Posiadanie profilu na LinkedIn staje się koniecznością – zarówno dla osób poszukujących pracy, jak i aktywnych zawodowo. Dlatego właśnie warto zadbać, żeby był on atrakcyjny dla potencjalnych pracodawców. Nasz przewodnik w sposób przejrzysty i systematyczny pokaże Ci, jak stworzyć, a następnie prowadzić swój profil. Postępuj według poniżej zamieszczonych wskazówek, a na pewno zwiększysz swoją atrakcyjność na LinkedIn.
Czytaj także: Media społecznościowe a udział w rekrutacji – co warto wiedzieć
LinkedIn jest międzynarodowym portalem społecznościowym, który umożliwia swoim użytkownikom nawiązywanie kontaktów zawodowo-biznesowych na niespotykaną dotąd globalną skalę. Zasięg i możliwości LinkedIn najlepiej ukazuje fakt, że po 16 latach aktywności portalu, konto na nim posiada ponad 650 milionów użytkowników z całego świata. Ponadto 95% rekruterów za jego pośrednictwem poszukuje i weryfikuje kandydatów. Przynależność do społeczności LinkedIn staje się koniecznością dla wszystkich poszukujących pracy i aktywnych zawodowo. Oczywiście wygląd profilu na LinkedIn i zawarte na nim treści są bardzo istotne. Samo posiadanie konta na LinkedIn nie gwarantuje otrzymywania atrakcyjnych ofert pracy, czy też intratnych propozycji biznesowych.
Zacznijmy od nagłówka, który stanowi pierwszą informację dla odwiedzających profil. Jeśli nie zostanie uzupełniony, LinkedIn automatycznie użyje nazwy aktualnie zajmowanego przez użytkownika stanowiska (np. Specjalista ds. rekrutacji). Dobrze jest w nagłówku umieścić branżę, w jakiej się specjalizujesz lub związane z nią kluczowe słowa.
Zamieszczane na profilu informacje to najistotniejszy i najobszerniejszy temat. Po pierwsze, postaraj się dostarczyć wszelkich niezbędnych informacji na swój temat osobom odwiedzającym Twój profil. LinkedIn posiada wskaźnik wypełnienia profilu. Poświęć swój czas i uzupełnij swój profil w 100%. Udzielenie istotnych, ale także odpowiednich informacji jest kluczową kwestią.
Podziel się informacjami o swoich kwalifikacjach, szeroko rozumianych umiejętnościach i doświadczeniach. Bądź konkretny i pamiętaj, że oprócz wszelkich podstawowych wiadomości, istotne są także z pozoru nieistotne sekcje.
To jedna z najważniejszych sekcji Twojego profilu na LinkedIn, w której przedstawiasz informacje o dotychczasowym przebiegu zatrudnienia. Wskaż nazwę pracodawcy (jeżeli firma posiada stronę na LinkedIn, możesz ją oznaczyć na swoim profilu), zajmowane stanowiska lub stanowiska (w przypadku awansów), a także kluczowe obowiązki.
Podaj nazwę lub nazwy uczelni, które ukończyłeś, tytuł (np. magister), kierunek studiów oraz datę rozpoczęcia i zakończenia.
Udzielane informacje powinny być wyselekcjonowane, tak aby tworzyły spójny i przejrzysty obraz Twojej osoby. Postaraj się, żeby odwiedzający w łatwy sposób mogli odnaleźć interesujące ich wiadomości. Nie pozostawiaj miejsca na domysły i nie staraj się być tajemniczy. Zastanów się, czy podane przez Ciebie informacje wnoszą coś do budowanego przez Ciebie wizerunku. Stwórz systematyczne i przejrzyste wyobrażenie siebie, a także jego odzwierciedlenie w postaci profilu.
Zaprezentuj się również poprzez posiadane portfolio lub prowadzone strony internetowe czy blogi, dodając je w sekcji „linki”, ponieważ mogą one stanowić kolejne narzędzie autokreacji. Jednak jeśli prowadzisz stronę internetową lub blog poświęcony swojemu ulubionemu zespołowi, a nie możesz nazwać siebie specjalistą od zarządzania nowymi mediami czy tworzenia stron internetowych – nie zamieszczaj niezwiązanych ze swoją profesją linków. Jak już zostało wspomniane, obmyśl pewną strategię tworzenia wizerunku i realizuj ją w sposób konsekwentny z dbałością o najdrobniejsze szczegóły.
Szukasz pracy? Przeczytaj także: Rozmowa kwalifikacyjna – pytania i najlepsze odpowiedzi.
Jeśli prowadzisz stronę, która dobrze ukazuje Twoje możliwości, możesz zamieścić na niej link do swojego konta na LinkedIn. Analogicznie możesz postąpić z blogiem lub wizytówkami. Jest to doskonała forma autopromocji, o ile posiadasz ciekawy profil i spersonalizowany adres do niego.
W momencie zakładania konta na portalu każdy użytkownik otrzymuje automatycznie wygenerowany adres, który z reguły jest losowym ciągiem liter i cyfr. Żeby go zmienić, wystarczy kliknąć ikonę przy aktualnym adresie i w otwartym w ten sposób oknie wpisać nowy spersonalizowany.
Spersonalizowany link zawierający imię i nazwisko daje szerokie możliwości autopromocji poprzez zamieszczenie go na prowadzonym blogu, stronie czy przesłanie mailem wraz z ofertą współpracy lub CV i listem motywacyjnym.
Zdjęcie profilowe to kolejna kluczowa kwestia. Dostarcza wielu informacji na Twój temat i zwiększa szansę na wyświetlenie profilu. Powinno być dobrej jakości, korzystne i profesjonalne. Idealne zdjęcie na LinkedIna powinno być na gładkim, stonowanym tle, nieprzyciągającym uwagi, powinno także korespondować z branżą, w jakiej się specjalizujesz.
Możesz zamieścić to samo zdjęcie co w CV. Lepiej unikaj zdjęć z dyplomów lub dokumentów tożsamości, gdyż są one zwyczajnie nudne. Pamiętaj też, że LinkedIn to nie Facebook – w związku z tym unikaj również selfie.
LinkedIn daje również możliwość ustawienia zdjęcia w tle. Powinno ono korespondować z firmą lub branżą, w której pracujesz.
Rekomendacje na LinkedIn mają ogromne znaczenie. Kompetencje potwierdzone przez wielu współpracowników, podwładnych albo partnerów biznesowych, zwiększają Twoją wiarygodność i uatrakcyjniają profil. W celu ich pozyskania stwórz listę niezbędnych umiejętności w branży w jakiej się specjalizujesz – dla ułatwienia możesz posłużyć się wymaganiami z interesujących ofert pracy. Pamiętaj, żeby lista nie była zbyt długa, od kilku do kilkunastu pozycji. Następnie zacznij potwierdzać kompetencje innych osób, które najprawdopodobniej to odwzajemnią.
Najważniejszą zasadą prowadzenia konta na LinkedIn jest aktywność. By zostać zauważonym, musisz być aktywny – nawiązywać kontakty, udzielać rekomendacji, komentować interesujące posty oraz samemu je tworzyć. Najlepiej, abyś codziennie choć chwilę spędził na przeglądaniu profili osób specjalizujących się w tej samej branży.
Buduj sieć kontaktów, wysyłaj zaproszenia do osób związanych z Twoją branżą, bądź aktywny pod ich postami. Pamiętaj, że na LinkedIn nie obowiązują te same zasady, co na Facebooku. Tutaj śmiało możesz zapraszać do sieci kontaktów osoby, których nie znasz osobiście, ale macie ze sobą coś wspólnego, np. pracujecie w tej samej branży lub macie podobne zainteresowania. W dobrym tonie jest wysłanie krótkiej, spersonalizowanej wiadomości z informacją, dlaczego zapraszasz daną osobę do sieci kontaktów.
Spójność jest bardzo istotna z punktu widzenia budowania wizerunku. Wszystkie elementu muszą ze sobą współgrać, w przeciwnym razie następuje rozdźwięk i utrata wiarygodności. Dokładnie sprawdź wszystkie informacje, jakie zamieściłeś na swoim profilu, pod kątem chronologii, błędów ortograficznych i logicznych. Możesz też poprosić kogoś, żeby sprawdził zamieszczone treści.
Dołóż wszelkich starań, by Twój profil na LinkedIn był przejrzysty i zrozumiały dla odwiedzających. Ważne, żeby wszystkie informacje oraz zdjęcie były dopasowane. Przeanalizuj również swój profil na LinkedIn pod kątem spójności z CV. Jeśli szukasz pracy, powinieneś zadbać nie tylko o swój wizerunek na LinkedIn, ale również o skuteczne CV i list motywacyjny, które będą z nim spójne.
Jeśli zastosujesz się do powyższych wskazówek, Twój profil na LinkedIn z całą pewność zostanie dostrzeżony przez potencjalnych pracodawców lub partnerów biznesowych, a Ty zwiększysz swoją atrakcyjność zawodową.