacji. Takie podejście zakłada poszukiwanie we własnych strukturach potencjalnych kandydatów na otwarte stanowisko. Aby taka rekrutacja była skuteczna, należy zaprojektować przejrzysty proces i następnie zakomunikować go pracownikom. Informacje o dostępnych wakatach powinny być dostępne dla wszystkich osób z organizacji np. w intranecie, gdzie pracownik może sprawdzić także wykaz kompetencji, wymagań i obowiązków na danym stanowisku.
Zalety rekrutacji wewnętrznych
Niewątpliwą zaletą rekrutacji wewnętrznej jest niski koszt pozyskania kandydata – nie ma potrzeby publikacji ogłoszeń na płatnych portalach czy uruchamiania kampanii w innych kanałach. Co więcej, zredukowany zostaje także koszt onboardingu, gdyż kandydat pochodzący z rekrutacji wewnętrznej zna już firmę. Kolejna zaleta to promocja i rozwój personelu, ponieważ przejście pracownika z jednego działu do innego postrzegane jest jako awans i daje mu możliwość doskonalenia zawodowego. Sam czas trwania procesu również jest znacznie krótszy niż w przypadku tradycyjnej, zewnętrznej rekrutacji.
Wady rekrutacji wewnętrznych
Rekrutacja wewnętrzna posiada także pewne wady. Przede wszystkim ogranicza dopływ tzw. „świeżej krwi” do firmy, co może skutkować pewną stagnacją. Innym minusem może być osłabienie działu, z którego pracownik zostaje przejęty.
Rekrutacje zewnętrzne
Rekrutacje zewnętrzne są skierowane do osób spoza organizacji. W zależności od stopnia wyspecjalizowania stanowiska, wymagają użycia większego wachlarza metod i kanałów dotarcia do kandydatów. W przypadku stanowisk niskiego i średniego szczebla będą to:
ogłoszenia na portalach branżowych – w sieci dostępnych jest wiele serwisów płatnych i bezpłatnych, takich jak np. pracuj.pl, olx.pl, praca.pl, infopraca.pl itp.,
system poleceń – wiele firm wdraża systemy poleceń, w których każdy (nie tylko pracownik) może polecić kogoś na konkretne stanowisko,
social media – media społecznościowe, takie jak Facebook czy LinkedIn dają możliwość publikowania ogłoszeń o pracę,
współpraca z urzędami pracy – publikacja ogłoszeń za pośrednictwem powiatowych urzędów pracy,
korzystanie z pomocy agencji zatrudnienia – przekazanie zadań związanych z pozyskaniem pracowników zewnętrznemu podmiotowi.
Natomiast w przypadku stanowisk specjalistycznych będą to dodatkowo:
direct search – bezpośrednie docieranie do osób, które nie poszukują aktywnie nowego zatrudnienia,
executive search – aktywne i bezpośrednie docieranie do kandydatów, rekrutowanych najczęściej na najwyższe stanowiska kierownicze (rozwiązanie stosowane w sytuacji, gdy oczekiwania klienta w stosunku do kandydatów są bardzo wysokie).
W tym przypadku często mamy do czynienia z rozbudowanymi, wieloetapowymi procesami, gdyż wymagana jest weryfikacja kandydata na wielu płaszczyznach. Rekrutacje specjalistyczne z reguły składają się z wywiadów, testów weryfikujących kompetencje twarde, Assessment Center czy testów psychologicznych. Niewątpliwie zaletą rozbudowanego procesu rekrutacyjnego jest możliwość dokładnego zweryfikowania kompetencji kandydata oraz możliwość zaobserwowania jego pracy w różnych warunkach.
Zalety rekrutacji zewnętrznych
Rekrutacja zewnętrzna pozwala na dotarcie do dużej liczby zróżnicowanych kandydatów, często o unikalnych kwalifikacjach czy pożądanym doświadczeniu i – co za tym idzie – rozwój organizacji. Każda nowa osoba w firmie wnosi do niej swoje pomysły, które warto brać pod uwagę przy planowaniu działań. Tego typu rekrutacja umożliwia także budowanie marki pracodawcy na rynku pracy, czyli tzw. employer branding.
Wady rekrutacji zewnętrznych
Jedną z głównych wad rekrutacji zewnętrznej mogą być jej koszty oraz dłuższy czas trwania procesu. To z kolei, biorąc pod uwagę trwający od wielu lat rynek pracownika, może powodować rezygnację kandydatów, którzy chcą możliwie szybko rozpocząć pracę w nowej firmie. Z rekrutacjami zewnętrznymi wiąże się także ryzyko wywołania konfliktów w organizacji w wyniku awansowania nowo pozyskanych pracowników, kosztem pracowników z większym stażem.
Podsumowanie
Każda organizacja, która staje przed wyzwaniem obsadzenia nowych stanowisk, musi zastanowić się nad odpowiednią strategią, aby pozyskać najlepszych pracowników. Odpowiedni sposób rekrutacji to szansa na znalezienie najlepszych, zmotywowanych kandydatów. Włączając nowe osoby do firmy, trzeba zadbać, aby zespół zachował wewnętrzną równowagę. Osoby, które go tworzą, powinny pełnić wszystkie istotne role oraz posiadać umiejętności, które umożliwią mu efektywne i płynne funkcjonowanie.
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Duration
Description
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.