Jeśli otrzymałeś zaproszenie na rozmowę kwalifikacyjną, jesteś już w połowie drogi do otrzymania pracy, o której marzysz. Gratulujemy! Oznacza to, że potencjalny pracodawca jest zainteresowany Twoją kandydaturą i chce się więcej o Tobie dowiedzieć. Są jednak pewne zwroty i zachowania, które mogą przekreślić Twoje szanse. Z dzisiejszego artykułu dowiesz się, czego lepiej nie mówić i nie robić podczas rozmowy kwalifikacyjnej.
Najczęstszym powodem wpadek kandydatów podczas rozmów kwalifikacyjnych są próby udawania kogoś, kim nie są lub stwarzanie pewnych pozorów, które w ich odczuciu zostaną dobrze odebrane. Pamiętaj jednak, że Twój rozmówca jest profesjonalistą, zna się na swojej pracy i wystarczy mu kilka sekund, aby trafnie ocenić predyspozycje kandydata na dane stanowisko. Zadbaj o odpowiedni wizerunek i mowę ciała, gdyż te dwa elementy mogą okazać się kluczowe, ale bądź szczery i nie udawaj kogoś, kim nie jesteś.
Poniżej przedstawiamy najczęstsze błędy kandydatów, których lepiej unikać, żeby rozmowa kwalifikacyjna zakończyła się sukcesem.
1. Lekceważący sposób bycia
Większość osób odczuwa stres przed oficjalnymi spotkaniami. To normalne i zrozumiałe, dlatego nie staraj się za wszelką cenę ukryć zdenerwowania i braku pewności siebie. Lekceważący sposób bycia nie sprawi, że będziesz dobrze odebrany. Twój rozmówca wcale nie pomyśli, że jesteś tak dobry, że jego zespół bez Ciebie poniesie fiasko. To nieprofesjonalne. Poza tym nikt nie chce pracować z kimś niemiłym i wyniosłym. Arogancja nie jest najlepszym sposobem ukrycia braku pewności siebie.
Jednym z popełnianych błędów przez kandydatów na rozmowach kwalifikacyjnych jest pośpiech. Zarezerwuj sobie odpowiednio długi czas na rozmowę, jeśli już się na nią umawiasz w konkretnym terminie. Pod żadnym pozorem nie mów, że śpieszysz się na kolejną rozmowę. Nikt nie jest aż tak rozchwytywany, aby nie móc sensownie rozplanować spotkań. Twój rozmówca domyśla się, że bierzesz pod uwagę również inne oferty pracy i nie musisz tego akcentować w ten sposób. Rekruter nie odniesie wrażenia, że jesteś rozchwytywany, tylko chaotyczny lub mało poważny.
3. Narzekanie na poprzedniego pracodawcę i współpracowników
Wypowiadając się w sposób niepochlebny o poprzednim szefie i kolegach z pracy, stworzysz negatywny obraz swojej osoby. Twój rozmówca w sposób podświadomy przypisze Ci cechy, jakimi ich określasz. Ponadto zaprezentujesz się jako osoba roszczeniowa i niegodna zaufania, która w przyszłości w równie krytyczny sposób odniesie się do firmy, w której zostanie zatrudniony. Nie mów nic złego na temat dawnych przełożonych, ponieważ należą już do przeszłości, a Ty chcesz zdobyć nową pracę i iść dalej. Rozmowa kwalifikacyjna nie jest najlepszym miejscem, aby dać upust swoim negatywnym emocjom.
4. Zdradzanie szczegółów z poprzedniej pracy
Staraj się jak najmniej mówić o poprzednich miejscach pracy. Opowiedz, czym się w nich zajmowałeś, jaki był Twój zakres obowiązków, czego się nauczyłeś. Nie zdradzaj żadnych szczegółów ani sekretów. Każda firma ma swoje tajemnice, wypracowane metody i procedury. Nie ujawniaj żadnych informacji na temat poprzedniego pracodawcy, wyników firmy czy nieprawidłowości, które miały w niej miejsce. To nieistotne z perspektywy przyszłego pracodawcy, który uzna Cię przez to za mało dyskretną osobę.
5. Desperacja
Na skutek różnych okoliczności czy zdarzeń losowych możesz być zmuszony podjąć zatrudnienie w branży dalekiej od swoich zainteresowań, lub na warunkach poniżej swoich oczekiwań. Mimo to zaprezentuj się na rozmowie kwalifikacyjnej jako osoba, która ma pomysł na siebie i motywację do pracy. Jeśli otrzymasz pytanie: „dlaczego aplikujesz na dane stanowisko” lub „dlaczego poprzednio pracowałeś jako…”, uargumentuj swoją odpowiedź w sposób sensowny i przekonujący. Nie używaj argumentów w stylu – „za coś trzeba żyć” – to przekreśli Twoje szanse.
6. Szacunek
Okaż szacunek dla swojego rozmówcy, zakładając odpowiedni i stosowny strój. Wycisz telefon i pod żadnym pozorem go nie odbieraj, nawet jeśli rekruter przez grzeczność Ci na to pozwoli. Bądź miły i grzeczny. Uśmiechaj się, patrz na swojego rozmówcę i słuchaj go uważnie. Możesz również dyskretnie naśladować gesty lub skierować stopy w jego stronę. Mimo, że to Ty będziesz tematem rozmowy, nie skupiaj na sobie uwagi i nie mów jedynie o sobie. Słuchaj, bądź uważny i zadawaj pytania.
7. Nie mów komplementów
Okazuj szacunek i zdobądź sympatię rozmówcy, ale nie mów komplementów, a już pod żadnym pozorem adresowanych do wyglądu. Rozmowa kwalifikacyjna to nie najlepszy moment na skracanie dystansu. Pochlebnie wypowiadaj się jedynie o firmie, argumentując, dlaczego chcesz w niej pracować. Staraj się jednak pozostać neutralny w wygłaszanych sądach czy opiniach, to najbezpieczniejsze rozwiązanie.
8. Nie stawiaj się w pozycji nadrzędnej
Zaprezentuj swoje osiągnięcia i przedstaw potencjalne korzyści dla pracodawcy, wynikające z rozpoczęcia współpracy z Tobą. Podkreśl swoje mocne strony i pokaż, co możesz zaoferować firmie. Zrób to jednak subtelnie i nienachalnie. Nie dawaj rozmówcy do zrozumienia, że jesteś tak dobry, że będzie żałował, jeśli Cię nie zatrudni. Nadmierna pewność siebie i przeświadczenie o swojej doskonałości nie mogą zostać dobrze przyjęte. Osoba rekrutująca najlepiej wie, kogo szuka. Sama oceni, czy się nadajesz.
9. Przygotuj się do spotkania
Przed rozmową kwalifikacyjną poświęć trochę czasu i przygotuj się do niej. Poszukaj informacji o firmie, do której aplikowałeś, ale także przejrzyj swoje CV i referencje. Na pewno padną pytania dotyczące Twojego życiorysu – musisz udzielić na nie sensownych odpowiedzi. Jeśli nie będziesz w stanie odpowiedzieć na pytanie wynikające z CV, Twój rozmówca odniesie wrażenie, że nie napisałeś go samodzielnie lub – co gorsza – zamieściłeś w nim nieprawdziwe informacje.
Pokaż rozmówcy, że przygotowałeś się do rozmowy i interesujesz się danym stanowiskiem i potencjalnym pracodawcą. Rozmowa kwalifikacyjna nie służy jedynie temu, żeby osoba rekrutująca dowiedziała się czegoś więcej o Tobie. Jest także po to, żebyś Ty dowiedział się czegoś więcej o firmie i o stanowisku, na które aplikujesz, tym bardziej, że oferty pracy nie zawsze są precyzyjne. Zadawaj pytania, żeby uniknąć ewentualnych nieporozumień. Na zakończenie prawie każdej rozmowy rekrutacyjnej, zostaniesz poproszony o Twoje pytania. Najgorszą odpowiedzią jest brak pytań.
Postaraj się nie popełnić powyżej omówionych błędów, a z całą pewnością zostaniesz dobrze oceniony przez osobę rekrutującą na rozmowie kwalifikacyjnej. Świadomość biznesowa, tworząca Twoją wartość zawodową, musi być odpowiednio wyważona. Musisz być pewny siebie i umieć wyegzekwować odpowiednie warunki, ale zdecydowanie nie możesz być wyniosły i arogancki.
Zobacz także nasz film o najczęstszych błędach na rozmowach kwalifikacyjnych:
Zapisz się do newslettera , aby pobrać plik
Bądź na bieżąco z najnowszymi ofertami pracy, poradami i artykułami dotyczącymi możliwości rozwoju zawodowego.
Od zapisania się do newslettera PowerJobs dzieli Cię jeszcze tylko jeden mały krok!
Potwierdź swój zapis i pobierz e-book „Rozmowa kwalifikacyjna od A do Z”, klikając na link znajdujący się w wiadomości przesłanej na podany w formularzu adres e-mail. Jeżeli nie widzisz wiadomości, koniecznie sprawdź folder SPAM.
Od zapisania się do newslettera PowerJobs dzieli Cię jeszcze tylko jeden mały krok!
Potwierdź swój zapis i pobierz plik, klikając na link znajdujący się w wiadomości przesłanej na podany w formularzu adres e-mail. Jeżeli nie widzisz wiadomości, koniecznie sprawdź folder SPAM.
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Duration
Description
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.