Rotacja pracowników jest zjawiskiem naturalnym, spotykanym w każdym przedsiębiorstwie. Dopóki nie przybiera znacznych rozmiarów i co za tym idzie – nie wpływa na funkcjonowanie firmy, nie powinna być powodem do zmartwień. Nie oznacza to jednak, że można ją bagatelizować!
Fakt, że pracownicy odchodzą z firmy, nie dziwi żadnego pracownika działu HR. Jednak co w sytuacji, kiedy staje się to zjawiskiem masowym i nie jesteśmy w stanie pracowników zatrzymać na dłużej? Rotacja pracowników w firmie może prowadzić do wielu problemów. Zapobieganie temu zjawisku staje się kluczowe dla stabilności organizacji. Przeczytaj artykuł i dowiedz się:
Rotacja pracowników (fluktuacja) to zjawisko odejścia lub zwolnienia określonej liczby pracowników w danym okresie. Rotacja oznacza zmiany w strukturze zatrudnienia, które mogą być zarówno korzystne, jak i niekorzystne dla organizacji. Jej koszt potrafi przekroczyć 100% rocznego wynagrodzenia na jednym stanowisku pracy. Rotacja pracowników jest wysoka, gdy wiele osób opuszcza firmę w krótkim czasie.
Ogólny wskaźnik rotacji pracowników to stosunek liczby pracowników, którzy odeszli z firmy, do całkowitej liczby pracowników zatrudnionych w organizacji. Wskaźnik rotacji zatrudnienia mierzy się w odniesieniu do danego okresu, na przykład w skali roku.
Aby obliczyć wskaźnik rotacji pracowników, warto wykorzystać prosty wzór: liczbę osób odchodzących z firmy podzielić przez średnią liczbę pracowników zatrudnionych w danym okresie i całość pomnożyć przez 100. Obliczona w ten sposób rotacja pracowników pozwala na monitorowanie zmian w zatrudnieniu. Otrzymany wynik to wyrażony w procentach wskaźnik rotacji pracowników.
Na przykład, jeśli w ciągu roku z firmy odeszło 10 osób, a średnia liczba pracowników zatrudnionych wynosiła 100, to wskaźnik rotacji wynosi 10%
Wysoka rotacja oznacza destabilizację zespołu i może wpłynąć na poziom rotacji w całej branży. Przyczyny wysokiej rotacji, z którymi najczęściej mamy do czynienia, to m.in.:
Rotacja pracowników jest też uzależniona od czynników, na które firma nie ma bezpośredniego wpływu, takich jak niska stopa bezrobocia, niż demograficzny oraz specyfika młodego pokolenia, które nie boi się częstych zmian pracy. Firmę opuszczają najlepsi pracownicy, gdy oferty konkurencji są bardziej atrakcyjne. Często dzieje się tak w sytuacji, gdy warunki pracy w twojej firmie są mniej atrakcyjne niż u konkurencji.
Przeczytaj artykuł: Jak motywować pracowników – skuteczne sposoby podnoszenia motywacji
O ile wskaźnik rotacji nie jest niepokojący, umiarkowana rotacja może być korzystna, wprowadzając nowe pomysły i energie. Natomiast niski poziom rotacji może świadczyć o stabilności zespołu i satysfakcji pracowników. Jednak bez względu na naszą ocenę tego zjawiska w konkretnej sytuacji, warto monitorować przyczyny rotacji pracowników i wiedzieć, jakie czynniki mogą przyczyniać się do powstawania rotacji pracowników i jak im zapobiegać.
Duża rotacja pracowników jest negatywnym zjawiskiem, które niesie za sobą wzrost kosztów rekrutacji, dodatkowe koszty związane z wdrożeniem nowej osoby, a także zagrożenie w postaci konieczności zatrudniania mniej wykwalifikowanych pracowników – z braku lepszych kandydatów na rynku pracy.
Wysoki wskaźnik rotacji pracowników nie jest równomiernie rozłożony we wszystkich sektorach gospodarki. Istnieją branże, w których rotacja pracowników jest wysoka ze względu na specyfikę pracy, warunki zatrudnienia czy charakterystykę rynku pracy. Oto niektóre z nich:
Rotacja w firmie może być również wysoka w sektorach, gdzie występuje fluktuacja popytu na pracę, np. w okresach świątecznych w handlu detalicznym. Warto zauważyć, że duża rotacja pracowników utrzymuje się także w sektorze usług, gdzie warunki zatrudnienia w twojej firmie są mniej atrakcyjne niż u konkurencji.
Wyróżniamy kilka rodzajów rotacji pracowników. Dobrowolna rotacja występuje, gdy pracownicy odchodzą z własnej inicjatywy, często zmieniają pracę na lepiej płatną lub bardziej satysfakcjonującą. Niedobrowolna rotacja, czyli wymuszona, ma miejsce, gdy pracodawca rozwiązuje umowę z pracownikiem z powodu np. redukcji etatów. Istnieje także rotacja wewnętrzna, polegająca na przenoszeniu pracowników między działami lub stanowiskami w ramach firmy.
Zapobieganie rotacji jest kluczowe dla utrzymania stabilności zespołu i ograniczenia kosztów związanych z rekrutacją i wdrożeniem nowych pracowników. Oto kilka skutecznych strategii:
Odpowiedź na pytanie dlaczego pracownicy odchodzą z organizacji, jest ważna zarówno z punktu widzenia nowego pracodawcy, jak i tego, z którym pracownik właśnie się rozstaje. W szukaniu bezpośrednich powodów rotacji pracowników mogą więc być bardzo pomocne narzędzia employer branding, takie jak ankiety exit interview.
Warto zapytać odchodzących pracowników o różne aspekty związane z pracą, na przykład zbadać, czy praca ich stresowała bądź czy nie czuli się mobbingowani przez przełożonych, poprosić o wskazanie mocnych i słabych stron organizacji, a także obszarów do poprawy. Exit interview powinna przeprowadzić osoba z odpowiednimi kompetencjami z obszaru HR, która będzie najlepiej wiedzieć, jak postępować w takiej sytuacji. Jeżeli w firmie nie ma takiej osoby, warto skorzystać z zewnętrznego, profesjonalnego wsparcia, a z pozyskanych informacji wyciągnąć wnioski i wdrożyć odpowiednie zmiany w przedsiębiorstwie.
Ważne, żeby informacje zdobyte w trakcie exit interview były analizowane. Na ich podstawie należy wyciągać odpowiednie wnioski, które pozwolą nie tylko zmniejszyć zjawisko rotacji, ale także zminimalizować ryzyko jej wystąpienia w przyszłości. Analiza rotacji powinna uwzględniać przyczyny odejścia pracowników, ich stanowiska, staż pracy, a także dział, z którego odchodzą.
Dział HR powinien regularnie monitorować rotację w firmie i porównywać wskaźniki rotacji w różnych okresach. Porównanie wskaźnika rotacji z poprzednimi latami lub z innymi firmami w branży pozwala ocenić, czy poziom rotacji jest akceptowalny.
Jeśli mleko się już rozlało i jest potrzeba zastąpienia osób, które zrezygnowały z pracy, chciałbym jeszcze przybliżyć kilka sprawdzonych metod pozyskiwania personel, które są wykorzystywane w PowerJobs:
Docieranie do potencjalnych kandydatów poprzez kanały komunikacji, które są dla nich wiarygodne i wygodne, np. Internet czy system poleceń pracowniczych, to najskuteczniejsze sposoby pozyskiwania kandydatów. Rekruter musi wykazać się dużą elastycznością i zaangażowaniem w trakcie rekrutacji. Pracownicy fizyczni często wysyłają swoje CV w weekendy i szukają pracy od zaraz.
Zobacz także: Jak napisać ogłoszenie o pracę?
Rynek pracy znacznie zmienił się na przestrzeni dekady. W przeszłości nowych pracowników poszukiwało się poprzez prasę i radio. Obecnie tym kierunkiem są Internet i targi pracy. Może to być również współpraca z uczelnianymi biurami karier lub informacje publikowane w mediach społecznościowych. Ważnym trendem jest zaangażowanie obecnych pracowników w proces rekrutacji poprzez wspomniany w poprzednim punkcie system poleceń pracowniczych.
Social media to dziś jedno z podstawowych narzędzi employer branding. Warto postawić na skuteczną komunikację na Facebooku czy Instagramie, która ułatwia dotarcie do potencjalnych kandydatów i buduje pożądany wizerunek firmy. Jednak o sukcesie w pozyskiwaniu nowych osób możemy mówić wówczas, gdy obecni pracownicy na swoich prywatnych kontach na portalach społecznościowych chętnie dzielą się informacjami o firmie i stają się ambasadorami marki.
Za pośrednictwem profilu PowerJobs na Facebooku otrzymujemy bardzo dużo aplikacji od pracowników. To w naszym przypadku niezwykle skuteczny kanał komunikacji z kandydatami!
Dziś proces rekrutacji może być sposobem na budowanie wizerunku przedsiębiorstwa. Rekrutację można prowadzić poprzez eventy lub wykorzystać mobilne biura rekrutacyjne. Ważne przy tym jest, aby bezpośrednio docierać do zainteresowanych osób.
Jak już wspomniałem, rotacja często powstaje na skutek niedopasowania kandydata do stanowiska. Z pomocą przychodzi Assessment Center, czyli wielotorowy proces, który za pomocą m.in. ćwiczeń i zadań pomoże ocenić rzeczywiste kompetencje kandydata. Dzięki temu aplikujący poznaje obowiązki, które będzie wykonywał w pracy, a przyszły pracodawca dowiaduje się nie tylko o mocnych stronach pracownika, ale również o słabszych, co może pomóc w przemodelowaniu zakresu obowiązków i w szybszym wdrożeniu kandydata do pracy. Obecnie Assessment Center jest jedną najskuteczniejszych metod weryfikacji i dopasowania kandydatów do ich przyszłych stanowisk pracy, a to zdecydowanie zmniejsza rotację pracowników.
Dzięki wdrożeniu Assessment Center u jednego z naszych klientów udało nam się zredukować rotację z 25-30% do 8-12%.
Wymagając szczerości od kandydatów, pracodawca powinien również zadbać o pełną transparentność. Podczas procesu rekrutacji warto komunikować, jaka jest struktura firmy, jakie są jej mocne strony, a co należy wzmocnić, jak zbudowany jest zespół lub gdzie mogą pojawić się sytuacje konfliktowe.
Żyjemy w świecie zróżnicowanych pokoleń. Dobre zarządzanie różnorodnością w firmie pozwala z kłopotliwej sytuacji uczynić atut i sprawić, że osoby starsze i młodsze wzajemnie uczą się od siebie. Ma to fundamentalne znaczenie w perspektywie szybkiego i skutecznego wdrożenia nowego pracownika – który przeszedł już proces rekrutacji – do nowych obowiązków.
Rotacja pracowników jest naturalnym zjawiskiem, ale wysoki wskaźnik rotacji może być negatywny dla firmy. Ważne jest mierzenie i monitorowanie wskaźnika rotacji, aby w porę zapobiegać problemom. Zatrudnianie nowych pracowników jest kosztowne, dlatego warto inwestować w utrzymanie obecnych pracowników. Zapobieganie rotacji to klucz do stabilności i sukcesu organizacji.
Dla firm, w których duża rotacja pracowników jest problemem, na wagę złota mogą się okazać usługi agencji pracy tymczasowej. Współpraca z agencją daje klientowi elastyczność zatrudnienia i pozwala na bieżąco dostosowywać liczebność załogi do konkretnej sytuacji. Co więcej, w momencie zaistnienia potrzeby nagłego zatrudnienia osób, agencja dostarcza pracowników na zastępstwo jak najszybciej. Istotny jest także fakt, że rekruterzy pracujący w agencji zatrudnienia mają doświadczenie i kompetencje w prowadzeniu rekrutacji na te same bądź podobne stanowiska, dzięki czemu mogą pozyskiwać bardziej efektywnych pracowników. Jak już wspomniałem, agencja może również wdrożyć dedykowany dla klienta Assessment Center, co wpłynie na zmniejszenie poziomu rotacji.
Agencje zatrudnienia posiadają także wykwalifikowanych koordynatorów, którzy na bieżąco monitorują problemy zgłaszane przez pracowników, dzięki czemu firma zyskuje dostęp do informacji o przyczynach ewentualnej zbyt wysokiej rotacji pracowników i może reagować na nie na bieżąco.