Skorzystanie z usług agencji zatrudnienia może być dobrym wyborem dla firm, które cierpią na niedobór pracowników i chcą jak najszybciej znaleźć dodatkową załogę.

08.07.2021

Autor:

Karolina Jędrzejak

Z PowerJobs związana od początku 2020 roku, gdzie jako key account manager pomaga klientom w optymalnym wykorzystaniu potencjału rynku pracy. Ceni sobie długofalowe relacje oparte na zaufaniu i zrozumieniu potrzeb klienta. Prywatnie entuzjastka wycieczek górskich, długich spacerów i dobrych książek.

Artykuły

Jak szybko agencja zatrudnienia może dostarczyć pracowników?

Skorzystanie z usług agencji zatrudnienia może być dobrym wyborem dla firm, które cierpią na niedobór pracowników i chcą jak najszybciej znaleźć dodatkową załogę.

Trudności z pozyskiwaniem pracowników spędzają sen z powiek niejednemu przedsiębiorcy. Pomimo pandemii firmy z różnych sektorów  poszukujące pracowników borykają się z tymi samymi wyzwaniami, co wcześniej.

Braki kadrowe mogą przyczynić się do wielu problemów w firmie, takich jak m.in. trudności z dotrzymaniem terminów realizacji usług, konieczności poniesienia dodatkowych kosztów czy odchodzeniem klientów. Dlatego często można usłyszeć, że firmy poszukują pracowników na już, a najlepiej – na wczoraj.

W moim artykule wyjaśnię, jak agencja zatrudnienia może pomóc przyspieszyć pozyskiwanie pracowników.

Wzmożone okresowe zapotrzebowanie na pracowników

Okresowe wzrosty zapotrzebowania na dodatkową załogę wiążą się przeważnie z sezonowością, co dotyczy głównie branży hotelarskiej, gastronomicznej czy turystycznej. W firmach produkcyjnych czy logistycznych peaki w zapotrzebowaniu na pracowników wynikają jednak najczęściej z nagłego zamówienia od klienta, wygranego przetargu, uruchomienia nowego procesu czy upadłości konkurenta. W takiej sytuacji najlepiej zwrócić się o pomoc do zewnętrznej firmy, która posiada rozbudowaną bazę kandydatów i ma możliwość docierania do potencjalnych pracowników różnymi kanałami.

Pozyskiwanie pracowników przez agencje pracy

Kiedy agencja otrzymuje zamówienie na konkretnego kandydata lub kandydatów, w pierwszej kolejności musi doprecyzować z pracodawcą profil, wymagane kwalifikacje, doświadczenie, kompetencje, warunki zatrudnienia itp. Zebranie wszystkich informacji pozwala na rozpoczęcie poszukiwań odpowiednich pracowników:

  • W pierwszej kolejności rekruterzy przeszukują wewnętrzną bazę kandydatów, w której znajdują się osoby o różnych profilach i kwalifikacjach. Dzięki temu agencja już na starcie może skontaktować się z określoną liczbą pasujących kandydatów.
  • Rekruterzy publikują ogłoszenia w portalach płatnych, bezpłatnych, na swojej stronie internetowej oraz w mediach społecznościowych.
  • Osoby odpowiedzialne za proces rekrutacji podejmują też dodatkowe aktywności, takie jak np. działania w terenie (plakaty, ulotki), wysyłają mailingi, zlecają stworzenie dedykowanej strony promującej ofertę klienta czy uruchomienie płatnej kampanii na Facebooku itp.

Dział rekrutacyjny agencji odrzuca aplikacje, które nie spełniają wymagań klienta, przeprowadza wstępne rozmowy z kandydatami, weryfikuje CV, kompetencje itd. Te wszystkie działania dają rzetelny obraz pracownika, który jest szczegółowo przedstawiany klientowi.

Ile trwa pozyskanie pracowników tymczasowych przez agencję?

Firma zewnętrzna realizuje wszystkie wyżej wymienione działania w czasie od 4 do 6 tygodni. Ten czas jest przeważnie uzależniony od stanowiska i preferencji względem kandydata.

Działania podejmowane przez agencję zatrudnienia maksymalnie przyspieszają proces poszukiwania pracowników. Dodatkowo, obecność biur rekrutacyjnych w kilku lokalizacjach zwiększa zasięg oferty.

Dlaczego warto skorzystać z pomocy agencji?

Większość powyższych czynności pracodawca może wykonać samodzielnie. Dlaczego zatem ma w ogóle rozważać skorzystanie z usług agencji zatrudnienia?

Przede wszystkim baza kandydatów agencji prawdopodobnie będzie zdecydowanie bardziej rozbudowana niż baza firmy poszukującej pracownika. Agencje budują swoje bazy latami, gromadzą w nich profile osób, które aplikują na różne stanowiska, do pracy w różnych przedsiębiorstwach.

Publikacja ogłoszeń o pracę w kilku portalach może być czasochłonna dla pracodawcy. Agencje korzystają z systemów ATS, dzięki którym mogą opublikować ogłoszenie w wielu serwisach za pomocą jednego kliknięcia. Pozostałe działania, takie jak przejrzenie i selekcja CV, wstępne rozmowy z kandydatami, wyłonienie osób, które można zaprosić na rozmowę kwalifikacyjną czy same spotkania, również wymagają poświęcenia sporej ilości czasu. Niejednokrotnie działy kadr czy HR w firmach mają na tyle szeroki zakres obowiązków, że nie są w stanie poświęcić odpowiednio dużo czasu i uwagi na prowadzenie takich procesów.

 

Pracownicy potrzebni na wczoraj – o czym warto pamiętać?

Co jeszcze jest ważne, kiedy firma chce szybko znaleźć pracowników za pośrednictwem agencji zatrudnienia?

  • Dookreślenie, kogo dokładnie szuka firma – dobrze doprecyzowany profil kandydata to klucz do sukcesu. Przekazanie agencji dokładnych informacji dotyczących profilu potencjalnego pracownika przyczyni się do dokładniejszej weryfikacji kandydatów i ich lepszego dopasowania.
  • Szybkość w podejmowaniu decyzji – z uwagi na obecną sytuację i nadwyżkę ofert nad chętnymi do pracy zmniejsza się tzw. żywotność kandydata na rynku pracy. Pracownicy niższego szczebla przeważnie podejmują decyzję o zmianie zatrudnienia znacznie szybciej niż osoby na stanowiskach specjalistycznych czy managerskich, dlatego dość szybko „znikają” z rynku pracy. Szybkość w podejmowaniu decyzji, czy potencjalny pracownik nam odpowiada, jest na wagę złota. Im szybciej kandydat otrzyma odpowiedź, tym większa szansa, że przyjmie ofertę.

Podsumowanie

Skorzystanie z usług agencji zatrudnienia może być dobrym wyborem dla firm, które cierpią na niedobór pracowników i chcą jak najszybciej znaleźć dodatkową załogę. Agencje mają większe możliwości dotarcia do kandydatów, jednak należy pamiętać, że dobra komunikacja jest kluczowa w szybkiej realizacji zamówienia.

08.07.2021

Autor:

Karolina Jędrzejak

Z PowerJobs związana od początku 2020 roku, gdzie jako key account manager pomaga klientom w optymalnym wykorzystaniu potencjału rynku pracy. Ceni sobie długofalowe relacje oparte na zaufaniu i zrozumieniu potrzeb klienta. Prywatnie entuzjastka wycieczek górskich, długich spacerów i dobrych książek.

Ta strona używa plików cookie w celu zapewnienia jej prawidłowego i spersonalizowanego funkcjonowania. Odwiedzając tę stronę, zgadzasz się na wykorzystywanie cookies – szczegółowe informacje o ich działaniu znajdziesz w Polityce Prywatności. Zamknij

×

Powered by WhatsApp Chat

×