W PowerJobs od 2019 roku. Jako Business Development Manager pomaga firmom zoptymalizować rozwiązania i koszty związane z pracą tymczasową, outsourcingiem i rekrutacjami stałymi. Prywatnie miks wielu pasji i zainteresowań – od podróży, przez literaturę kryminalną, morsowanie, wędkarstwo i na rowerze skończywszy.
W PowerJobs od 2019 roku. Jako Business Development Manager pomaga firmom zoptymalizować rozwiązania i koszty związane z pracą tymczasową, outsourcingiem i rekrutacjami stałymi. Prywatnie miks wielu pasji i zainteresowań – od podróży, przez literaturę kryminalną, morsowanie, wędkarstwo i na rowerze skończywszy.
Artykuły
Rynek pracy – podsumowanie 2022 roku i prognozy na 2023
2022 rok jako kolejny z rzędu przyniósł sytuacje, z którymi do tej pory i w takiej skali gospodarka i przedsiębiorcy, nie tylko w naszym kraju, nie mieli okazji się mierzyć. W styczeń wchodziliśmy, będąc wciąż w fazie zmian, jakie zapoczątkowała pandemia. Towarzyszyły nam już jednak wypracowane pewne modele i optymizm co do tego, jak będzie kształtować się rynek. Wszystko wskazywało na to, że będzie to bardziej przewidywalne 12 miesięcy niż dwa poprzednie lata. Dynamika gospodarki oraz PKB wzrastały i choć do normalności było jeszcze daleko, to luty ponownie wywrócił wszystko do góry nogami.
Agresja Rosji na Ukrainę odbiła się zjawiskami od dawna niespotykanymi w tej skali. Skokowy wzrost cen surowców i energii, zachwianie łańcuchów dostaw, rosnąca inflacja i niepewność spowodowały, że ubiegły rok wymagał od wszystkich dużej elastyczności i umiejętności dostosowania się do nowych realiów. Oczywiście miało to także wpływ na znaczny spadek inwestycji i niepewność na rynku.
Sytuacja na rynku pracy w 2022 roku – podsumowanie
Wojna w Ukrainie
W szeroko rozumianym obszarze i branży HR rok 2022 był bardzo dynamiczny. Nastroje na rynku pracy kształtowała i wciąż kształtuje sytuacja w Ukrainie. Od pierwszych dni wojny do naszego kraju zaczęła napływać bardzo duża liczba uchodźców, którzy w znacznej większości rozpoczęli aktywne poszukiwanie zatrudnienia.
Rynek pracy zareagował na tę sytuację bardzo szybko. Działania podjęli zarówno pracodawcy, jak i firmy zajmujące się dostarczaniem personelu. Obywatele Ukrainy, stanowiący już wcześniej najliczniejszą grupę pracowników zagranicznych, zyskali jeszcze większą przychylność i otwartość wśród polskich pracodawców. Z kolei agencje pracy tymczasowej podejmowały szereg działań ułatwiających tym osobom znalezienie pracy i publikowały zdecydowanie więcej ogłoszeń w języku ukraińskim, niż miało to miejsce do tej pory. Nie bez znaczenia okazały się też zmiany legislacyjne i uproszczona procedura w zakresie zatrudniania obywateli Ukrainy. Niemniej sytuacja w zakresie tej grupy kandydatów ulegała ciągłym zmianom w ciągu ostatnich 10 miesięcy.
Liczba publikowanych ofert pracy
Jak podaje portal pracuj.pl pierwsze półrocze ubiegłego roku charakteryzowało się bardzo znaczącym wzrostem (ponad 30% rok do roku) liczby publikowanych ofert pracy. Z analiz wynika, że 1/8 wszystkich ofert na tym portalu pracodawcy kierowali do pracowników fizycznych. Najbardziej aktywnymi regionami pod tym kątem były województwa: mazowieckie, dolnośląskie, śląskie, małopolskie i pomorskie.
Wzrost cen energii i surowców
Drugi efekt wojny za naszą wschodnią granicą, o jeszcze silniejszym wpływie na gospodarkę i rynek pracy, stanowi wzrost cen gazu i energii elektrycznej oraz niektórych surowców produkcyjnych. Ten aspekt wywołał prawdziwe trzęsienie ziemi, pociągając za sobą dynamiczny wzrost inflacji i wyhamowanie gospodarki. Wzrost cen energii i surowców miały, mają i będą mieć wpływ na wysokość wynagrodzeń, bezrobocie, inwestycje i ogólną sytuację gospodarczą na całym świecie.
Wysoka Inflacja i bezrobocie
Z danych GUS wynika, że maj ubiegłego roku okazał się pierwszym miesiącem, gdy wskaźnik inflacji (13,9%) przekroczył średni wzrost wynagrodzenia w sektorze produkcyjnym (13,5%).
Mimo to branże takie jak bankowość i finanse, handel B2C, produkcja FMCG, budownictwo i handel B2B nadal chętnie zatrudniały. Efektem tego jest bardzo niski wskaźnik bezrobocia, który na koniec roku wyniósł 5,1% (w listopadzie, wg danych GUS).
Trendy i zmiany w branży HR i na rynku pracy w 2022 roku
Na bazie danych prezentowanych przez portale pracy, w tym OLX można zauważyć, że kilka zmian na rynku pracy zapoczątkowanych wraz z pandemią utrwaliło się i w roku 2022 obejmowały one m.in. następujące obszary:
Rynek pracy nadal pozostaje rynkiem pracownika. Mimo bardzo dużej liczby ogłoszeń sumaryczny wzrost zatrudnienia nie był aż tak znaczący, a wspomniany wzrost wynikał z dużej rotacji pracowników. Jak wynika z raportu OLX, co dziesiąty pracownik zmienił swoje miejsce pracy w ciągu ostatnich 6 miesięcy. Trend ten był szczególnie widoczny wśród pracowników blue collars, gdzie co siódmy pracownik zmienił pracę w ciągu 12 miesięcy i niemal co trzeci w ciągu 2 lat!
Kryteria, którymi kierują się aktualnie kandydaci podejmujący decyzję o przyjęciu oferty to niezmiennie: wynagrodzenie (aż 60%), bezpieczeństwo zatrudnienia (czyli wybór ofert z umowami o pracę), możliwość rozwoju i docenianie przez pracodawcę, atmosfera w miejscu pracy, a także jej charakter (chęć zmiany wynikająca z ciężkiej fizycznej pracy).
Hybrydowy lub zdalny system pracy – taką formę pracy oferowano w 41% wszystkich publikowanych na tym portalu ogłoszeń! Model, który rozwinął się i zyskał na popularności w czasie pandemii, znalazł uznanie zarówno wśród pracowników, jak i pracodawców, stając się jednocześnie standardem w wielu branżach.
Umocniła się także tendencja do rekrutacji przeprowadzanych zdalnie, których udział wzrósł o ponad 17% rok do roku. Wpływ na to miały przede wszystkim oczekiwania kandydatów oraz metody wypracowane przez rekruterów i narzędzia, które zostały im udostępnione.
Ostatnim elementem jest również ponownie wskazany przez kandydatów w ubiegłym roku wybór zatrudnienia na podstawie UoP (67%, przy 21% oferowanych umów na bazie umów zlecenie). Pozostałe formy, w tym samozatrudnienie, stanowiły około 12%.
Wzrost liczby ofert pracy dla rekruterów
Wszystkie powyższe elementy, a także zwiększona aktywność pracowników w obszarze zmiany pracy i ich mniejsza responsywność spowodowały, że praca rekrutera, który potrafi dotrzeć do właściwych osób i przedstawić im ofertę w atrakcyjny sposób, a także szybkość całego procesu decyzyjnego po stronie pracodawcy, nabierają coraz większego znaczenia. Zjawisko to powoduje, że wzrost ofert dla specjalistów z tej właśnie dziedziny był bardzo zauważalny na rynku i wyniósł 18% rok do roku.
Aktywność pokolenia Z na rynku pracy
Na podstawie doświadczeń rekruterów PowerJobs i informacji zwrotnych pozyskiwanych od kandydatów, wskazać należy jeszcze na dwie umacniające się na rynku tendencje. Pierwszą z nich stanowi forma i podejście do sposobu prowadzenia procesu rekrutacji, w tym sposoby i źródła docierania do potencjalnych pracowników oraz sam sposób komunikacji w trakcie procesu. Odpowiedzialnymi za te zmiany są dwa pokolenia kandydatów – zarówno tych z generacji Y (tzw. millenialsów) urodzonych w latach 1981-1996 oraz pokolenia Z (Gen Z), tj. osób urodzonych w latach 1997-2012, które z roku na rok stają się coraz bardziej aktywne na rynku pracy.
Prócz samej formy prowadzenia procesu i języka komunikacji nasi kandydaci w większości przypadków informują także, że nie finalna stawka prezentowana w ofercie, a kwota stanowiąca podstawę wynagrodzenia najczęściej decyduje o tym, którą ofertę wybiorą.
Nie ma jednoznacznych stanowisk w kwestii tego, co przyniesie 2023 rok. Niemniej wysoki wskaźnik inflacji, koszty energii i znaczny wzrost minimalnego wynagrodzenia wywołały wśród pracodawców niepewność i ostrożność w podejmowanych działaniach. Wielu z nich stara się dokonywać optymalizacji zatrudnienia i koncentruje się na utrzymaniu obecnego poziomu zatrudnienia (czyli uzupełnianiu rotującego personelu i ewentualnych przesunięciach proporcji personelu własnego i tego dostarczanego przez agencje) czekając na to, co przyniesie pierwszy kwartał.
Dostępność pracowników z Polski
Umiarkowani optymiści wskazują na sygnały płynące z rynku, które mówią o spowolnieniu gospodarczym, jednak jego skala nie poskutkuje recesją i dynamicznym wzrostem wskaźnika bezrobocia, którego wielkość jest prognozowana na poziomie 6-6,5%, czyli do poziomu z końca 2020 roku. Będzie to skutkować większym zainteresowaniem, ale i nieco wyższą dostępnością personelu z Polski, który w wielu przypadkach jest dla pracodawcy bardziej opłacalny i perspektywiczny niż kandydaci pochodzący z zagranicy.
Widełki wynagrodzenia w ofertach
Zgodnie z informacjami płynącymi z rynku, dwudziestoprocentowa podwyżka najniższego wynagrodzenia, który rozłożony został w tym roku na dwa etapy – pierwszy od stycznia i kolejny od 1 lipca (do poziomu 3600 brutto przy UoP i 23,50 zł brutto / h przy UZ), będzie nieco wypłaszczał spektrum stawek oferowanych na rynku, dlatego co raz większą wagę odgrywać będą towarzyszące temu działania.
Wśród tych najistotniejszych wskazać należy employer branding, uproszczenie procesów rekrutacji i ich szybkość, a także transparentność oferty. Ta ostatnia będzie także wymagana, jeśli ostatecznie wejdą w życie planowane zmiany prawne w tym obszarze. Niemniej już dzisiaj część pracodawców wprowadza te zasady, wskazując w swoich ofertach widełki wynagrodzeń (w ubiegłym roku, jako podaje OLX, liczba ofert z widełkami wynagrodzenia wzrosła o 12%). Takie ogłoszenia spotykają się z wielokrotnie większym zainteresowaniem potencjalnych kandydatów.
Praca zdalna i rekrutacja online
Wszystko wskazuje także, że model pracy hybrydowej, UoP jako forma zatrudnienia pracowników oraz procesy rekrutacyjne prowadzone zdalnie już na stałe zadomowią się w standardach HR.
To nie koniec rynku pracownika!
Rynek pracy w 2023 roku nadal pozostanie rynkiem pracownika, a występujący w niektórych branżach deficyt kandydatów nie zostanie zaspokojony. Nic nie świadczy również o tym, by w niektórych branżach znacząco zmieniło się podejście do zatrudnienia pracowników z Ukrainy, lecz tendencja ta nie będzie najprawdopodobniej już tak powszechna, ponieważ dostępność kandydatów tej narodowości na rynku nie wzrasta.
Korzystanie ze wsparcia agencji pracy
W 2023 roku pracodawcy powinni również zwrócić uwagę na zapewnienie sobie właściwej liczby personelu przy jednoczesnym zachowaniu dużej elastyczności w tym obszarze, co może być realizowane za pośrednictwem agencji pracy tymczasowych. Świadomość korzyści (dotacji i tarcze) oraz udogodnień (dynamiczne reagowanie na potrzeby kadrowe), jakie dają rozwiązania oferowane przez agencje, może okazać się dla niektórych pracodawców kluczem do bezpieczeństwa i konkurencyjności.
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Duration
Description
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.