W PowerJobs od początku 2016 roku, gdzie jako koordynator i opiekun klientów dba o partnerstwo we współpracy oraz budowanie trwałych relacji opartych na zaangażowaniu i zaufaniu. Prywatnie coach, miłośniczka psychologii i zabiegana mama, przed którą każdy dzień stawia nowe wyzwania.
W PowerJobs od początku 2016 roku, gdzie jako koordynator i opiekun klientów dba o partnerstwo we współpracy oraz budowanie trwałych relacji opartych na zaangażowaniu i zaufaniu. Prywatnie coach, miłośniczka psychologii i zabiegana mama, przed którą każdy dzień stawia nowe wyzwania.
Poradnik pracownika
Praca a COVID-19 – zasady postępowania w przypadku zachorowania lub kwarantanny.
Trwająca ponad pół roku pandemia wymusiła częste zmiany w obostrzeniach i nowe rozporządzenia. Dotykają one wszystkich aspektów naszego życia, również pracy zawodowej. Wszyscy jesteśmy zobowiązani do ograniczania rozprzestrzeniania się wirusa, dlatego jeśli tylko zauważymy u siebie objawy zachorowania, musimy wiedzieć, jak postępować.
W Internecie możemy znaleźć mnóstwo informacji na temat koronawirusa. Trudno jednak odszukać publikacje, które zawierają wytyczne dotyczące zgłaszania i usprawiedliwiania nieobecności w pracy związanych z COVID-19. W naszym artykule przedstawię przykładowe sytuacje, w tym skierowania na kwarantannę lub izolację wraz z procedurą postępowania i informowania pracodawcy. W innej publikacji znajdziesz podstawowe informacje o zwolnieniu lekarskim i wynagrodzeniu chorobowym.
Platforma Usług Elektronicznych – źródło informacji dla pracodawcy
Pracodawcy otrzymują informację o przebywaniu pracownika na kwarantannie lub izolacji domowej poprzez Platformę Usług Elektronicznych tzw. PUE. Platforma była wykorzystywana już wcześniej do przekazywania informacji o przebywaniu pracownika na zwolnieniu lekarskim. Widoczny na PUE wpis jest wystarczający do usprawiedliwienia absencji i ustalenia kwestii płacowych, analogicznie jak to ma miejsce w przypadku zwolnienia lekarskiego.
Jednak może się zdarzyć, że na Platformie nie pojawi się informacja o zwolnieniu lekarskim. Co musimy wówczas zrobić i jakie dokumenty należy przedstawić wówczas pracodawcy?
Komunikacja z pracodawcą podstawą dobrej współpracy
Kluczową wartością dobrej współpracy pomiędzy pracownikiem a pracodawcą jest komunikacja.
Naszym pracownikom często przypominamy, że w przypadku nieobecności w pracy są zobowiązani do poinformowania o jej powodzie i okresie nieobecności bezpośredniemu przełożonemu. W przypadku absencji spowodowanych przez COVID-19 jest podobnie – pracownik zobowiązany jest do kontaktu zarówno z bezpośrednim przełożonym, jak i koordynatorem PowerJobs. Podczas kontaktu z koordynatorem ustalane są kwestie wpłynięcia informacji przez PUE lub ewentualnej konieczności uzupełnienia dokumentów.
Rozpatrzmy kilka przykładowych sytuacji:
Pracownik z podejrzeniem zakażenia SARS-CoV-2 – kwarantanna/L-4
Pracownik z pozytywnym wynikiem testu na SARS-CoV-2 – izolacja domowa
Pracownik zamieszkujący z członkiem rodziny zakażonym SARS-CoV-2
Dziecko albo inny członek rodziny na kwarantannie – zasiłek opiekuńczy
Pracownik z podejrzeniem zakażenia SARS-CoV-2 – kwarantanna/L4
W przypadku, gdy pracownik dostrzega u siebie objawy COVID-19 powinien niezwłocznie podjąć kontakt z lekarzem, który zadecyduje o skierowaniu go na testy, zleci kwarantannę lub zwolnienie lekarskie. W tym przypadku na PUE powinna wpłynąć informacja o wystawieniu L-4 lub skierowaniu na kwarantannę, o długości której decyduje lekarz. Wówczas pracownik powinien poinformować przełożonego i Koordynatora o zaistniałej sytuacji oraz o długości nieobecności w pracy. Powinien także przekazać informację o wynikach wykonywanego testu, jeśli na taki zostanie skierowany. Pracownik Działu Kadr po otrzymaniu takiej informacji będzie także pilnował kwestii wpłynięcia informacji poprzez Platformę.
Pracownik z pozytywnym wynikiem testu na koronawirusa – izolacja domowa
W przypadku, gdy u pracownika zostanie potwierdzone zakażenie koronawirusem, wówczas kierowany jest na izolację domową. Taka informacja także wpływa na PUE Pracodawcy. Ważne jest, by informacja ta została przekazana również do przełożonych, którzy mogą zlecić badania wśród współpracowników zakażonego Pracownika.
Pracownik zamieszkujący z członkiem rodziny zakażonym SARS-CoV-2
To wyjątkowy przypadek – wyjątkowy, bo jest to jedyna sytuacja, w której informacja o zleconej wobec pracownika na kwarantannie z tytułu zamieszkiwania z osobą zakażoną, nie jest przekazywana za pośrednictwem PUE. W tym przypadku pracownik zmuszony jest do odbycia kwarantanny w wymiarze okresu izolacji, jakiemu podlega osoba zakażona, licząc od dnia uzyskania przez nią pozytywnego wyniku testu + 7 dodatkowych dni. W tym przypadku, poza przekazaniem informacji należy także w ciągu 3 dni po powrocie do pracy przedłożyć pracodawcy stosowne oświadczenie, które będzie stanowiło podstawę do usprawiedliwienia absencji i wypłaty świadczeń. Oświadczenie to powinno zawierać:
imię i nazwisko ubezpieczonego,
numer PESEL ubezpieczonego, jeśli go posiada,
informację o dniu rozpoczęcia obowiązkowej kwarantanny i dniu jej zakończenia,
dane dotyczące osoby zamieszkującej z ubezpieczonym lub prowadzącej wspólne gospodarstwo domowe, u której stwierdzono zakażenie wirusem SARS-CoV-2, tj. imię i nazwisko, numer PESEL, jeśli go posiada, dzień rozpoczęcia odbywania obowiązkowej kwarantanny albo izolacji w warunkach domowych i dzień jej zakończenia,
podpis ubezpieczonego.
Druk oświadczenia jest dostępny u Koordynatora.
Dziecko lub inny członek rodziny na kwarantannie – zasiłek opiekuńczy
Na kwarantannę pracownik kierowany może być także w przypadku styczności z potencjalnie zakażonymi członkami jego rodziny. Często pracownicy trafiają na kwarantannę lub korzystają ze zwolnienia z tytułu opieki, będąc rodzicami dziecka, które np. w przedszkolu mogło mieć styczność z osobą zarażoną. Kwarantanna lub izolacja dziecka lub innego członka rodziny są traktowane tak, jak choroba dziecka lub innego członka rodziny i w tym przypadku pracownik rozliczany jest na zasadach zasiłku opiekuńczego.
Podstawą do wypłaty zasiłku opiekuńczego jest oświadczenie pracownika o konieczności opieki nad dzieckiem lub członkiem rodziny przebywającym na kwarantannie lub w izolacji w warunkach domowych. Oświadczenie takie powinno zawierać:
imię i nazwisko ubezpieczonego,
numer PESEL ubezpieczonego, jeśli go posiada,
dane dziecka lub innego członka rodziny pod opieką, który odbywa obowiązkową kwarantannę albo izolację w warunkach domowych: imię i nazwisko, numer PESEL, jeśli go posiada,
dzień rozpoczęcia odbywania obowiązkowej kwarantanny albo izolacji w warunkach domowych i dzień jej zakończenia,
podpis ubezpieczonego.
Wniosek o zasiłek opiekuńczy wydaje Koordynator na prośbę pracownika.
Skierowanie na kwarantannę w czasie przebywania w pracy
Jaka jest procedura postępowania w przypadku, gdy dowiadujemy się o zaleceniach dotyczących kwarantanny w trakcie pracy lub kierowani jesteśmy na nią od dnia, w którym byliśmy w pracy?
Co zostanie nam wypłacone – wynagrodzenie za pracę czy świadczenie chorobowe?
Sytuacja 1 – przed uzyskaniem informacji o konieczności poddania się kwarantannie pracownik jest w pracy i ma za sobą np. 4 przepracowane godziny. Wówczas niezwłocznie informuje on przełożonego o zaistniałej sytuacji i jeśli zostaje zwolniony do domu w trakcie pracy, należy mu się wynagrodzenie chorobowe wraz z wyrównaniem za przepracowane w tym dniu godziny.
Sytuacja 2 – pracownik przepracował cały dzień, a wieczorem otrzymał informację, że zlecona względem niego kwarantanna obejmuje ten dzień – w tej sytuacji pracownik zachowuje prawo do wynagrodzenia za pracę.
Praca a COVID-19 – podsumowanie
Nie trzeba nikogo przekonywać, że waga informacji jest dziś bardzo duża. Dzięki świadomej i odpowiedzialnej postawie pracowników, pracodawcy mogą zadbać o pozostałe zatrudnione osoby.
Pamiętaj, że Twoje zdrowie jest najważniejsze. Dbaj o siebie i swoich najbliższych.
Życzymy Wam dużo zdrowia! W razie potrzeby i dodatkowych pytań zapraszamy do kontaktu z Koordynatorami.
Praca za granicą w dobie COVID-19. Na co zwrócić uwagę, planując wyjazd do Niemiec i Francji?
Bądź na bieżąco z najnowszymi ofertami pracy, poradami i artykułami dotyczącymi możliwości rozwoju zawodowego.
Od zapisania się do newslettera PowerJobs dzieli Cię jeszcze tylko jeden mały krok!
Potwierdź swój zapis i pobierz e-book „Rozmowa kwalifikacyjna od A do Z”, klikając na link znajdujący się w wiadomości przesłanej na podany w formularzu adres e-mail. Jeżeli nie widzisz wiadomości, koniecznie sprawdź folder SPAM.
Od zapisania się do newslettera PowerJobs dzieli Cię jeszcze tylko jeden mały krok!
Potwierdź swój zapis i pobierz plik, klikając na link znajdujący się w wiadomości przesłanej na podany w formularzu adres e-mail. Jeżeli nie widzisz wiadomości, koniecznie sprawdź folder SPAM.
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Duration
Description
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.