Mowa ciała stanowi istotny element komunikacji. W połączeniu z odpowiednim wizerunkiem i przemyślanymi wypowiedziami pozwoli Ci wykreować idealny obraz swojej osoby podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Niewerbalne aspekty zachowania są ważnym elementem oceny Twojej kandydatury, ponieważ postawa, mimika, gesty są dla rekrutera doskonałym źródłem informacji.
Zachowania niewerbalne wyrażają emocje i je wzbudzają, znacznie trudniej je też kontrolować, dlatego odbierane są jako autentyczne i wiarygodne. Nawet pozostając w bezruchu, dostarczasz rozmówcy szeregu informacji na swój temat. Co mowa ciała na rozmowie kwalifikacyjnej mówi o kandydacie? Z poniższego artykułu dowiesz się, na co zwrócić uwagę oraz jakich zachowań należy unikać, aby zwiększyć swoje szanse na otrzymanie pracy.
Kontroluj swoje gesty z równą uwagą co wypowiadane słowa. To jak się zachowujesz nie może być sprzeczne z tym, co mówisz, bo spowoduje u rozmówcy dysonans poznawczy, wpływając negatywnie na ocenę Twojej osoby. Najlepsza wypowiedź świadcząca o tym, jak jesteś pewny swoich kompetencji, musi korespondować z odpowiednią postawą – w przeciwnym razie zostaniesz odebrany jako nieszczery.
1. Uścisk dłoni
Pierwsze wrażenie robi się tylko raz. Powitanie wraz z uściskiem dłoni stanowi wstęp do całej rozmowy rekrutacyjnej przez co może przesądzić o całym jej przebiegu. Uścisk dłoni powinien być stanowczy i silny. Świadczy wówczas o pewności siebie. Zadbaj o to, aby Twoje dłonie były czyste, suche oraz ciepłe. Brudne i wilgotne dłonie są nieprzyjemne i budzą niechęć, natomiast zimne odstraszają i przywodzą na myśl niedostępność.
2. Postawa
Postawa i sposób poruszania się mówią wiele o Twoim nastawieniu i samopoczuciu. Jeśli chcesz być odebrany jako opanowany i pewny siebie, nie możesz się garbić i być spięty. Idąc nie patrz pod nogi, lecz przed siebie, ponieważ wiesz czego chcesz i jak to osiągnąć.
3. Zajmowanie miejsca
Po wejściu do pomieszczenia, w którym przeprowadzana jest rozmowa poczekaj, aż gospodarz spotkania wskaże Ci miejsce, które możesz zająć. Jeśli zaraz po wejściu od razu usiądziesz na wybranym przez siebie krześle, zostaniesz odebrany jako zbyt bezpośredni i roszczeniowy. Poczekaj, aż rekruter zaproponuje Ci miejsce, a następnie usiądź na nim wygodnie. Pamiętaj, aby nie siadać na brzegu. Świadczy to o strachu i chęci opuszczenia pomieszczenia, w którym czujesz się niekomfortowo.
4. Odległość
Zachowaj optymalny dystans od rozmówcy. Odpowiednia odległość pomiędzy nieznanymi osobami zapewnia komfort i swobodę. Możesz obrócić krzesło w jego kierunku, ale nie przesuwaj go bliżej rozmówcy. Nie odsuwaj się też ostentacyjnie. Pamiętaj, żeby przez cały czas trwania rozmowy, być skierowanym w jego stronę, co umożliwi Ci prowadzenie swobodnej konwersacji i utrzymywanie kontaktu wzrokowego.
5. Pozycja
Odpowiednia pozycja to taka, w której siedzisz wygodnie, w pewnej odległości, skierowany w stronę rozmówcy. Najlepiej, jeśli znajduje się po Twojej lewej stronie, możesz wówczas obrócić twarz w jego stronę i przyciągnąć podbródek do ramienia. Same ramiona pozostaw rozluźnione i opuszczone. Spięte i uniesione świadczą nie tylko o stresie, ale także o obawie przed atakiem.
6. Ułożenie rąk
Po rozluźnieniu ramion opuść swobodnie ręce, które mogą spoczywać na udach. Nie krzyżuj ich, ani nie składaj na wysokości klatki piersiowej, ponieważ to pozycja zamknięta, świadcząca o niepewności i gotowości do obrony. Nie kładź również rąk na oparciach fotela. Nie splątuj, ani nie zaciskaj również samych dłoni – spotęguje to uczucie stresu i wydasz się jeszcze bardziej niepewny. Nie staraj się ich jednak ukryć za plecami, a także nie siadaj na nich.
7. Gestykulacja
Unikaj nadmiernej gestykulacji – bądź stateczny i opanowany. Poskromienie dłoni jest ważne. To one mogą zdradzić Twojemu rozmówcy, że nie chcesz odpowiadać na zadane pytanie (pocieranie karku) lub, że nie mówisz prawdy (dotykanie ust lub nosa). Nie przecieraj również oczu, wydasz się wówczas zmęczony. Unikaj układania włosów, podtrzymywania głowy czy poprawiania odzieży – takie zachowania świadczą o małym zainteresowaniu rozmową.
8. Ułożenie nóg
Nogi i stopy trzymaj razem. Siedzenie w rozkroku jest mało eleganckie bez względu na płeć. Możesz założyć nogę na nogę. Bądź jednak konsekwentny i nie zmieniaj co chwilę pozycji. Przekładanie nóg i ciągłe poprawianie świadczą o zniecierpliwieniu i nerwowości. Postaraj się zwrócić kolana i stopy w stronę rozmówcy. Wystrzegaj się kierowania stóp w stronę drzwi, jakbyś przygotowywał się do opuszczenia pomieszczenia.
9. Kontakt wzrokowy
Utrzymuj z rozmówcą kontakt wzrokowy, w przeciwnym razie odniesie on wrażenie, że nie jesteś z nim szczery i próbujesz coś ukryć. Przy czym nie wpatruj się w rekrutera. Spowoduje to jego dyskomfort. Patrzenie w oczy powinno być naturalne. Swobodny i niewymuszony kontakt wzrokowy z rozmówcą, świadczy o otwartości i uczciwości.
Podsumowanie
Zapanowanie nad swoim ciałem w sytuacji stresowej, jaką jest rozmowa kwalifikacyjna, z pewnością nie należy do najprostszych, niemniej jednak postaraj się dołożyć wszelkich starań, aby wyeliminować zachowanie, które może wzbudzić negatywne odczucia rekrutera. Może się zdarzyć, że zachowania pozawerbalne mogą mieć większe znaczenie niż Twoje wypowiedzi lub samo CV przy ocenie Twojej kandydatury. To właśnie one mogą zadecydować o tym, czy otrzymasz daną pracę.
Bądź na bieżąco z najnowszymi ofertami pracy, poradami i artykułami dotyczącymi możliwości rozwoju zawodowego.
Od zapisania się do newslettera PowerJobs dzieli Cię jeszcze tylko jeden mały krok!
Potwierdź swój zapis i pobierz e-book „Rozmowa kwalifikacyjna od A do Z”, klikając na link znajdujący się w wiadomości przesłanej na podany w formularzu adres e-mail. Jeżeli nie widzisz wiadomości, koniecznie sprawdź folder SPAM.
Od zapisania się do newslettera PowerJobs dzieli Cię jeszcze tylko jeden mały krok!
Potwierdź swój zapis i pobierz plik, klikając na link znajdujący się w wiadomości przesłanej na podany w formularzu adres e-mail. Jeżeli nie widzisz wiadomości, koniecznie sprawdź folder SPAM.
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Duration
Description
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.