Czym są media społecznościowe? Najprościej rzecz ujmując, to serwisy internetowe, które służą do komunikacji i interakcji społecznej. Zamieszczanie postów, dzielenie się swoimi pasjami, wrażeniami, zawieranie znajomości, lajkowanie postów i komentowanie aktualnych wydarzeń – z tym wszystkim kojarzą nam się social media. Jednakże wraz z rosnącym zainteresowaniem platformami społecznościowymi na całym świecie wiele branż zaczęło traktować social media jako element ułatwiający dotarcie do nowej grupy odbiorców, jak również komunikację z potencjalnym klientem.
Branża rekrutacyjna również korzysta z możliwości pozyskiwania kandydatów do pracy za pomocą tego kanału komunikacji. Social media zazwyczaj są bezpłatne, co niewątpliwie ułatwia publikowanie istotnych dla siebie treści. Obecnie rekruterzy korzystają z kilku popularnych serwisów społecznościowych takich jak Facebook, Twitter, LinkedIn czy też Goldenline. Pierwsze dwa kojarzą się z prywatnymi treściami, natomiast LinkedIn oraz Goldenline utożsamiane są z zawodowym portfolio bądź też po prostu osiągnięciami w dotychczasowych miejscach pracy, gdzie użytkownicy raczej nie dzielą się wydarzeniami z życia prywatnego.
Najpopularniejsze serwisy społecznościowe, Facebook i LinkedIn, dają pracodawcom możliwość publikowania ofert, które wyświetlają się kandydatom zgodnie z podaną lokalizacją miejsca pracy. Szczebel stanowisk teoretycznie nie musi mieć większego znaczenia, natomiast w praktyce można dostrzec pewną prawidłowość polegającą na tym, iż np. dedykowany sferze zawodowej LinkedIn służy najczęściej do oferowania pracy na wysokich, technicznych stanowiskach.
Zobacz także: 9 zasad tworzenia i prowadzenia konta na LinkedIn
Poza tym, jak już wyżej wspomniałem, m.in. dzięki profilom i stronom branżowym jako rekruterzy w jednym miejscu możemy monitorować aktualne trendy w branży związanej z zasobami ludzkimi. Z kolei Facebook, służący przede wszystkim dzieleniu się prywatnymi informacjami, z reguły kojarzy się z rekrutacjami pracowników niższego szczebla, prostymi pracami sezonowymi bądź też zleceniami, gdzie przekaz informacji o ofercie jest krótki i dostosowany do potrzeb kandydatów.
Znajdź pracę na Facebooku! Dołącz do grupy Praca w Polsce, Praca we Francji lub Praca w Niemczech.
Kandydacie – uważaj, co publikujesz w sieci!
Drugi rodzaj informacji publikowanych w mediach społecznościowych to te zamieszczane przez samych kandydatów. O ile w branżach związanych m.in. z przemysłem, produkcją lub też szeroko rozumianą logistyką, gdzie zapotrzebowanie na pracowników zazwyczaj jest duże, rekruterzy nie poświęcają zbyt wiele czasu dogłębnej analizie aktywności kandydata na dane stanowisko w mediach społecznościowych, o tyle już w rekrutacjach pracowników średniego i wyższego szczebla media społecznościowe mogą okazać się konkretnym źródłem wiedzy na temat kandydata. Nietrudno wyobrazić sobie sytuację, w której na ogłoszenie o pracy na stanowisku Specjalista ds. PR-u aplikują osoby o zbliżonym doświadczeniu, a także umiejętnościach, jednak tym co przesądzi o wyborze kandydata, okaże się umiejętność budowania wizerunku i zarządzania własnym profilem w social mediach. Niefortunne treści, kontrowersyjne opinie czy niestosowny język mogą ukazywać wizerunek kandydata w niekorzystnym świetle. Warto więc starannie prowadzić swoje konto, zwłaszcza gdy zależy nam na pracy na prestiżowym stanowisku w renomowanej firmie.
Buduj swój pożądany wizerunek
Należy również zwrócić uwagę, że kandydaci potrafią skutecznie wykorzystywać social media do budowania pozytywnego wizerunku swojej osoby. Wymieniony wcześniej kanał LinkedIn jest tego dobrym przykładem. Ciekawie prowadzony profil uwzględniający wszystkie istotne umiejętności, aktywność związana z komentowaniem aktualnych wydarzeń w danej branży, pomoc innym członkom sieci w poszukiwaniach zatrudnienia mogą w dalszej przyszłości okazać się kluczowe z perspektywy osób, które poszukują kandydatów do pracy.
Media społecznościowe a udział w rekrutacji – podsumowanie
Reasumując, przedstawione zagadnienia wskazują, że media społecznościowe mogą stanowić ważne źródło informacji dla rekrutera, gdyż w dobie „społeczeństwa sieciowego”, z jakim obecnie mamy do czynienia, kandydaci coraz częściej wykorzystują portale do aplikowania i zgłaszania chęci uczestnictwa w projektach. Dzięki temu rekruter ma możliwość ciągłej weryfikacji rynku pracy, analizy profilów, nawiązywania kontaktów i prowadzenia działań headhunterskich. Portale społecznościowe mają coraz większe znaczenie w codziennych działaniach rekrutacyjnych i nie zapowiada się, by miało to się zmienić w najbliższej przyszłości.