Artykuły

Wyzwania rekrutacji w branży produkcyjnej

By zaspokoić potrzeby kadrowe, pracodawcy stosują najnowocześniejsze techniki rekrutacji, połączone z działaniami marketingowymi – czasami na dużą skalę. W obecnych czasach liczy się dotarcie do jak największej liczby potencjalnych kandydatów, wykorzystuje się więc do tego przede wszystkim Internet (portale z ogłoszeniami o pracę, social media), wewnętrzne programy poleceń oraz korzysta się ze wsparcia agencji pracy tymczasowych.

Sam proces rekrutacji również uległ modyfikacji na przestrzeni ostatnich lat. Agencje zatrudnienia oraz sami rekruterzy dysponują nowoczesnymi narzędziami, odbywają cykliczne szkolenia, tworzą i stosują rozmaite testy, badające kompetencje kandydatów oraz odpowiadające wewnętrznym potrzebom oraz wymaganiom klientów.

Rekrutacje w branży produkcyjnej

W ostatnich dwóch latach dało się zauważyć wysokie tempo rozwoju gospodarczego w Polsce. Co prawda pandemia koronawirusa wywróciła rynek pracy do góry nogami, jednak jeszcze przed jej wybuchem w branży produkcyjnej pojawiło się sporo nowych stanowisk do obsadzenia. Rynek pracownika przyczynił się do konieczności zwiększenia wynagrodzeń, a u około 60 proc. osób zatrudnionych w sektorze produkcyjnym wzrosły płace.

Zobacz także: Jak zadbać o bezpieczeństwo pracowników podczas pandemii?

W swoim tekście postaram się przybliżyć wyzwania, z jakimi wiążą się procesy rekrutacyjne w branży produkcyjnej oraz wyjaśnię, jak agencja pracy tymczasowej może pomóc im sprostać.

Lokalizacja zakładu produkcyjnego

Jednym z najważniejszych czynników decydujących o miejscu budowy fabryki jest oczywiście liczba dostępnych pracowników. Wbrew pozorom, niełatwo znaleźć osoby chętne do pracy w okolicach stref ekonomicznych. Obszary te charakteryzuje duża konkurencja i tylko ci pracodawcy, którzy oferują najlepsze warunki zatrudnienia, są w stanie przyciągnąć najbardziej wartościowych pracowników. Oferta atrakcyjna na tle konkurencji wiąże się naturalnie z wyższym kosztem zatrudnienia, jednak czasami strategia lokowania zakładu w pobliżu skupiska innych firm może być korzystna. Strefy ekonomiczne najczęściej budowane są w pobliżu dużych aglomeracji, więc wśród sporej liczby potencjalnych kandydatów będzie sporo osób z odpowiednim doświadczeniem, zdobytym często w jednej z sąsiednich firm o podobnym profilu działalności.

Wbrew pozorom, niełatwo znaleźć osoby chętne do pracy w okolicach stref ekonomicznych. Obszary te charakteryzuje duża konkurencja i tylko ci pracodawcy, którzy oferują najlepsze warunki zatrudnienia, są w stanie przyciągnąć najbardziej wartościowych pracowników.

Z drugiej strony, zakłady produkcyjne oddalone od większych aglomeracji, a przez to także i konkurencji, cieszą się mniejszą rotacją pracowników, ponieważ często dla okolicznych mieszkańców jest to jedyne możliwe miejsce pracy. Takie osoby są bardziej zdeterminowane, by związać się z pracodawcą na stałe.

Rotacja pracowników

Firmy z sektora produkcyjnego zmagają się często z problemem dużej rotacji wśród pracowników. Wyzwaniem dla każdego pracodawcy jest utrzymanie określonego poziomu zatrudnienia, a rotacja pracowników generuje wysokie koszty. Należy poświęcić czas i fundusze na publikację ogłoszeń o pracę, przeglądanie aplikacji oraz rozmowy kwalifikacyjne. W późniejszych etapach konieczne jest także wdrożenie pracownika, zapoznanie ze standardami panującymi w przedsiębiorstwie oraz zapewnienie szkoleń koniecznych do wykonywania pracy na danym stanowisku. Wszystkie powyższe czynności związane są z dodatkowymi nakładami finansowymi. Zdarza się, że nowy pracownik nie sprawdza się na danym stanowisku i proces rekrutacji trzeba przeprowadzić ponownie.

Ogromny wpływ na chęć pracowników do pozostania w firmie i zmniejszenie rotacji wśród załogi mają wynagrodzenie, ale także atmosfera w miejscu pracy oraz benefity pracownicze. Pracownicy bardzo cenią sobie również otwartą komunikację i jasne zasady wewnątrz zakładu. Ważne jest także ciągłe dbanie o satysfakcję pracowników, aby czuli się zmotywowani i doceniani. Właściwy pracownik na odpowiednim miejscu jest bardziej zaangażowany, kreatywny, osiąga lepsze efekty i jest związany z pracodawcą na lata.

Zobacz także: Rynek pracy w 2021 roku. Czego możemy się spodziewać?

Oczekiwania pracowników

Jak już wspomniałam, wyzwaniem, z jakim muszą się mierzyć pracodawcy, są oczekiwania i wymagania potencjalnych pracowników. Na co zwracają uwagę osoby poszukujące nowej pracy?

U przyszłego pracodawcy liczą się przede wszystkim:

  • wynagrodzenie zasadnicze,
  • dodatki/benefity,
  • narzędzia pracy,
  • lokalizacja/bezpłatny dojazd,
  • godziny pracy,
  • opinia (Internet, znajomi),
  • przyjazna atmosfera w miejscu pracy,
  • tempo i warunki pracy,
  • rodzaj umowy/forma zatrudnienia,
  • poczucie stabilizacji.

Wyzwaniem dla wielu pracodawców może też być wejście na rynek pracy młodego pokolenia. To zupełnie odmienna generacja od poprzednich, dlatego z pewnością warto zwrócić uwagę na jej potrzeby. Pracodawcy powinni wiedzieć, że są to osoby, które mocno stawiają na work-life balance oraz duży nacisk kładą na atmosferę w pracy. Cechuje ich zadaniowe podejście, oczekują jasnych poleceń i bycia pokierowanym, ale także wykazują się dużą ambicją i wysoką samooceną, a także stawiają na rozwój osobisty.

Przeczytaj artykuł: Czym jest wellbeing i dlaczego warto włączyć go do oferty benefitów?

Należy również pamiętać, że w obecnych czasach informacje rozchodzą się błyskawicznie, a Internet jest ważnym źródłem wiedzy na temat potencjalnych pracodawców. Kandydaci jeszcze przed rozmową kwalifikacyjną poszukują w sieci informacji na temat firmy, w której ubiegają się o zatrudnienie. Niestety niezwykle rzadko swoje opinie o pracodawcy zamieszczają osoby zadowolone z pracy. To spore utrudnienie, ponieważ z reguły w Internecie negatywne opinie przeważają nad tymi pozytywnymi.

Sprawia to, że firmy, które aktywnie dbają o swój wizerunek, mają przewagę nad tymi, które tego nie robią. Dostrzegamy ten problem i podpowiadamy naszym klientom, w jaki sposób mogą zadbać o swój employer branding.

Firmy, które aktywnie dbają o swój wizerunek, mają przewagę nad tymi, które tego nie robią.

Na co jeszcze zwracają uwagę kandydaci?

Kandydaci cenią sobie również możliwość obejrzenia miejsca pracy jeszcze przed podjęciem decyzji o zatrudnieniu. W PowerJobs często spotykamy się z sytuacją, w której naszemu klientowi zależy na szybkim zatrudnieniu pracownika i – co za tym idzie – maksymalnym skróceniu procesu rekrutacji, ograniczonego jedynie do rozmowy kwalifikacyjnej. Niestety takie podejście czasem wiąże się z wysokim poziomem rotacji nowozatrudnionych pracowników, którzy nierzadko rezygnują już po pierwszym dniu, ponieważ mieli inne wyobrażenie o przyszłym miejscu pracy. Dlatego zawsze sugerujemy naszym klientom, aby w procesie rekrutacji uwzględnili powyższą kwestię – nawet kosztem wydłużenia całego procesu.

Dla kandydatów blue collars ważna jest możliwość obejrzenia miejsca pracy jeszcze przed podjęciem decyzji o zatrudnieniu.

Idealny kandydat – czyli jaki?

Jakie cechy kandydatów, oprócz kompetencji zawodowych (np. doświadczenie, uprawnienia) są najbardziej pożądane przez zakłady produkcyjne?

Oto kilka z nich:

  • motywacja,
  • wykształcenie, wiedza, kwalifikacje,
  • doświadczenie,
  • predyspozycje psychologiczne,
  • mobilność (jeśli pracodawca nie zapewnia transportu).

Pozyskiwanie pracowników, którzy będą pasować do profilu idealnego kandydata, nie zawsze jest łatwe, jednak dzięki odpowiednio przygotowanemu procesowi rekrutacyjnemu staje się o wiele skuteczniejsze. Jeden z naszych klientów, firma należąca do międzynarodowego koncernu, który chciał pozyskiwać sprawdzonych i wykwalifikowanych pracowników produkcyjnych, zdecydował się na nieco bardziej złożony i kilkuetapowy proces rekrutacji. Na pierwszym spotkaniu weryfikowane są dokumenty związane z wcześniejszym zatrudnieniem, a kandydaci poddawani są krótkim testom przygotowywanym przez specjalistów z PowerJobs, które pomagają w ocenie kompetencji. Dzięki temu do zakładu produkcyjnego klienta dostarczamy najlepszych, dokładnie zweryfikowanych pracowników, którzy spełniają wszystkie jego oczekiwania.

Problemy z pozyskaniem najlepszych pracowników niższego szczebla pomaga rozwiązać również dział rekrutacji, składający się z odpowiednio przeszkolonej kadry. Kluczowe jest tutaj doświadczenie, które pozwala unikać wielu pułapek w ocenie kandydata i – co za tym idzie – narażenia pracodawcy na koszty (badania wstępne, szkolenie, ponowna rekrutacja itd.).

Dobrym rozwiązaniem jest więc skorzystanie z pomocy agencji pracy tymczasowej, która zatrudnia wykwalifikowany zespół rekruterów, dysponuje potrzebnym doświadczeniem w branży produkcyjnej i posiada kilkutysięczną bazę kandydatów. W PowerJobs wiemy, gdzie szukać przyszłych pracowników oraz na co zwrócić uwagę w procesie rekrutacji. Oceniając kandydata, bierzemy pod uwagę jego kompetencje zawodowe, wiedzę, doświadczenie, a także motywację. Zestawiamy to z oczekiwaniami naszych klientów, opierając się na szerokim doświadczeniu w tym obszarze, a nasze doświadczenie w połączeniu z analizą dotychczasowych działań rekrutacyjnych dla firm z branży produkcyjnej pozwala zaoszczędzić klientom czas i pieniądze.

Przeczytaj artykuł: Badania kompetencji kandydatów blue collars – przegląd narzędzi