Poradnik pracownika

Media społecznościowe a udział w rekrutacji – co warto wiedzieć

Czym są media społecznościowe? Najprościej rzecz ujmując, to serwisy internetowe, które służą do komunikacji i interakcji społecznej. Zamieszczanie postów, dzielenie się swoimi pasjami, wrażeniami, zawieranie znajomości, lajkowanie postów i komentowanie aktualnych wydarzeń – z tym wszystkim kojarzą nam się social media. Jednakże wraz z rosnącym zainteresowaniem platformami społecznościowymi na całym świecie wiele branż zaczęło traktować social media jako element ułatwiający dotarcie do nowej grupy odbiorców, jak również komunikację z potencjalnym klientem.

Social media w rekrutacji? Czemu nie!

Branża rekrutacyjna również korzysta z możliwości pozyskiwania kandydatów do pracy za pomocą tego kanału komunikacji. Social media zazwyczaj są bezpłatne, co niewątpliwie ułatwia publikowanie istotnych dla siebie treści. Obecnie rekruterzy korzystają z kilku popularnych serwisów społecznościowych takich jak Facebook, Twitter, LinkedIn czy też Goldenline. Pierwsze dwa kojarzą się z prywatnymi treściami, natomiast LinkedIn oraz Goldenline utożsamiane są z zawodowym portfolio bądź też po prostu osiągnięciami w dotychczasowych miejscach pracy, gdzie użytkownicy raczej nie dzielą się wydarzeniami z życia prywatnego.

Poszukiwanie kandydatów w mediach społecznościowych

Najpopularniejsze serwisy społecznościowe, Facebook i LinkedIn, dają pracodawcom możliwość publikowania ofert, które wyświetlają się kandydatom zgodnie z podaną lokalizacją miejsca pracy. Szczebel stanowisk teoretycznie nie musi mieć większego znaczenia, natomiast w praktyce można dostrzec pewną prawidłowość polegającą na tym, iż np. dedykowany sferze zawodowej LinkedIn służy najczęściej do oferowania pracy na wysokich, technicznych stanowiskach.

Zobacz także: 9 zasad tworzenia i prowadzenia konta na LinkedIn

Poza tym, jak już wyżej wspomniałem, m.in. dzięki profilom i stronom branżowym jako rekruterzy w jednym miejscu możemy monitorować aktualne trendy w branży związanej z zasobami ludzkimi. Z kolei Facebook, służący przede wszystkim dzieleniu się prywatnymi informacjami, z reguły kojarzy się z rekrutacjami pracowników niższego szczebla, prostymi pracami sezonowymi bądź też zleceniami, gdzie przekaz informacji o ofercie jest krótki i dostosowany do potrzeb kandydatów.

Znajdź pracę na Facebooku! Dołącz do grupy Praca w Polsce, Praca we Francji lub Praca w Niemczech.

Kandydacie – uważaj, co publikujesz w sieci!

Drugi rodzaj informacji publikowanych w mediach społecznościowych to te zamieszczane przez samych kandydatów. O ile w branżach związanych m.in. z przemysłem, produkcją lub też szeroko rozumianą logistyką, gdzie zapotrzebowanie na pracowników zazwyczaj jest duże, rekruterzy nie poświęcają zbyt wiele czasu dogłębnej analizie aktywności kandydata na dane stanowisko w mediach społecznościowych, o tyle już w rekrutacjach pracowników średniego i wyższego szczebla media społecznościowe mogą okazać się konkretnym źródłem wiedzy na temat kandydata. Nietrudno wyobrazić sobie sytuację, w której na ogłoszenie o pracy na stanowisku Specjalista ds. PR-u aplikują osoby o zbliżonym doświadczeniu, a także umiejętnościach, jednak tym co przesądzi o wyborze kandydata, okaże się umiejętność budowania wizerunku i zarządzania własnym profilem w social mediach. Niefortunne treści, kontrowersyjne opinie czy niestosowny język mogą ukazywać wizerunek kandydata w niekorzystnym świetle. Warto więc starannie prowadzić swoje konto, zwłaszcza gdy zależy nam na pracy na prestiżowym stanowisku w renomowanej firmie.

Buduj swój pożądany wizerunek

Należy również zwrócić uwagę, że kandydaci potrafią skutecznie wykorzystywać social media do budowania pozytywnego wizerunku swojej osoby. Wymieniony wcześniej kanał LinkedIn jest tego dobrym przykładem. Ciekawie prowadzony profil uwzględniający wszystkie istotne umiejętności, aktywność związana z komentowaniem aktualnych wydarzeń w danej branży, pomoc innym członkom sieci w poszukiwaniach zatrudnienia mogą w dalszej przyszłości okazać się kluczowe z perspektywy osób, które poszukują kandydatów do pracy.

Media społecznościowe a udział w rekrutacji – podsumowanie

Reasumując, przedstawione zagadnienia wskazują, że media społecznościowe mogą stanowić ważne źródło informacji dla rekrutera, gdyż w dobie „społeczeństwa sieciowego”, z jakim obecnie mamy do czynienia, kandydaci coraz częściej wykorzystują portale do aplikowania i zgłaszania chęci uczestnictwa w projektach. Dzięki temu rekruter ma możliwość ciągłej weryfikacji rynku pracy, analizy profilów, nawiązywania kontaktów i prowadzenia działań headhunterskich. Portale społecznościowe mają coraz większe znaczenie w codziennych działaniach rekrutacyjnych i nie zapowiada się, by miało to się zmienić w najbliższej przyszłości.

Media społecznościowe a udział w rekrutacji – co warto wiedzieć pj article 2021.03.25

Rynek pracy 2021: na jakie zawody będzie zapotrzebowanie?

Dowiedz się więcej

Zapisz się do newslettera

Bądź na bieżąco z najnowszymi ofertami pracy, poradami i artykułami dotyczącymi możliwości rozwoju zawodowego.

    Na jaki adres mailowy chcesz otrzymywać newsletter?

    Jak mamy się do Ciebie zwracać?

    W związku z obowiązującymi przepisami dotyczącymi ochrony danych osobowych tj. Ustawą o ochronie danych osobowych z dnia 10 maja 2018 roku, jak również treścią Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO), informujemy, że:

    1. Administratorem danych osobowych jest PowerJobs Sp. z o.o. z siedzibą w Katowicach, ul. Ściegiennego 3, 40-114 Katowice (KRS: 0000254883).
    2. Powyższe dane osobowe przetwarzane będą przez PowerJobs Sp. z o.o. zgodnie z udzielną przez Panią/ Pana zgodą (podstawa prawna przetwarzania: art. 6 ust. 1 pkt a) RODO), w celu otrzymania Newslettera wydawanego przez PowerJobs Sp. z o.o.
    3. Podanie powyższych danych osobowych nie jest wymogiem ustawowym, umownym lub warunkiem zawarcia umowy. Nie jest Pan/Pani zobowiązany/a do podania powyższych danych osobowych, jednak brak ich podania uniemożliwi realizacje ww. celu.
    4. Posiada Pan/ Pani prawo dostępu do treści swoich danych, w tym otrzymania ich kopii i ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania, prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie, jeśli została udzielona. Wycofanie zgody nie wpływa jednak na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem; oświadczenie o cofnięciu zgody na przetwarzanie danych osobowych należy złożyć w siedzibie PowerJobs Sp. z o.o. lub przesłać na adres mailowy zgody@powerjobs.pl . Cofnięcie zgody na przetwarzanie danych osobowych skutkuje brakiem możliwości realizacji ww. celów przetwarzania.
    5. Dane osobowe są udostępniane przez PowerJobs Sp. z o.o. upoważnionym pracownikom i osobom współpracującym z PowerJobs Sp. z o.o. na podstawie umów cywilnoprawnych, przez których realizowany jest cel przetwarzania.

    Jaki rodzaj pracy /stanowisko Cię interesuje?

    (możesz wybrać kilka)

    Stanowisko

    Jaka lokalizacja pracy będzie dla Ciebie możliwa?

    (możesz wybrać kilka)



    Jaki region Polski Cię interesuje?

    Region

    Pomiń

    Od zapisania się do newslettera PowerJobs dzieli Cię jeszcze tylko jeden mały krok!

    Potwierdź swój zapis i pobierz e-book „Rozmowa kwalifikacyjna od A do Z”, klikając na link znajdujący się w wiadomości przesłanej na podany w formularzu adres e-mail. Jeżeli nie widzisz wiadomości, koniecznie sprawdź folder SPAM.

    Od zapisania się do newslettera PowerJobs dzieli Cię jeszcze tylko jeden mały krok!

    Potwierdź swój zapis i pobierz plik, klikając na link znajdujący się w wiadomości przesłanej na podany w formularzu adres e-mail. Jeżeli nie widzisz wiadomości, koniecznie sprawdź folder SPAM.